Lockheed C5 Galaxy, schaal 1:25

Hahaha, bouwverslag is op zijn site te vinden, link in openingspost.
Daar heeft Grad genoeg tijd in gestoken, sommigen posten veel, anderen bouwen veel ;)

@Davy, ik weet niet waar je vandaan komt, maar Grad gaat regelmatig naar een meeting of dergelijke, komt 'm vast nog eens tegen.

@Jan, geen idee wat volgende gaat worden, maar Hercules is zo'n 13 in dozijn toestel, iets te voor de hand liggende kist. Ik durf er wel een kratje bier om te verwedden dat ie die nooit zal bouwen, hij zoekt meestal de net iets minder voor de hand liggende kisten uit... :thumbsup:
 
Hercules is zo'n 13 in dozijn toestel

Nou . . . :?

Behalve die schuim-dingen, hoe vaak zie jij er één (een mooie grote met alle details) op shows of meetings? :confused:

Ik niet . . . :nooo:

We gaan het zien wat het wordt . . . :p


jan.
 
Zo Grad.
Het is er dan toch van gekomen met zijn twee vliegen.
Was toch niet zo moeilijk;).
Heb hem nu twee wekenden mogen zien hij is echt gaaf.
En vliegt ook zo mooi rustig.

well7.jpg


Waar is mijn beech.

Groeten Han.
 
Een bijna 10 jaar oud draadje maar weer actueel maken.

Ongeveer een jaar geleden vroeg Piet (een clubgenoot) of ik zijn Galaxy verder wilde afbouwen.
Onder het mom van; zonde om zo'n mooie kist niet te voltooien, zei ik ja.
Een paar weken later belde Piet dat hij alles in de auto had geladen en het de volgende ochtend langs kwam brengen.
En zo geschiedde het.

Een in spanten en latten gebouwde romp in twee delen. Totaal 3 meter lengte en doorsnede van ruim 35 cm.
Alle ribben van de vleugels reeds gefreesd, net als veel aluminium en kunststof onderdelen.
Een bundel latjes in diverse afmetingen. Zeker 3 kg aan afgedrukte tekeningen. De digitale bestanden op twee USB-sticks.
Drie servo's voor elevator en rudder zijn zelfs al ingebouwd.

Uiteraard was ik heel dankbaar, maar tegelijk was er de zorg; waar ga ik "het" laten?
En zo belande ze op zolder in de schuur.

Tot een paar dagen geleden.

Een soort van adel verplicht (maar ook een uitgelezen kans).
Zo van; ik zal er alles aan doen dat deze kist afgebouwd gaat worden.
Na twee dagen plaatsmaken (opruimen, sorteren, afvoeren etc.), is er weer plaats op en rond de bouwtafel.

upload_2020-12-30_19-44-29.png

Dat is gewoon een romp van 3 meter lengte!

upload_2020-12-30_19-45-45.png

Een stapel gefreesde onderdelen uit aluminium en kunststof. Ten behoeve van de bediening van de flaps.

Vandaag een begin gemaakt met de rechter vleugel.
De ribben zijn reeds keurig gefreesd (1 klein foutje in een rib (denk ik) en een foutje met het verlijmen van een ligger van mij, tot dusver is het als in elkaar plakken van een bouwkitje.

upload_2020-12-30_19-50-39.png


upload_2020-12-30_19-47-41.png


Wordt zeker vervolgt.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat geen snelbouwproject worden, maar er wel worden kleine stapjes gemaakt.

Ik ben verder gegaan met het maken van de flaps, om me een beetje in te leven hoe het één en ander straks ...?
Hoe gaat dat passen? Wat moet ik monteren en in welke volgorde, Hoe gaat dat straks werken?

upload_2021-1-2_18-31-13.png

Eerst de ribbetjes van de flaps maar even op de meegeleverde restanten Gamma-timmerplaat plakken met de bekende plakstift en uitzagen op de lintzaag.

De flaps heb ik gemaakt van volledig Balsa. Naar mijn idee was het niet de moeite hier een holle constructie van te maken (hevels en "meeneem-pennen" hebben ook vezels nodig voor houvast).
Deels uit Hollandse zuinigheid (zonde om 25mm naar 2mm te schaven), deels omdat ik niet elke dikte op voorraad heb, maar ook omdat het sterker is; heb ik de flaps gemaakt van twee lagen Balsa en dan (bijna)haaks verlijmd.

