Logo 400 v-stabi

Discussie in 'Flybarless' gestart door 666yeti666, 26 jul 2010.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Aangezien ik een Logo 10 3D XL heb terug gebouwd naar een logo 400 en er V-stabi op heb gezet, hieronder mijn bevindingen :
    ---------------------------------------------
    introductie :

    Logo 10 3D XL ombouw naar 400 en V-stabi

    set-up :

    motor : plettenberg orbit 20-10 + fan
    regelaar : jazz 80-6-18
    servo's tuimel : JR/Graupner DES 658BB
    servo staart : futaba S9254
    bec : medusa research 3.5A
    ontvanger : jeti duplex kopter satteliet (korte antenne's) + MUI-75 sensor

    Module 0.7 tandwielen
    maingear = 138T
    pinion = 14T

    blades : 430mm carbon (merk ?)

    Accu's : SLS EP 6s 2650mAh 25C + Turnigy Nano-tech 2.65 6s 2650mAh 35C/70C


    Nadat ik Bas de Groot had zien vliegen met zijn logo 400 v-stabi heb ik ook besloten om de logo 10 3D xl om te bouwen naar een 400 v-stabi.
    Dit om de volgende redenen:
    * mooie maat heli; niet te groot en niet te klein
    * lipo's relatief goedkoop
    * betrouwbaarheid van mikado
    * nu kan de 450 eruit
    * met v-stabi vliegt deze 500 maat als een veel grotere
    * mooie test heli om v-stabi uit te proberen

    Mechanisch gezien is het chassis al terug gebouwd naar een 400 size. De flybar blijft hetzelfde en dat ziet er heel gek uit met die korte 430mm bladen, maar die gaat er natuurlijk toch af.
    Aanvankelijk wilde ik de plastic kop met was aanpassingen erop laten zitten, maar besloot toch maar om de alu kop te bestellen omdat deze veel stijver is dan de plastic versie.

    Qua v-stabi komt er een "normale" v4.0 op te zitten maar dat wordt in de loop der tijd wel een mini v5 versie.
    Ontvanger wordt een jeti kopter satteliet, deze heeft kortere antenne's dan de 'normale' satteliet en wordt via de "aux" ingang aan de v-stabi gekoppeld (levert standaard ppm signalen).
    V-stabi is helemaal nieuw voor me, dus ik ben benieuwd hoe alles gaat verlopen.

    Ik heb al een steje 430mm bladen maar dat is merkloos en wordt nog iets beters , tips welkom natuurlijk
    wordt vervolgd...

    Bas

    ---------------------------------------------

    enfin, we zijn weer even verder en hierbij een update van de ombouw naar 400 en v-stabi :

    enkele weken geleden de logo 400 omgebouwd naar een v-stabi kop. Dat ging zeer gemakkelijk en alles paste precies. Ook gelijk even alles gecontroleerd en de tuimelschijf is na meer dan 200 vluchten nog steeds spelingvrij, nu weet ik weer waarom ik ooit voor Mikdado heb gekozen en ook waarom ik een logo700 wil hebben, het is gewoon hartstikke goed spul !
    Enfin, genoeg lofende woorden...

    Enkele dagen later de v-stabi eindelijk aan de praat gekregen, het lukte maar niet, de software kreeg geen verbinding met de v-stabi eenheid. Dat bleek dan toch met een driver te maken te hebben en het feit dat de v-stabi een spanning moet hebben ...
    Toen ik verbinding had, leek de satteliet ontvanger de signalen niet door te geven aan de v-stabi. De satteliet had wel radioverbinding met de zender, dat kon ik op de jetibox zien, dus dat was wel handig.
    Na het v-stabi forum te hebben geraadpleegd kreeg ik bijna meteen antwoord en het blijkt dat je in de software ergens moet aanvinken dat je een "single line" ontvanger hebt waarbij de v-stabi de standaard ppm signalen binnenkrijgt. Dat had ik ook gelezen maar toch had ik het vinkje bij "jeti" gezet ....
    Daarna klopten de stickbewegingen niet met wat je in de software te zien krijgt en moest ik nog de juiste kanalen in de software toekennen.
    Uiteindelijk werkte alles naar behoren en helaas was het al weer bedtijd ....

    De manual zou wat mij betreft wel wat duidelijker gemaakt mogen worden. Op zich zijn die filmpjes op het v-stabi forum wel mooi maar die zijn blijkbaar toch niet duidelijk genoeg.

    Nu moet ik de v-stabi + sensor en de ontvanger nog inbouwen en alle servo's aansluiten.


    ---------------------------------------------

    Weekje later : weer een aantal uurtjes zitten klooien ... zucht ....
    Nu zit de sensor, de unit en de onvanger er netjes op. De sensor zit naast de unit op de plek waar vroeger de gyro zat. De ontvanger zit onderin het frame, en de antenne's rusten op de staartsteunen.
    Dat zit wel goed. De sensor kan vrij bewegen en zit op gemonteerd op het bijgeleverde dubbelzijdig kleefband.

    Nou, dan weer verder met afstellen. Eerst dacht ik dat de servorichtingen ingesteld moesten worden in de software bij " tuimelschijf instellingen" . Daarmee kreeg ik niet de spiegeling tussen de ' aileron' servo's eruit. Alle bewegingen waren correct, dus ook pitch, behalve de aileron; ze bewogen precies tegengesteld. En wat bleek nu; servodraairichting moet toch in de zender gebeuren, BEHALVE die van de pitch, die moet dan weer wel in de software gebeuren .... zucht , weer een uur verder ....
    De beweging van de stick moet overeenkomen met de tekst die bij de bar in de software vermeld staat, bv. linker stick naar voren heet dan "elevator, push" en rechter stick naar rechts "aileron right" .

    Na controle met de sensor op de vstabi blijkt alles goed te werken, hij corrigeert exact in de andere richting, wat dus ook moet.

    Toen was het tijd om te kijken hoe er tussen de verschillende banks geschakeld kan worden. Met een 'normale' ontvanger doe je dat dmv een patchkabeltje tussen de AUX aansluiting en het betreffende kanaal op de ontvanger aan te brengen. Echter sluit je een Jeti single line ontvanger juist aan op die AUX aansluiting op de v-stabi ....
    Na wat zoeken en weer het forum geraadpleegd te hebben, moet je in het menu bij de kanaalindeling inderdaad een AUX en AUX2 kanaal definieren. Bij mij is dat kanaal 5. Echter omdat de telling bij 0 begint , wordt dat dus 4 (ook zoiets ontzettend onlogisch gemaakt, welke fabrikant heeft nu kanaal 0 op zijn systeem zitten , het begint altijd bij 1 ?!).
    Toen dat gelukt was moest ik kanaal 5 drie verschillende waardes geven : bank 1/2/3 . Bank 0 is voor initiele instellingen, feitelijk heb je dus 4 banken. (bank 0 kun je dan kopieren naar willekeurig andere of naar allemaal)
    Dat was ook weer even een karwei omdat ik dat slim dacht te doen en in de zender de "offset" van kanaal 5 voor de verschillende toestanden veranderde. Toen bleek het bereik niet toereikend te zijn en vervolgens gewoon de max waardes aangepast voor de verschillende banken.
    In de v-stabi software zit gelukkig wel een bar die real-time meeloopt met de waarde van de zender, in dit geval dus kanaal 5. Toen kon ik gewoon de waardes veranderen en zien wanneer hij oversprong naar de volgende bank.

    Toen nu toe ging het niet over rozen en ik denk dat dit voor beginners een heel lastige zaak is. Op zich is er een stappenplan in de manaul, maar die is gewoon onvolledig.
    Ik hoop dat versie v5 duidelijker is ...

    En toen was het weer bedtijd !! Kortom, veel geprutst maar nog steeds geen vliegende heli ....


    ------------------------------------------------

    Enkele dagen later :
    ik dacht klaar te zijn met de omschakelingen van de "banks" , maar na controle in de zender bleek het niet helemaal goed te zijn, met al die schakelaars en vliegfasen.
    Ik moest niet de max waardes aanpassen, maar ook de offset, en de minimale waarde van kanaal 5. Dat was even uitzoekerij welke parameter (offset/min/max) bij welke stand van de 3-standen-schakelaar hoort.

