[Logo 10] Staartproblemen sinds gebruik andere ESC

Satoer

Forum veteraan
Ik heb mijn Kontronic BEAT 40-6-12 vervangen door een Castle Creations Phoenix 60 (software 1.081). En sindsdien heb ik staartproblemen. De staart is erg onregelmatig onrustig. Alsof ik in harde onregelmatige wind aan het vliegen ben. De headspeed is ongeveer gelijk gebleven (2000 - 2100 toeren). Dit is ook gewoon tijdens het hoveren de govenor houdt gewoon een stabiel toerental.

Snap er helemaal niets van, alsof mijn gy401 gyro helemaal ontregeld is. De gyro verloopt ook ernstig, ik moet dus continue tegen sturen desondanks hij op Headinghold mode staat (of weg trimmen). Verandering van de gyro-gain of veranderen van de PWM frequentie van de controller geeft ook geen verbetering. :(

De gyro initialiseerd in HH mode met de trims op 0 dus dat moet goed zijn.

Met de Kontronic controller stond de staart helemaal strak stil. De staart reageert dus onregelmatig zwiept af en toe wat heen en weer (20 cm) zonder aanleiding (geen wind) Het lijkt op een soort van storing want een te hoge gain kan het niet zijn (dan blijft de staart zwiepen bij een stuurbeweging.) De controller en motor zit toch zo’n 15CM verwijderd van de gyro en ontvanger:
afb10972.jpg

Ik heb niet zoveel zin om die kontronic controller er weer op te solderen om te kijken of het probleem weg is.

Iemand met de gouden tip?

michel heb je toevallig niet aan de potmetertjes gezeten met een schroefen draaier die niet std er bij geleverd word.
want ik herken het van mijn probleem in het begin het kan dus heel goed zijn dat je potmetertjes kapot zijn.

Michel, mijn Zoom doet precies hetzelfde, sinds ik de CC controler erop heb zitten. Volgens mij hapert de motor dan even en geeft de staart een swieper(tje), Zoals jij zelf al ergens schreef zijn de Phoenix controller erg gevoelig voor een storinkje en schakelen dan direct de motor uit. Op mijn klacht hierover in de enquete van Castle Creations kreeg ik direct een nieuwe controller, die echter precies hetzelfde doet.
Ik heb niet zoveel zin om die kontronic controller er weer op te solderen om te kijken of het probleem weg is
Zou ik toch eens proberen. Denk zelf dat het dan wel over is
Theo de Kramer

bedankt voor het meedenken.

Het probleem is dat very soft start niet werkt zonder govenor. Als ik hem op zou starten zonder govenor kost dat mij zeker m'n tandwielen.

Wat kan dit veroorzaken:
het moet storingen zijn die van de controller komen en de gyro verstoren.
Of de rotorsnelheid is erg onregelmatig waardoor de staart continue moet corrigeren.

Maar... ik hoor geen onregelmatigheden in de rotorsnelheid en deze conclusie zou het verlopen van de gyro ook niet verklaren.

Overigens heb ik deze onregelmatige staart continue en niet 1 of 2 keer in een vlucht.

Bij m'n Jazz regelaar zit zo'n magneetring(spoel) waar de servosnoer 2x doorheen gelust is. Misschien kun je dat een keer proberen bij die CC, je hebt natuurlijk ook de BEC 'uitgeschakeld'?

Rick

Ferrietkern bedoel je. Goed idee, ik zal het eens proberen.
Of anders eens zo'n optocoupler kopen.

Rick NT zei:
je hebt natuurlijk ook de BEC 'uitgeschakeld'?
Ja ik gebruik de Ubec en de rode draad van de CC is onderbroken.

Michiel,
Geeft de belt van de staartrotor misschien statische energie af?
Zit je cristal goed vast (heeft mij een keer gek gekregen)?

Volgens mij kun je om te testen een throttle curve maken, zoiets als:
0-50-90-90-90. Dan kun je zonder softstart de motor opstarten en hoveren en kijken of dat van invloed is op de gyro werking.

Volgens mij kan het nml best dat de ESC haperingen veroorzaakt. De hoofdrotor zal daar minder van voelen omdat deze niet direct geremd wordt als de motor kort inhoudt. De staartrotor staat echter rechtstreeks in verband met de motor en zal dus direct reageren.

