Log: TBS Discovery quadcopter

• Topicstarter Topicstarter sandermt2
  • Startdatum Startdatum
S

sandermt2

Guest
Na lang afwezig te zijn geweest in de modelbouw (en op dit forum), ga ik nu opnieuw aan de slag met een andere tak van de RC: quadcopters.

Ik heb al een aantal maanden een Gopro, die ik voornamelijk voor actiesporten gebruik. Nadat ik de DJI Phantom zag, werd mijn interesse gewekt om zélf aan de slag te gaan met een kit. Uiteindelijk heb ik hier op het forum een TBS Discovery overgekocht. In dit topic zal ik alle vorderingen, (her)bouwfoto's en aanpassingen bijhouden.
Aangezien ik nog niet erg vertrouwd ben met alles wat er bij quadcopters komt kijken, zullen er ook nog wel de bijhorende vragen bij komen.

Hoe ik de TBS Discovery vandaag ontvangen heb:

Volledig (en heel netjes) gebouwd. Toch heb ik besloten hem volledig uit elkaar te halen. Niet alleen om hem een beetje schoon te maken, maar ook zodat ik precies weet hoe hij in elkaar zit. Dan weet ik nadien ook hoe hij hersteld kan worden.

De contactpunten schoongemaakt en de regelaars opnieuw gesoldeerd:

De flightcontroller die ik gebruik (en die bijgeleverd was door de vorige eigenaar) is de Naze32. Als ik het zo hoor is dat een meer dan compleet bordje, waar nadien zelfs nog een GPS op kan aangesloten worden.
De Naze heb ik vervolgens dus ook opnieuw geïnstalleerd en aangesloten. Samen met de DJI450 armen:

Het voordeel van zo'n heropbouw is dat ik verplicht ben om alle manuals ook eens opnieuw te lezen. Zo kwam ik erachter dat de rode 5v draadjes uit de ESC-stekkers verwijderd waren met een reden. Nog later kwam ik erachter dat 1 5v draadje niet verwijderd mocht worden om de Naze32 van stroom te voorzien. Logisch natuurlijk.
Hier dus ook opnieuw de ESC-stekkers aangesloten op het bordje. (De rode krimpkousjes worden nog vervangen door zwarte!)

Ik gebruik gewoon de standaard DJI motoren. Lijken mij vrij "mainstream" als ik de andere bouwverslagen zo bekijk:

Verder dan dat ben ik vandaag nog niet geraakt. Dus de rest volgt morgen of overmorgen.

Zojuist ook een Turnigy 9x van iemand kunnen overkopen, dus die zal komende week ook wel hier verschijnen.
Om de hele set compleet te maken heb ik nog een lipo-lader en een lipo-alarm nodig.

Aangezien ik te ongeduldig ben om een lipo-alarm online te bestellen en daarop te wachten, ben ik aan het spelen met het idee om er zelf eentje in elkaar te solderen. Ik ben redelijk vaak bezig met elektronica, dus dat zou voor mij eenvoudig én plezierig zijn. Heeft er hier al iemand ervaring met een DIY-lipoalarm?

EDIT: Als er opmerkingen/aanmerkingen zijn, hoor ik het natuurlijk graag. Raad is altijd welkom!

Hè Sander,

Mooi te zien dat je hem goed leert kennen je tbs zodat je idd weet wat er allemaal op zit en hoe het werkt.

Veel plezier met deze mooie tbs.
Ik heb er veel plezier van gehad

Vragen beantwoorden we hier op het forum graag!!!

Vandaag de ESC-stekkertjes nog wat aangepast. Met het krimpkousje wat hoger (en dunner), is er meer plaats voor de stekkers onderaan en kunnen ze makkelijker weggewerkt worden.

De rest van de kabels ook vastgezet:

Top plate gemonteerd, en kabeltjes van de Naze32 naar de top plate geleid. Die stekkerbus komt dan weer achterop uit op de TBS zodat daar de ontvanger gemonteerd kan worden.

En natuurlijk ook de ESC's vastgezet:

Leuk... Ga ik volgen.

Heb zelf ook nog een tbs kit liggen en een dij F450 die ik ga overbouwen.
Maar eerst nog wat topics als deze doorlezen.

Ga je hier ook mee fpv'en?

Ik heb deze oorspronkelijk gekocht om mee te filmen met mijn Gopro, vanop kortere afstanden eerder. Maar nu ik de mogelijkheden van FPV begin te zien, ben ik er zeker van dat dat er binnen een half jaartje ook gaat komen! :) Dat komt uiteraard ook allemaal in dit topic.

Veel plezier met de bouw!

Voorlopig ben ik nog op 2 pakketjes aan het wachten (zender en kabeltjes), dus voorlopig nog geen vorderingen.

Ik heb echter wel de volgende vragen:
- De antenne van mijn ontvanger, laat ik deze best gewoon uit het frame "bengelen"? Of best een antennebuisje eromheen en de antenne recht omhoog? (verticaal of horizontaal?)

- Heeft er iemand ervaring met een GPS module voor de Naze32? Ik zie dat er meerdere GPS modules te koop zijn, maar hoe weet ik nu welke werkt met de Naze32? Of werken ze gewoonweg allemaal direct?

- Hoe stel ik een Naze32 precies in met behulp van de computer? Ik vind nergens precies een "officiële" website van de Naze32 en dus ook geen officiële software. Kan iemand daar wat duidelijkheid in scheppen?

Vandaag de zender binnen gekregen (Turnigy 9x). Heb hem al omgebouwd naar mode 2, maar nu zit ik even vast. Wat moet ik nu precies doen om de 9x werkend te krijgen met de quadcopter?

