Hallo!
Zoals jullie misschien allemaal wel gelezen hebben in het brandstof forum zou ik de Logictech 2100t gyro nog gaan testen en hier een verslagje van schrijven. Dat heb ik vandaag gedaan, dus daar gaattie dan!
Verslag van de 6100t + servo kun je hier vinden: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=52805
De 2100t :
Het is een ERG kleine gyro van maar 9 gram die er verder goed uit ziet. Wel zitten er erg dunne draden aan, maar dit is voor kleine electrohelicopters natuurlijk geen probleem!
De meeste mensen gebruiken een GY401 met een 9650 of airtronics 94761 op hun T-rex 450 (of T-rex achtigen) dus ik zal deze gyro vergelijken met de GY401.
Pluspunten van deze gyro:
- Erg gemakkelijk in te stellen (als je het eenmaal door hebt!)
- 2 kanten onafhankelijk uitslag beperken, net zoals bij bijvoorbeeld de GY611 of Logictech 6100
- Keuze van 3 verschillende servo's (Logictech, Digitaal, standaard)
- ERG klein en licht!!
- Iets goedkoper dan de GY401
Minpunten:
- Maar 1 verkooppunt in Nederland voorlopig (zie onderschrift)
- Handleiding in gebroken engels, niet altijd even duidelijk.
Het vliegen
Bij deze gyro is het erg belangrijk dat hij in Normal mode niet drift, pas dan zal hij in "Tail lock" mode goed presteren. Nadat deze instellingen gedaan zijn ben ik er mee gaan knallen. Wat mij erg opviel is dat je meer last krijgt van een "tail bounce" na een snelle piroet en een harde stop als je een hoge gain gebruikt. Met lagere gain heb je hier minder tot geen last van. Let wel, hier heeft de GY401 ook last van als je hard piroet en ineens abrupt stopt. (Tenminste wel op mijn T-rex 450SE met Airtronics digitale servo)
Tijdens het vliegen van mijn manouvres merk ik dat hij de staart supergoed vasthoudt (zelfde als GY401) maar constanter piroet. Wel moet ik weer zo'n 50% expo instellen om de staart iets te temmen rond het middelpunt. Al met al vliegt het perfect en kan ik er net zo mee vliegen als toen de GY401 er nog op zat, alleen is de pirorate constanter.
Ik heb hem gevlogen op 2 verschillende T-rex 450SE's met op de ene een Futaba 9650 servo en op de andere een Airtronics 94761.
Conclusie
Voor kleine helicopters zoals in mijn geval de T-rex 450SE is deze gyro de beste keuze, door zijn lichte gewicht en goede prestaties doet hij niet onder voor de 401 en met een "echt" goede servo zoals de Logictech 6100g waarschijnlijk niet eens voor de nog duurdere gyro's. Instellen is snel en gemakkelijk als je het even door hebt en hij heeft geen last van drift door temperatuursverschil (binnen was het 20 graden, buiten 2 en geen probleem!).
Nog even een opsomming:
- Beter geschikt voor kleine helicopters door kleine afmetingen en zeer lichte gewicht
- Zeer goede "tail lock" en constante piroette rate
- Makkelijk in te stellen, uitslag zelfs 2 kanten op apart!
- Goedkoper dan een GY401
Kortom, ik kan hem iedereen aanraden en ik heb er geen spijt van dat ik mijn GY401's heb verruild voor deze gyro's!!
Cheers,
Richard
Zoals jullie misschien allemaal wel gelezen hebben in het brandstof forum zou ik de Logictech 2100t gyro nog gaan testen en hier een verslagje van schrijven. Dat heb ik vandaag gedaan, dus daar gaattie dan!
Verslag van de 6100t + servo kun je hier vinden: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=52805
De 2100t :
Het is een ERG kleine gyro van maar 9 gram die er verder goed uit ziet. Wel zitten er erg dunne draden aan, maar dit is voor kleine electrohelicopters natuurlijk geen probleem!
De meeste mensen gebruiken een GY401 met een 9650 of airtronics 94761 op hun T-rex 450 (of T-rex achtigen) dus ik zal deze gyro vergelijken met de GY401.
Pluspunten van deze gyro:
- Erg gemakkelijk in te stellen (als je het eenmaal door hebt!)
- 2 kanten onafhankelijk uitslag beperken, net zoals bij bijvoorbeeld de GY611 of Logictech 6100
- Keuze van 3 verschillende servo's (Logictech, Digitaal, standaard)
- ERG klein en licht!!
- Iets goedkoper dan de GY401
Minpunten:
- Maar 1 verkooppunt in Nederland voorlopig (zie onderschrift)
- Handleiding in gebroken engels, niet altijd even duidelijk.
Het vliegen
Bij deze gyro is het erg belangrijk dat hij in Normal mode niet drift, pas dan zal hij in "Tail lock" mode goed presteren. Nadat deze instellingen gedaan zijn ben ik er mee gaan knallen. Wat mij erg opviel is dat je meer last krijgt van een "tail bounce" na een snelle piroet en een harde stop als je een hoge gain gebruikt. Met lagere gain heb je hier minder tot geen last van. Let wel, hier heeft de GY401 ook last van als je hard piroet en ineens abrupt stopt. (Tenminste wel op mijn T-rex 450SE met Airtronics digitale servo)
Tijdens het vliegen van mijn manouvres merk ik dat hij de staart supergoed vasthoudt (zelfde als GY401) maar constanter piroet. Wel moet ik weer zo'n 50% expo instellen om de staart iets te temmen rond het middelpunt. Al met al vliegt het perfect en kan ik er net zo mee vliegen als toen de GY401 er nog op zat, alleen is de pirorate constanter.
Ik heb hem gevlogen op 2 verschillende T-rex 450SE's met op de ene een Futaba 9650 servo en op de andere een Airtronics 94761.
Conclusie
Voor kleine helicopters zoals in mijn geval de T-rex 450SE is deze gyro de beste keuze, door zijn lichte gewicht en goede prestaties doet hij niet onder voor de 401 en met een "echt" goede servo zoals de Logictech 6100g waarschijnlijk niet eens voor de nog duurdere gyro's. Instellen is snel en gemakkelijk als je het even door hebt en hij heeft geen last van drift door temperatuursverschil (binnen was het 20 graden, buiten 2 en geen probleem!).
Nog even een opsomming:
- Beter geschikt voor kleine helicopters door kleine afmetingen en zeer lichte gewicht
- Zeer goede "tail lock" en constante piroette rate
- Makkelijk in te stellen, uitslag zelfs 2 kanten op apart!
- Goedkoper dan een GY401
Kortom, ik kan hem iedereen aanraden en ik heb er geen spijt van dat ik mijn GY401's heb verruild voor deze gyro's!!
Cheers,
Richard