Lizard extreme

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 7 jul 2021.

  1. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Leuk project, ik vaar momenteel in de wedstrijden enkel nog Tenshock props. Die zijn momenteel het meest efficient. Heb je een leuk vaarwater om te testen?
     
  2. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik zal de lipo's voortaan voor verwarmen. Al wordt dat bij de waterkant al wel wat lastiger.

    Props wil ik wel zelf gaan leren balanceren. Lijkt mij wel een mooie uitdaging voor de winter dagen.

    Iemand hier de hull van mhz al een keer in de kleur gezet?

    De kap heeft een vrij strakke passing dat ik bang ben dat zelfs de autolak er niet op zal blijven zitten.

    Of moet ik de gelcoat op de randen van de kap verwijderen?

    Over het vaarwater. Ik zal met deze snelheden wel een wat groter vaarwater moeten gaan zoeken.

    Romp is wel stabiel dus een golfje zal geen probleem zijn.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  3. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere


    Hierbij de eerste vaart op 6s met een octura x447 prop en 2 3s lipo's van 4800 mah.

    Is teveel op het gas en boot liep denk ik iets te los met deze lichte set lipo's.

    Maar hoor graag wat jullie er van vinden.
    Ik zal nog een filmpje plaatsen met de tweede set lipo's. Die waren iets zwaarder wel op de zelfde plek en trimtabs iets naar beneden gesteld.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere


    Aangezien ik op een vk park ben geen gopro heb een spontaan filmpje tweede set lipo's die iets zwaarder zijn en trimtabs iets bijgesteld naar beneden. Hoor graag wat jullie er van vinden.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoe is het stroomverbruik en hoe zijn de temperaturen?
     
  6. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb het stroomverbruik niet gemeten.
    De temps waren na de laatste vaart rond de 40 graden lipo's motor en esc.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    In het eerste filmpje lijkt de boot te licht en te ver naar achteren getrimd, met een zwaardere boot kun je de meeste backflips voorkomen.

    Ook zou ik op z'n minst dual rates in je roer programmeren, zodat je die scherpe bochten op snelheid niet kunt maken, vaart een stuk rustiger, niet dat nerveuze geruk aan het roer...

    Ik zou sowieso groter vaarwater opzoeken, je kunt amper een seconde op het gas.
    En, vóór je jezelf blauwe schenen, of erger vaart, ga het water uit! Ik spreek (jammer genoeg) uit ervaring, dat doet zeer.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Met dual rates pas ik toch enkel het bereik aan van de slag?
    Als ik iets aan het nerveuze wil doen, kan ik dan niet beter de servo speed instellen. Zodat het minder snel reageerd?

    Dit is niet mijn normale vaarwater. Zit in een park op vk.
    Vanwege het iets mindere weer was er toevallig niemand in het water en kon ik even de boot uitlaten.

    Maar is inderdaad te klein voor zulke snelheden.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Inderdaad; op mijn 110 cm M.A.S. vaar ik ook met dual rate op het roer, langzaam varend heb ik de volledige uitslag om te kunnen manoeuvreren en op snelheid zet ik de schakelaar om, zodat ik niet meer dan 15° naar beide kanten heb, méér dan voldoende om te kunnen corrigeren op snelheid, maar te weinig om de boot op 'n dak te kunnen varen mocht ik teveel uitslag willen geven.

    De snelheid van de servo zou ik niks aan doen, het is geen landingsgestel of een kanon dat schaalgetrouw moet kunnen bewegen, maar een projectiel op 6S dat ogenblikkelijk moet reageren als je iets wilt kunnen ontwijken.

    Groeten, Jan.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Sowieso is het goed om de maximale roeruitslag te beperken door kritisch te kijken naar de hoeveelheid servo-arm die wordt gebruikt. Te veel in dit geval. Idem dito voor de omvang van het roerblad, dat kan wss ook kleiner. Dit type boot wil je niet varen als een eco met krappe bochtjes.
     
  11. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Oke dan ga ik dat eens uitproberen.
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wss gebruik je nu de lengte van de gehele servo-arm. Je zou kunnen beginnen met één gaatje naar binnen. Wat je hiermee bereikt:
    - servo hoeft minder kracht te zetten (draaimoment uit te oefenen)
    - de beweging wordt preciezer

    Roerblad inkorten doe je in heel kleine stapjes. Ander aspect... de plaats van de CG zoals Jan Pompebled ook al genoemd heeft. De prop lijkt al wel erg mooi op toeren te komen (afgaand op het geluid).
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Klopt helemaal ik gebruik nu de gehele lengte van de servo arm. Zal eerst even de instellingen van de dual rate uitproberen.

    Cq is lastig omdat ik 2 setjes lipo's gebruik met beiden een ander gewicht.

    Merkte wel al met de zwaardere lipo's op de zelfde plek dat hij wat natter liep.

    Morgen weer thuis zal ik kijken of ik een beter filmpje kan maken op een groter water.
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Toch gaat er niks boven het terugbrengen van de servobelasting door een kortere arm te gebruiken. Ik begrijp dat je e.e.a. in de zender kan oplossen, maar dat is een laatste "redmiddel".
     
  15. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Roy,

    dat ziet er al mooi uit hoe die vaart!

    De Lizard van mij heeft idd de spuitcabine gezien. En ja, de deksel past er zo niet goed op. Merk je ook tijdens het afplakken dat er een behoorlijke hoogte verschil is tussen boot en deksel. Met een dremel heb ik redelijk wat weg moeten halen.

    EBC54EB6-509E-4E22-AAA4-ED5A414A8FB7.jpeg 616FF372-1B60-4F37-A302-9BEE823C2E61.jpeg


    groet Andreas
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Die ziet er erg strak uit! Heb je ook nog wat foto's van de binnenzijde en van de spiegel achterzijde?
    Ben heel erg benieuwd hoe die is opgebouwd.
    Heb je hem zelf gespoten of laten spuiten?
    Naad geschuurd en boot in de epoxyprimer met 2k blanke lak afgewerkt denk ik.
     
  17. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Dankjwel. Maar zo strak is het van dicht bij niet (meer)….Kom ik zo op terug.
    Heb het boot zelf gespoten. Zeg maar als proefkonijn voor de overigen booten. Er zit geen epoxy primer op het boot maar premium white primer van Vallero. De 2k lak heet “
    Inspire 2K Blanke Lak Set Glans”.
    All kleuren etc bij Airbrush Almere gekocht. Super winkel en zeer vriendelijk!

     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn vindt dit leuk.
  18. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Oke. Ik heb ook wel wat ervaring met het spuiten. Maar ben vaak te ongeduldig.
    Airbrusch almere ken ik wel. Woon zelf ook in Almere. Heb je de boot beschadigd of problemen met afplakken gehad?
     
  19. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat ongeduldige herken ik wel. Bij 10 lagen wit,4 rood,4 blauw,2 silver wordt je vanzelf rustiger…
    Ik ben de seaking 180A met BEC i.c.m. 6S gevaren en beter is om een aparte ontvanger in te bouwen en het Roode kabel uit de stekker te halen. Vandaar de schade.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    In plaats van 'ontvanger' lees: UBEC...

    Boven de 4S is het altijd raadzaam om de rode draad uit de regelaar te onderbreken en een losse UBEC te gebruiken.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn, andyslow en Carbohans vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina