Lockheed C-130 Hercules 100" van Palmer Plans

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 15 aug 2005.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Geen project zo fascinerend als het volgende project! :D

    (Project = iets waar je aan begint, en wat je naar believen weglegt, om weer aan een nieuw project te beginnen).

    Het is geen werk, hè! :wink:

    (Ik weet het, het is een heeeeeeeele slechte definitie :evil: , maar geeft wel aardig weer waar het om draait . . .)

    Op de campings in Zwitserland en Frankrijk had ik alle tijd om eea. nog eens te overdenken. :sleepy:

    Waar is het fout gegaan? :(

    Foute beslissingen genomen?

    Teveel hooi op de vork?

    Domme pech?

    Enzoverder enzovoort.


    (Afgelopen tijd (jaren) gecrashed: Sopwith Pup, Bird Dog (meerdere malen), en afgeschreven: Upstart, P-51 van Alfa Models, ASW-27, DG-800.
    Daar wordt je niet vrolijk van . . . :nooo: )

    Eén ding is duidelijk: een groot vlieger / piloot zal ik nooit worden, dus nieuwe uitdagingen moeten we op dat vlak niet zoeken.

    Maar wat dan wel? :roll:

    En toen vielen er (vlak voor vertrek voor vakantie) in één keer allerlei stukjes van een puzzel op z'n plaats. :D

    Wat vind ik nou uiteindelijk echt leuk?
    - bouwen
    - electro
    - schaal
    - een beetje groter dan wat normaal is
    - vliegtechnisch geen rare grappen
    - een aansprekend uiterlijk
    - iets wat niet iedereen heeft
    - en nog zo het eea.


    En toen zag ik het: de Lockheed C-130 Hercules!

    - van Dave Palmer Plans (zie de Eltjo: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8604)
    - mid-size: 87" (= 2,21m.) spanwijdte
    - die kan goed electrisch :D
    - er zijn Cad Cut Kits beschikbaar (weinig tijd) :D
    - er is retractable gear beschikbaar :D
    - etc.etc.

    Kortom: wat wil je nog meer. :D

    De tekening is besteld, en ik denk dat ik binnenkort een kit ga bestellen (zoveel tijd om te bouwen heb ik niet. . . . ).

    http://www.mag-web.com/rc-modeler/palmer/products/c130.html

    En deze meneer is al een heel eind op streek:

    http://www.wannafly.com/projects/projects.htm

    (Over veel projecten gesproken . . . 8O )

    Nou ja . . . zover maar eens eerst.

    (O ja: de Strega is een project, en ooit komt die natuurlijk ook weer uit de motteballen tevoorschijn :wink: .)


    jan.
     
    johnnyb vindt dit leuk.
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Mwaaaah, zo'n Hercules haalt het niet bij een Strega :nooo:

    ... en dat "ooit komt die natuurlijk ook weer uit de mottenballen" vind ik eigenlijk helemaal niet prettig klinken :nooo: :nooo: :nooo: . Sinds het Strega-draadje volkomen dood is, is het leven eigenlijk niet meer het zelfde [​IMG]
     
  3. Phoenix

    Phoenix Guest

    Jan! Je bent al inderdaad een tijdje niet aan het bouwen, wordt hoog tijd!

    Hercules saai? Ok geen dogfighter, met sport/aerobatics moves, maar een Hercules Gunship vindt ik toch wel een fraai exemplaar.

    En ik vindt de bouwverslagen toch wel erg leuk en verslavend hier op het forum. Dus elk nieuw project is welkom.
     
  4. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Dit had net zo goed over mij kunnen gaan. :lol:
    Een groot vlieger zal ook ik nooit worden, dus ga je op zoek naar nieuwe uitdagingen he. Maar het is een ambitieus project hoor Jan! De Fairchild C-123 spreekt mij (estetisch) meer aan, maar de C-130 is ook zeker een mooi toestel. Maar 4 motoren. Brushless/LiPo? 8O

    In ieder geval: veel succes!

    ps: de strega heb je zelf toch ook ontworpen? Waarom ook voor een nieuw project niet zelf iets ontwerpen? Aerodynamica weet je zeker al het een en ander vanaf, en het tekenwerk met een CAD-pakket (Rhino 8) ) moet ook zeker geen probleem zijn. Komt alleen wel meer (lees: tijd) bij kijken natuurlijk. Maar de voldoening......;)
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ambitieus: zeker, maar haalbaar/doenlijk, als ik naar de foto's van die ene meneer kijk.