- Is het nodig dat ik upgrade naar de andere firmware?
- Maakt de volgorde van de kanalen uit? Met andere woorden: kan ik kanaal 1 van de Naze gewoon aansluiten op kanaal 1 van de ontvanger, kanaal 2 op 2, 3 op 3, etc.?
- Als ik die kanalen aansluit; normaal zal ik er maar 4 gebruiken, dus zouden 4 kabeltjes moeten volstaan om volledige functionaliteit te krijgen van de Naze32? Of vergis ik me?

Upgraden is niet nodig, maar zou wel kunnen.
Zoals het bordje verstuurd is stond ie iig goed ingesteld op deze tbs.

Kanalen aansluiten had ik al uitgelegd: Klik

4 kabeltjes zouden idd genoeg zijn om te vliegen, maar als je angle en/of horizon mode wil gebruiken heb je daar een aparte schakelaar voor nodig.

Heel erg bedankt! Dan ga ik eens even alles opstarten hier en kijken wat hij voorlopig doet! :)

Intussen heb ik de zender en ontvanger verbonden gekregen, maar loop ik tegen het volgende probleem aan. Wanneer ik de accu van de quad aansluit, krijgen de ESC's stroom, krijgt het Naze32 bordje stroom (via de BEC) en krijgt de ontvanger stroom (via de Naze32).
Dus alles staat onder spanning, MAAR: de quad reageert totaal niet op de zender! Wanneer ik throttle gebruik, gebeurt er simpelweg niets.

Ik heb een oude servo aangesloten op de ontvanger om te controleren of de ontvanger überhaupt wel signaal ontving van de zender, en die servo kon ik probleemloos besturen. Dus de ontvanger en zender zijn alleszins al verbonden.

Ook het Naze32 bordje krijgt stroom, want het blauw ledje brandt. En ook de regelaars krijgen stroom, want ik hoor ze opstarten wanneer ik de accu van de quad aansluit.

Waar moet ik nu het probleem zoeken? Bij de instellingen van de Turnigy 9x? Die zender staat namelijk ingesteld op de standaardinstellingen voor HELI 2, zoals ik online elders had gelezen.

Of ligt het probleem bij de instellingen van de Naze32? Dat zou me echter wel verbazen, want de vorige eigenaar had deze goed ingesteld voor deze zelfde TBS Discovery.

NB: De kanalen 1 tot en met 4 van de Naze zijn nu als volgt aangesloten op de Turnigy ontvanger:
- Kanaal 1 Naze32 (AIL) --> Kanaal 2 Turnigy
- Kanaal 2 Naze32 (ELE) --> Kanaal 3 Turnigy
- Kanaal 3 Naze32 (THR) --> Kanaal 1 Turnigy
- Kanaal 4 Naze32 (RUD) --> Kanaal 4 Turnigy

Ook al gebruik ik de acro mode: nul respons.

En armen? Wat bedoel je daar precies mee? Aangezien ik de quad praktisch volledig (met uitzondering van de zender en ontvanger) heb overgenomen van de vorige eigenaar, was de Naze32 al volledig ingesteld. En dus ook... gearmed?

Armen doe je door je linker stick naar rechts onder in de hoek te houden.
Dit moet je iedere keer doen voor je gaat vliegen.
Het is een beveiliging in je Naze zodat je motoren niet ineens op kunnen starten als je de accu aansluit.

Het bordje is goed ingesteld, heb ik deels zelf bij gezeten.
Maar je moet nog wel even de center- en endpoints van je zender goed instellen via de GUI.
Laagste stand moet 1000 of 1050 zijn, midden op 1500, en hoogste stand 1950 of 2000.
Je kan dan ook gelijk zien of je kanalen moet reversen.

Edit: Zoals je hierboven de kanalen beschrijft gaat het niet goed denk ik.
Kanaal 1 van de Naze is Throttle , Aileron 2, Elevator 3, rudder 4, Aux 1 op kanaal 5 en aux 2 op 6

Laatst bewerkt:
Ik ben een beetje verward denk ik. In de handleiding van de Naze32 staat het volgende:"Default channel order is AIL, ELE, THR, RUD, AUX1..AUX4." Dus daaruit had ik afgeleid dat kanaal 1 van het bordje AIL is, kanaal 2 ELE, etc. Maar dat is dus niet zo als ik het goed begrijp?

En om eventjes heel zeker te zijn: hoe weet ik welk kanaal 1, 2, 3, en 4 zijn op mijn zender zelf?

Bij Naze kan je instellen welk kanaal waar binnenkomt.
Hij staat nu ingesteld op de volgorde zoals ik eerder noemde.

Welk kanaal wat is zou in de handleiding van je zender terug te vinden moeten zijn.
Anders ff met een servo testen ;)

Oké, perfect! Nu staat hij wel goed aangesloten. Ik heb alles gecontroleerd met de extra servo hier. Maar vooralsnog dus nog geen reactie van de motoren bij throttle. Omdat hij nog niet gearmed is.

Ik heb de linkerstick (dus de kant van de throttle) naar onder en naar rechts gehouden. Daarbij heb ik de zender aangezet. Toen heb ik de stick losgelaten (hij sprong terug naar het midden, maar wel nog steeds naar beneden) en heb ik de quad aangezet.

Daar doe ik dus wellicht iets fout!

Idd, daar gaat iets fout.

Je hoeft hem pas te armen op het moment dat je wil gaan opstijgen.
Dus je kan gewoon je accu aansluiten, dan armen, en dan pas reageert er iets.

Back