logo 10 550 bladen doen of niet doen

hi mensen
na lange tijd van absoluut 0% bezig te zijn met model vliegen. ben ik weer een beetje aan het knutselen en kwam ik tot de ontdekking dat voor de logo 10 maar bar wijnig bladen te verkrijgen zijn en al helemaal wijnig met 4 mm bout gaten.
mijn logo is uit gevoerd met een logo 3d kop en die wil dus die 4 mm bout hebben anders loop je het risico dat de boel uit elkaar klapt.
nu had ik gezien dat er een kleine mod is die er voor zorg dat je grotere bladen op je logo kan plaatsen door alleen de tail boom aan te pakken en dat je daar door dus in de meer gangbare bladen terecht komt met 4 mm bout gaten.
maar nu de vraag zou het wel kunnen met 550 mm bladen om op 4 cellen lipo 5000 mah 30c met een cc phoenix 60 en hacker c50-13l voor gewoon vlucht en eventueel een camera er onder max 480 gram.
want ik kan nu wel gaan aan knoeien maar beter het zekere voor het onzekere nemen denk ik dan.

Langere bladen = meer moment, dus je hoofdmotor moet harder werken (zeker onder belasting), al zal dit niet zo'n groot probleem zijn.
Maar hetgeen wat belangrijker is zal de staart zijn. Meer moment, dus moet de staart meer tegensturen om het geheel weer recht te krijgen

Het precieze effect kan ik niet voorspellen, maar wel dat er waarschijnlijk nog iets aan de staart gemod moet worden voor meer vermogen (ook iets grotere bladen?)

3d kan naderhand ook wat lastig worden ivm inkakkende motor, maar dat zal proefondervindelijk ondervonden moeten worden vrees ik:p

Succes

Hoi Marco,

Volgens mij is dat geen probleem, gewoon de langere staart en bladen erop en vliegen maar. Als het tegenvalt kun je altijd nog een kleiner motortandwiel nemen en eventueel met 5 cellen gaan draaien.

Marco,
ik vlieg al enige tijd met een logo 10 3D met 550mm bladen (+ langere carbonstaart), maar wel op 5 cellen lipo.
Het kost meer vermogen en er komen natuurlijk grotere krachten op te staan, vergeet dat niet.

Ik had enige tijd geleden een gestript hoofdtandwiel, terwijl alles netjes afgesteld stond. Dat was te wijten aan de de kunststof motorplaat die kan verbuigen als er grote krachten op komen te staan, wat dus sneller gebeurd bij het gebruik van langere bladen.
Daarom heb ik de aluminium motorplaat gemonteerd en tot nu toe nog geen problemen gehad. Dat kan ik je dus adviseren.

Ik heb merkbaar "meer power" in de heli zitten. Tijdens max pitch (12graden) reageert hij zeer goed en fel. Verder oogt het natuurlijk ook wel goed ...
De heli blijft goed wendbaar , loops en rolls gaan er prima mee.

4s lipo is echter aan de krappe kant vermoed ik zo. Maar goed, je kunt het proberen ....
succes
ps. hier is mijn draadje : t-rex-600-logo-10-3d-logo-10-3d-filmpjes-mx24s

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen 3D , da's duidelijk, ha ha ha ! Daar ben ik nog lang niet aan toe.
Loopings, rolls, stall turns etc. het lichtere akro werk. En dat gaat uitstekend hoor.

Back