    En, ik ga niet zoals Eltjo alles zelf maken.

    Veeeeeeeeeeeeel te veel werk (en voor een deel ook een beetje saai).

    Tegen de tijd dat eea. vast vorm begint aan te nemen zijn de motoren en mn. de accu's al weer zovel beter, dat electrificatie goed mogelijk is.

    (Kun je eigenlijk 4 brushless motoren met 1 regelaar aansturen?)

    Gunship: :?

    Ik zat meer aan de volgende te denken.

    [​IMG]

    Zie

    http://www.ucar.edu/communications/newsreleases/2001/ace-asia.html


    jan.
     
  6. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Nee. Dat worden dan ook 4 regelaars.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Corrien schreef:
    Tja . . .

    Wat moet ik daar op zeggen . . . :?

    De koning is dood; leve de koning! :p


    jan.
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    bouw je deze dan ook weer half af om hem dan weer aan de kant te schuiven :?
     
  9. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Dat zijn zeker mooie foto's. :D

    En zie nu dat er ook een versie met een drieblad-prop is 8O .

    Maar de vierblad blijft natuurlijk het mooist. :yes:

    Ook al verlies je wat aan efficientie . . .

    Deze club is er ook mee bezig.

    http://propellers.us/Project-C130-Hercules.htm

    Jammer . . . net de verkeerde maat. :(

    Maar wie weet, over een paar jaar. :p


    jan.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    De tekeningen zijn gearriveerd!

    Daar werd ik wel even stil van . . . 8O

    6 grote vellen en een soort bouwbeschrijving.

    Als ik van de schrik bekomen ben volgt er meer info. :wink:


    jan.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
  13. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    Jan, daar moet je wel voor inloggen...
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Gaaap, alweer de zoveelste herky...

    [effe proejct in kiem smoren, meneer moet verdermet de stega!]
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    goed de tekening bestuderen jan.. palmer maakt nogal wat fouten.. dus alles 2x meten en controleren.
    Ik heb de tekening van de hercules van palmer ook.. maar 4 motoren vind ik een beetje veel ;)
    Dan liever die c123 die eltjo bouwt..
    Ik ben benieuwd naar je bouwverslag ;)
    En wel afbouwen deze!

    Peter
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Voor de liefhebbers; even 'over de duim'. 8)

    Streefgewicht volgens Palmer: 5 kg.

    150 W/kg := 750 Watt.

    Per motor: 175 Watt.

    Da's plm. 11 V * 17 A (3s).

    Dat lijken me goed realiseerbare waarden, toch? :?

    Grote vraag: waar vind je schaal 4 blads-propellors? :roll:

    Dat ziet er zo en zoveel beter uit. :D

    Weet iemand van het bestaan op het net van tests waar de efficientie (trekkracht) van 2-, 3- en 4-blads propellors vergeleken wordt?


    jan.
     
  17. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ja, die ken ik, dat is en optie.

    Is wel een gepuzzel op die site. :?

    Mooiste zou zijn als je er twee linksom en twee rechtsom kunt laten draaien! :D

    Da's niet erg scale, maar vliegt wel prettig! :wink:


    jan.
     
  19. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Is dit borstelloos of borstel? En is 150W/Kg niet een beetje op het randje?
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Bostelloos (ik gok op forse quantumkorting :wink: )

    Dit komt van de kontronik site: :?


    Leistungsbedarf für modellgerechte Motorisierung

    Segler: 80 bis 100W/kg
    Motormodell: 100 bis 120W/kg
    Motormodell bodenstartfähig: 120 bis 150W/kg
    Schleppmaschine: 150 bis 200W/kg
    Hotliner: >200 W/kg
    Hotliner "senkrecht": >300 W/kg

    Leistung (W) = Akkuspannung (V) x Akkustrom (A)



    Maar we kunnen ook wel van bv. 175 W/kg uitgaan.

    Dan wordt het (5 * 175) / 4 = 219 W per motor.

    Of, nog beter, (5 * 200) / 4 = 250 W per motor.


    jan.
     

Deel Deze Pagina