En om straks niet met allemaal linkse (of rechtse) flaps te zitten, heb ik ze alvast maar voor beide vleugels gemaakt.
upload_2021-1-2_18-45-8.png


upload_2021-1-2_18-49-59.png


Er is nog niets verlijmd. Gewoon om te passen.

upload_2021-1-2_18-52-45.png


Heb ik even mazzel (alweer).
De bestelde 10mm flenslagers passen perfect in de heveltjes om de flaps te sturen.
Dat wordt dus mooi speling en slijtage vrij. Hoef ik niets te gaan draaien (metaal bewerken is niet helemaal mijn ding) en kan verder met geprinte onderdelen.

Waarschijnlijk komt er nog meer goed nieuws.
Willy heeft het/de originele (na de laatste crash beschadigde) landingsgestellen nog en die mag ik overnemen.
Zondermeer het meest complexe deel om te maken van deze C5.

Morgen verder met het bekleden van de bovenzijde van de eerste vleugel.
Nu ik denk te weten hoe het gaat werken met de flaps, is dat de volgende stap.
 
Wat een hout! Gaaf!
Word gevolgt [emoji3]

Zeg, die acro vulcan die daar hangt.......maiden?.......
 
Zeg, die acro vulcan die daar hangt.......maiden?.......

Als we Covid een beetje achter ons hebben gelaten, is het de bedoeling dat het op Deelen gaat gebeuren.
Maar daar dan eerst nog wat thuis raken met andere vliegers, ik heb er nog geen meter gevlogen.
Komt goed.
 
Laatst bewerkt:
Dat is het heel zeker.
Alleen zal ik zeer waarschijnlijk nooit jouw schaalniveau :oops:(en die van vele anderen in dit deel van het forum) ooit bereiken.
Ik ga wel mijn best doen.
In ieder geval om hem fraai en vliegend te krijgen (en zo lang als mogelijk te houden).

Met dank aan Grad en Willy mag ik, wat er over gebleven is na de laatste crash, binnenkort ophalen.
Een schat aan kennis en een mooie bron aan materialen.

Leve de circulaire bouw.
We hebben afgesproken; dat ook ik weer alles, wat er nog bruikbaar is, doorgeef aan de volgende bouwer, zodra ik haar niet meer kan laten vliegen.

Maar eerst er maar eens iets moois van maken.
Dan de maiden.
En daarna er zo lang mogelijk van gaan genieten, :)

 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weer iets verder.
De eerste vleugel is aan de bovenzijde ingedekt en de geleiders voor de flaps zijn verlijmd.

upload_2021-1-10_18-19-33.png
upload_2021-1-10_18-18-30.png


Gisteren op bezoek geweest bij Willy.
En dat was niet alleen gezellig, maar ik heb ook een heleboel restanten meegekregen.

upload_2021-1-10_18-21-52.png


De vleugels zijn wel afgeschreven, maar de hulzen voor de vleugelbuis kan nog wel gebruiken.
upload_2021-1-10_18-36-56.png


Al moet deze wel weer eerst gelast worden.
Deze week eens zien of ik dat hier in de buurt kan late doen.

upload_2021-1-10_18-38-41.png
 

Bijlagen

  • upload_2021-1-10_18-17-21.png
    upload_2021-1-10_18-17-21.png
    480 KB · Weergaven: 199
  • upload_2021-1-10_18-26-59.png
    upload_2021-1-10_18-26-59.png
    750,7 KB · Weergaven: 190
Dilemma:

Voor een paar tientjes is de vleugelbuis keurig gelast.
Voor de zekerheid nog een stukje koolstof kous er om en dan is het perfect.

Echter als ik de andere vleugelbuis gebruik wordt alles zeker 100 gram lichter.
Het verbindingsstuk heb ik geprint en past zuigend, ga ik niet eens verlijmen.
In het midden zit een stuk printplaat (glasvezel/epoxy), verticaal voor maximale sterkte. En dat is het; loeisterk.
De twee helften worden dan niet gelast, maar verder verbonden ook weer met een koolstof kous.
Nadeel is dat ik zelf de vleugelbuizen moet maken.

Wat is wijsheid?

upload_2021-1-17_16-11-9.png

upload_2021-1-17_16-11-57.png
 
Back
Top