Logictech 2100t gyro

Hallo!

Zoals jullie misschien allemaal wel gelezen hebben in het brandstof forum zou ik de Logictech 2100t gyro nog gaan testen en hier een verslagje van schrijven. Dat heb ik vandaag gedaan, dus daar gaattie dan!

Verslag van de 6100t + servo kun je hier vinden: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=52805

De 2100t :

IMG_0241.JPG

IMG_0244.JPG

IMG_0251%7E0.JPG

Het is een ERG kleine gyro van maar 9 gram die er verder goed uit ziet. Wel zitten er erg dunne draden aan, maar dit is voor kleine electrohelicopters natuurlijk geen probleem!

De meeste mensen gebruiken een GY401 met een 9650 of airtronics 94761 op hun T-rex 450 (of T-rex achtigen) dus ik zal deze gyro vergelijken met de GY401.

Pluspunten van deze gyro:
- Erg gemakkelijk in te stellen (als je het eenmaal door hebt!)
- 2 kanten onafhankelijk uitslag beperken, net zoals bij bijvoorbeeld de GY611 of Logictech 6100
- Keuze van 3 verschillende servo's (Logictech, Digitaal, standaard)
- ERG klein en licht!!
- Iets goedkoper dan de GY401

Minpunten:
- Maar 1 verkooppunt in Nederland voorlopig (zie onderschrift)
- Handleiding in gebroken engels, niet altijd even duidelijk.

Het vliegen
Bij deze gyro is het erg belangrijk dat hij in Normal mode niet drift, pas dan zal hij in "Tail lock" mode goed presteren. Nadat deze instellingen gedaan zijn ben ik er mee gaan knallen. Wat mij erg opviel is dat je meer last krijgt van een "tail bounce" na een snelle piroet en een harde stop als je een hoge gain gebruikt. Met lagere gain heb je hier minder tot geen last van. Let wel, hier heeft de GY401 ook last van als je hard piroet en ineens abrupt stopt. (Tenminste wel op mijn T-rex 450SE met Airtronics digitale servo)
Tijdens het vliegen van mijn manouvres merk ik dat hij de staart supergoed vasthoudt (zelfde als GY401) maar constanter piroet. Wel moet ik weer zo'n 50% expo instellen om de staart iets te temmen rond het middelpunt. Al met al vliegt het perfect en kan ik er net zo mee vliegen als toen de GY401 er nog op zat, alleen is de pirorate constanter.

Ik heb hem gevlogen op 2 verschillende T-rex 450SE's met op de ene een Futaba 9650 servo en op de andere een Airtronics 94761.

Conclusie
Voor kleine helicopters zoals in mijn geval de T-rex 450SE is deze gyro de beste keuze, door zijn lichte gewicht en goede prestaties doet hij niet onder voor de 401 en met een "echt" goede servo zoals de Logictech 6100g waarschijnlijk niet eens voor de nog duurdere gyro's. Instellen is snel en gemakkelijk als je het even door hebt en hij heeft geen last van drift door temperatuursverschil (binnen was het 20 graden, buiten 2 en geen probleem!).

Nog even een opsomming:
- Beter geschikt voor kleine helicopters door kleine afmetingen en zeer lichte gewicht
- Zeer goede "tail lock" en constante piroette rate
- Makkelijk in te stellen, uitslag zelfs 2 kanten op apart!
- Goedkoper dan een GY401

Kortom, ik kan hem iedereen aanraden en ik heb er geen spijt van dat ik mijn GY401's heb verruild voor deze gyro's!!

Cheers,

Richard

Hoe word deze gemonteerd, net zoals de GY401, of rechtop?

Hij word net als de GY401 gemonteerd. Hij is enkel iets kleiner in "footprint" en meer dan de helft lager (60% kleiner, ongeveer 40% van een GY401 in afmetingen zeg maar).

Cheers,

Richard

Zou er iemand een gebruiksaanwijzing in het Nederlands hebben of een vertaling?

Ik heb de gyro zelf niet.
Maar op Runryder stond een uitleg in het engels.
Had even niets te doen dus bij deze een poging tot een vertaling in het nederlands:

- Geef vol RUDDER terwijl je de gyro aanzet en wacht 10 seconden, beweeg hem dan terug naar de neutrale stand en wacht 5 seconden.
Dit zal automatisch het juiste ontvangertype selecteren.
- Houd de MENU knop ingedrukt totdat de groene LED aangaat naast SERVO SPEED en laat hem dan los - iedere keer als je de MENU knop indrukt met je RUDDER in neutrale stand zal je een stap lager schakelen naar de volgende gyro instel functie.

SERVO SPEED (servo snelheid)
kan je instellen door de RUDDER naar links of naar rechts te houden en vervolgens op de MENU knop te drukken het rode LEDje beweegt zich dan ook naar links of rechts.
- De eerste linker rode LED geeft een Logictech digitale servo aan (270hz/.95ms)
- De tweede middelste rode LED geeft een ander merk digitale servo aan (270hz/1.5ms)
- De derde rechtse rode LED geeft een standaard analoge servo aan (68hz/1.5ms)

ROTATE RATE (staartrotatie snelheid)
Werkt het zelfde als servo speed, door de RUDDER naar links of naar rechts te houden en vervolgens op de MENU knop te drukken het rode LEDje beweegt zich dan ook naar links of rechts.

links = langzaam
Rechts = snel

DIRECTION (werkings richting)
Werkt wederom hetzelfde, door de RUDDER naar links of naar rechts te houden en vervolgens op de MENU knop te drukken het rode LEDje beweegt zich dan ook naar links of rechts.

Links = Normaal
Rechts = Reverse (omgekeerd)

SERVO LIMIT (servo uitslag begrenzing)

Werkt hetzelfde maar met een kleine toevoeging,
door de RUDDER naar links of naar rechts te houden en vervolgens op de MENU knop te drukken het rode LEDje beweegt zich dan ook naar links of rechts.
Hiermee stel je de richting in waarvan je de limiet wil instellen.
Vervolgens stuur je met de rudder stick de servo tot waar hij mag komen en druk je nogmaals op de menu knop.
Dus voor de andere richting doe je hetzelfde, selecteer eerst de goede richting door de rudder stick te verplaatsen en op het MENU knopje te drukken en vervolgens gebruik je de RUDDER stick om de servo naar de tegenovergestelde limiet te sturen en nogmaals op de MENU knop te drukken om deze positie te bevestigen.

GAIN (gevoeligheid)
Wordt aangegeven door de 8 rode LEDs als de gyro aktief is.
Er is ook een groene LED genaamd "TL" in de linker bovenhoek die aangeeft dat de gyro in TAIL-LOCK mode staat.
- Stel in je zender de ATV van het gyro gain kanaal in op 0%, stel een schakelaar in op dat kanaal en schakel deze aan en uit om te zien of het TL LED aanblijft in beide posities.
- Laat de schakelaar staan en gebruik de SUB-TRIM van je GAIN kanaal zodat de TL LED net uit gaat
- Pas nu de ATVs aan tussen +/- 0% en 100%, dit zou overeen moeten komen met de werkelijke gain van de gyro.

Gain indicatie van elke van de 8 rode LEDs van links naar rechts:
0-30% 31-40% 41-50% 51-60% 61-70% 71-80% 81-90% 91-100%

Dit zou overeen moeten komen met het aantal % die worden weergegeven in je zenders ATV afstelling van 0% tot 100%.
________________________________________________________________________________________________________

Ik hoop dat het zo klopt en iemand blij maakt,
Mocht er iets gewijzigd moeten worden dan hoor ik het wel van jullie.

Eric

Back