Nadat ik een jaar geleden de Lockheed Constellation van het Aviodrome haar motoren op heb zien starten, vond ik het gelijk een supermooi toestel. De lichte golving in de rug, de dubbele staartvlakken en de vier machtige zuigermotoren met enorme propellers eraan. Vanaf toen wilde ik er gelijk eentje bouwen.
Nu is het eindelijk zover. Voor mijn verjaardag heb ik de volgende doos gekregen:
Een Heller, maar omdat dit voor zover ik weet de enige Lockheed L-749 in 1:72 is, was er weinig andere keus. De L-1049 Super Constellation is meer te vinden.
Als men het heeft over de 'Constellation' bedoelen ze al vaak de L-1049 Super Constellation, maar eigenlijk vind ik de gewone 749 mooier. Met ronde raampjes en een mooiere neus. Maar dat is mijn mening.
Ik ben diezelfde avond nog gelijk aan het dryfitten gegaan, met het volgende resultaat
Het doorzichtige neuskoepeltje doet wat vreemd aan maar dat komt wel goed, hij is doorzichtig omdat er een grote schijnwerper in komt.
Het formaat maakt het een indrukwekkend model. Niet zozeer de romp, maar de spanwijdte doet het hem. De romp is half zo lang als dat van een Dakota, ook in 1:72 geen al te klein model.
De decals voor een Pan American World Airways (PAA) toestel die Heller meelevert. Ze zien er redelijk uit, strak geprint alleen de donkerblauwe gedeelten lijken wat dekking te missen. Geen probleem verder, ik gebruik het vel toch niet.
En dan nu het toestel dat ik wil gaan bouwen. Ik wil het volgende kleurenschema aanhouden. De foto is zwart-wit, maar de romp is zilverkleurig, de sierlijn donkerblauw en de band over de drie staartvlakken natuurlijk in de Nederlandse driekleur.
Het toestel dat ik waarschijnlijk ga bouwen (daar ben ik nog niet helemaal uit) is de PH-TFF 'Venlo', omdat er een heldhaftig verhaal aan vast zit.
In 1952 vloog de Venlo namelijk in brand tijdens de landing in Bangkok. De passagiers weten te ontsnappen aan de vlammenzee, behalve één baby. Een Thaise brandweerman laat het er niet bij zitten en laat zich natspuiten. Hij gaat de brandende Constellation in en redt de baby.
Een klein beetje vrijheid ga ik wel nemen bij de bouw: op de foto zijn geen rood-wit-blauwe propellertips te zien, die ik er wel op ga doen. Dat vind er namelijk supermooi uitzien.
De kit heeft opliggende paneellijnen, die heb ik er allemaal afgeschuurd. Een groot deel wordt opnieuw ingekrast, daar ben ik nog mee bezig, maar er zijn er ook een aantal die ik achterwege laat. Het zijn er zóveel....
Ik ben ook al begonnen aan de cockpit. Er is straks niet veel meer van te zien, maar hij is wel érg kaal zo, er komt waarschijnlijk nog een plekje voor de BWK in.
Nu is het eindelijk zover. Voor mijn verjaardag heb ik de volgende doos gekregen:

Een Heller, maar omdat dit voor zover ik weet de enige Lockheed L-749 in 1:72 is, was er weinig andere keus. De L-1049 Super Constellation is meer te vinden.
Als men het heeft over de 'Constellation' bedoelen ze al vaak de L-1049 Super Constellation, maar eigenlijk vind ik de gewone 749 mooier. Met ronde raampjes en een mooiere neus. Maar dat is mijn mening.
Ik ben diezelfde avond nog gelijk aan het dryfitten gegaan, met het volgende resultaat

Het doorzichtige neuskoepeltje doet wat vreemd aan maar dat komt wel goed, hij is doorzichtig omdat er een grote schijnwerper in komt.
Het formaat maakt het een indrukwekkend model. Niet zozeer de romp, maar de spanwijdte doet het hem. De romp is half zo lang als dat van een Dakota, ook in 1:72 geen al te klein model.
De decals voor een Pan American World Airways (PAA) toestel die Heller meelevert. Ze zien er redelijk uit, strak geprint alleen de donkerblauwe gedeelten lijken wat dekking te missen. Geen probleem verder, ik gebruik het vel toch niet.

En dan nu het toestel dat ik wil gaan bouwen. Ik wil het volgende kleurenschema aanhouden. De foto is zwart-wit, maar de romp is zilverkleurig, de sierlijn donkerblauw en de band over de drie staartvlakken natuurlijk in de Nederlandse driekleur.

Het toestel dat ik waarschijnlijk ga bouwen (daar ben ik nog niet helemaal uit) is de PH-TFF 'Venlo', omdat er een heldhaftig verhaal aan vast zit.
In 1952 vloog de Venlo namelijk in brand tijdens de landing in Bangkok. De passagiers weten te ontsnappen aan de vlammenzee, behalve één baby. Een Thaise brandweerman laat het er niet bij zitten en laat zich natspuiten. Hij gaat de brandende Constellation in en redt de baby.

Een klein beetje vrijheid ga ik wel nemen bij de bouw: op de foto zijn geen rood-wit-blauwe propellertips te zien, die ik er wel op ga doen. Dat vind er namelijk supermooi uitzien.
De kit heeft opliggende paneellijnen, die heb ik er allemaal afgeschuurd. Een groot deel wordt opnieuw ingekrast, daar ben ik nog mee bezig, maar er zijn er ook een aantal die ik achterwege laat. Het zijn er zóveel....
Ik ben ook al begonnen aan de cockpit. Er is straks niet veel meer van te zien, maar hij is wel érg kaal zo, er komt waarschijnlijk nog een plekje voor de BWK in.