    Toen dat goed was, nog eens even alles getest en nu was het goed, de 'bar' liep keurig mee met de 3-standen schakelaar en je kon mooi zien hoe die van bank 0 naar bank 2 loopt. bank3 heb ik niet in gebruik, niet nodig.

    Daarna kon ik verder gaan met afregeling van de pitchwaardes. Die zat al aardig goed. Een vreemd punt hierbij is dat de pitchverandering altijd symmetrisch, om het nulpunt is. Dus als ik bv. -4 / +6 graden wil dan lijkt dat niet te kunnen in de software ?! Heel vreemd, dit zal ik ook weer eens op het forum vragen. Mischien moet er dan toch iets vanuit de zender gebeuren ?

    Ik was bijna met de maiden vlucht begonnen, had alles gecontroleerd en weer gecontroleerd en nog een keer om er zeker van te zijn dat ik niet per ongeluk naar een lege bank zou schakelen bijvoorbeeld.
    Uiteindelijk besloten om het toch maar om het nog niet te doen. Ik was moe en ook vergeten om de failsafe van de regelaar te programmeren, en veiligheid gaat voor alles natuurlijk.
    Misschien verderop in de week. Ik weet ook dat ik nog wel wat te doen heb om het helemaal perfect werkend te hebben, en ben blij dat ik dat niet eerder, tussen de wedstrijden door heb gedaan. Nu kan ik rustig alles uitproberen.

    ------------------------------------------------------

    weer enkele dagen later …….

    Expo is toch in v-stabi software in te stellen, van mild tot heel veel. Er staan geen getallen bij, maar goed het kan dus wel degelijk, had ik alleen nog niet ontdekt. Zo zijn er nog talloze mogelijkheden waarvan ik geen flauw idee heb wat ze doen en waarschijnlijk ook nooit hoef te veranderen. Ik begrijp dat veel van deze opties in V5 niet meer aanwezig zijn om het simpeler te houden.
    Overigens bevatten alle huidige menu's een simpele en moeilijke mode.

    Ik wilde beginnen met de failsafe in te stellen (uiteraard met verwijderd motortandwiel ! ) en toen wilde de motor niet meer lopen ....??!!#! Wat krijgen we nou dacht ik ?????????
    Na het v-stabi forum wederom geraadpleegd te hebben vertelde iemand dat ik de regelaar opnieuw moest inleren vwb de standen voor het gaskanaal ....
    Ik vertellen dat dat niet nodig was en verder geprobeerd; eerst een andere ontvanger, met hetzelfde resultaat. Toen maar eens een servo aangesloten op die ontvanger en voila, de servo liet mooi de governor standen zien, he, zou het dan toch .... ? Daarna dezelfde servo weer in de v-stabi geprobeerd (via sat ontvanger) en voila, ook die liet hetzelfde zien.
    Ja dan kon het niet anders dat de regelaar opnieuw geprogrammeerd moest worden ...... dus met de progcard van de jazz aan de gang gegaan en even de uiterste standen opnieuw ingeleerd en daarna, voila : liep hij weer als een zonnetje !
    Ik vermoed dat tijdens het programmeren met de v-stabi de regelaar een keer per ongeluk gereset is, dat kan niet anders !

    Daarna kon ik weer verder gaan met het progammeren van de failsafe, dat was nu een fluitje van een cent, even de jetibox aansluiten en de waarde voor de failsafe bepalen. Aangezien je de pulsbreedte in het diplay live kunt volgen kun je zo zien welke waarde je moet programmeren tijdens failsafe; dat is dezelfde waarde als de stand "motor uit". Daarna even getest en het werkt uitstekend, motor slaat netjes af als de zender plots wordt uitgezet ! Dat geeft een veilig gevoel ....

    Nu dus echt klaar voor de maiden ! Alleen nog even een geschikt moment uitkiezen ....

    --------------------

    E zo kwam het vrijdag dan toch eindelijk tot de maiden vlucht !