Jock

O ja, natuurlijk. Dan is het koppel wat de staart moet tegenwerken ook weg maar het toerental blijft.
Ik zal het morgen eens proberen. zonder govenor
Toch is het raar dat de staart ook langzaam wegdraaid.

jock zei:
Michel ;),
Geeft de belt van de staartrotor misschien statische energie af?
Zit je cristal goed vast (heeft mij een keer gek gekregen)?
De statische energie heb ik geelimineerd door de motor en de staart te "grounden" met de minpool van de accu.
Verder zit het kristal goed vast ja.

mischien loont het om ook eens je gyro na het opstarten opnieuw te sychroniseren met je rudderpuls, ik had laatst hetzelfde probleem, en een keer syncen loste het op (shakelaar 3 keer van HH naar rate snel, eindigen in HH)

baat het niet, schaden doet het zeker niet

[/quote] De statische energie heb ik geelimineerd door de motor en de staart te "grounden" met de minpool van de accu.
[/quote]

Interessant! Hoe precies? fotootje?
(eind volgende week komt die van mij....... 8O )
Jock

Het kan maar 2 dingen zijn :
Gyro die stuk is en dus storing op het servo signaal brengt
Regelaar waardoor de motor onregelmatig loopt met torque verschillen als resultaat

Het klinkt meer als 1 omdat je ook een verloop hebt. Dat mag in HH NOOIT...

Let eens goed op hoe je staart corrigeerd bij een swiep. Je kan heel duidelijk horen of de staart weg draait of dat de motor zich afzet. Let maar eens op het geluid van de staart rotor. Als die gelijk is in een swiep dan is het de motor. Als het geluid ook veranderd dan stuurt de gyro je staart weg.

jock zei:
De statische energie heb ik geelimineerd door de motor en de staart te "grounden" met de minpool van de accu.
Interessant! Hoe precies? fotootje?
(eind volgende week komt die van mij....... 8O )
Jock
Ik had het al eens als tip gepost ;)
Jitters door statisch elektriciteit in staartbuis van Logo10

@Herman: Ik denk niet dat de gyro stuk is. Zou totaal geen rede voor zijn. (ben niet gecrashed ofzo) Ik zal eens meer expirimenteren (als het weer beter wordt :( )

Zal de tip van Gerard ook eens proberen.

Ron's tip, "hoe crash ik het snelst mijn toestel" ;) bedank ik vriendelijk. Vroegâh konden ze nog zonder gyro vliegen, maar dat ga ik toch niet proberen met mijn toestel ;)

Ben net tussen de hagelbuien door even gaan hoveren. Het probleem is dat ik toch even moet rijden voor ik bij een veilig testveldje ben gekomen, dus ik kan niet elke keer op en neer rijden om m’n ESC anders te programmeren. (en ben te lui geworden voor stick programmeren ;) )

Het probleem ligt dus toch aan de govenor. Ik heb de throttle nu op fixed gezet en met een throttle curve van 0 – 85 – 85 opgestart. De staart bleef nu netjes op z’n plekkie. Geen last van random zwiepjes en geen last meer van verlopen.

Vervelend, ik wil er toch wel govenor opzetten, want zonder govenor werkt die verrekte soft-start niet :(
Ik heb 2 instellingen: govenor High en Low. Volgends de handleiding moet hij voor Hacker motoren (en het gros van alle andere motoren) op low staan. En de motor heeft met de hand draaien geen voelbare “klikjes” hij draait dus vrij rond. Dan moet hij volgens Niels ook op low staan. Waarom heb ik dan zo’n onregelmatige aandrijving :(

Die stomme Kontronic controller had gewoon maar 1 simpele setting. Govenor aan of uit. Werkt prima. Waarom kunnen ze die dan wel simpel uitvoeren.

Ik zal Castle anders even mailen.

Ik heb de throttle nu op fixed gezet
Dit ga ik zondag dan ook even proberen op de ZOOM. Ik had niet verwacht dat de governor mode dit zou kunnen veroorzaken.
:D
Die stomme Kontronic controller had gewoon maar 1 simpele setting
Mooi spul he, Kontronic
Ik zal Castle anders even mailen
Dan zul ook wel een nieuwe controller krijgen, waar het zelfde probleem in zit. Maar wel goede service, verder geen ge O.H., gewoon nieuw.
Hou ons s.v.p. op de hoogte en succes

Theo de Kramer

Michiel,
Kijk even hier
http://www.rcglider.com/Q&Ae-heli.htm

Bij de questions & answers wordt ook gesproken over jouw controller en wordt het advies gegeven om je NIET aan de gebruiksaanwijzing te houden maar om op een andere wijze te programmeren.
Of hier de oplossing te vinden is weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig ervaring met ESC programmeren. Lees het even door, wie weet :?:

Jock

Oh, en om ondertussen toch te kunnen vliegen zou ik het volgende doen (zo ga ik het ook bij die van mij doen)

Throttle curve uitgaande van jouw 85%:
Normal 0-0-85-85-85
Idle up1 85-85-85-85-85
Idle up2 100-100-100-100-100

Dan gebruik je normal om de heli zelf langzaam op te toeren (met een vlak stuk in het begin van de curve voor de safety)
En ga je vervolgens midstick over naar idle up1

Jock

Back