    Na de motor netjes opgetoerd te hebben de heli gelijk de lucht in getrokken (na alle spook(?) verhalen gelezen te hebben van omvallende heli's!).
    En aangezien ik nog geen expo geprogrammeerd had de heli even kort en heftig overstuurd mar dat was gelukkig zo voobij, schrok echter wel even.
    Even rustig hooveren en heen en weer gevlogen, ja dat voelt toch wel heel anders. Hoe anders ? Eh, tja , moeilijk te omschrijven. Het voelt vooral heel stabiel aan, met de standaard settings van de logo 400. Zeker gezien het feit ik altijd expo gebruik en ik nu zonder expo de heli toch netjes kan hooveren zonder dat hij heel zenuwachtig aanvoelt. Dat is wel een groot verschil.
    Toerental verhoogd en er komt wat leven in de brouwerij. Pitchbereik is nog steeds +/- 10graden.

    Daarna wat hoger boven de huizen gehooverd en zelfs bij flinke windvlagen is het enige dat de heli doet; op en neer ! Wordt dus niet zomaar door de wind weg geblazen, ik kon mijn ogen niet geloven, ik begon al automatisch tegen te sturen maar dat bleek helemaal niet nodig te zijn, wat een verschil met een flybar !!

    Verder reageert hij nog erg tam , dus nu moet ik nog gaan fine-tunen.
    Ook heb ik gezien dat als ik snel nick stuur hij nog na-hopt, mischien de gain eens wat verlagen ?
    Last but not least LIJKT het alsof de besturing een beetje na-ijlt en na het v-stabi forum te hebben geraadpleegd zou dat ook zo kunnen zijn; Futabe Fasst en Jeti satteliet ontvangers hebben (nog) niet de geavanceerde digitale verwerking van de ppm kanalen, waardoor de pulstrein, serieel, afgehandeld moet worden.
    Ik wil nog eens de vergelijking maken met een normale ontvanger en de connectie maken mbv de patchkabels, kijken of er echt verschil in zit of dat dit maar zo lijkt.

    De trimvlucht moet nog gedaan worden maar dat lijkt vooralsnog nog niet nodig te zijn.
    De logo400 kan nu in elk geval de lucht in en mee op vakantie. Daar hoop ik dan wat tijd te vinden om hier en daar wat te fine-tunen.

    Accu's heb ik nu genoeg; het zijn uiteraard weer SLS 6s 2650mAh geworden maar ook de nieuwe generatie van Turnigy, Nanotech 35-70C om eens te kijken wat die doen. Volgende specs mag je deze met maximaal 8C laden !
    We zullen het gaan zien.

    Bas
    wordt vervolgd ………
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2010
  2. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Mooi verhaal.

    Even enkele korte bedenkingen :

    - als je veel aandacht besteedt aan het bepalen van je CG, dan is de trimvlucht overbodig. Trimvlucht bepaalt waar het cg zit, en de eventuele noodzaak zie je in piro's. Doe maar eens een pirouette, als de rotordisc mooi vlak blijft zit alles goed, zoniet moet je ofwel je cg aanpassen, ofwel de trimvlucht doen.

    - Banks ? Niet bepaald iets waarvoor je een maiden moet uitstellen. Daar kan je veel later mee gaan klooien. Zelf vlieg ik meer dan anderhalf jaar V-Stabi, op verschillende heli's, en tot nu toe heb ik nog nooit banks gebruikt. Misschien komt het er nog wel eens van, als ik niks anders te doen heb...

    - Pitch anders afstellen dan lineair doe je met je pitchcurves in je zender, net als bij een flybarred heli. Je stelt de heli af met een lineaire curve en daarna kan je in je fflightmodes de pitchcurves aanpassen (wat ik overigens nooit doe, ik vlieg altijd lineair).

    - Je kan inderdaad de expo in de software aanpassen, maar als je een meer preciese bepaling wil dan zet je de expo in de software op lineair, en stel je gewoon expo in in je zender. In de software ben je beperkt tot de 3 of 4 presets, in je zender kan e nauwkeurig je expo bepalen.

    Maar goed bezig, in het begin is het veel, maar gaandeweg wordt het allemaal veel eenvoudiger !
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor je opmerkingen !

    - CG is exact op hoofdrotor-as afgesteld, vernam ik reeds van Jurrien Saelens. Dus trimvlucht niet nodig ? Ik dacht dat trimvlucht nog meer deed, blijkbaar niet dan !

    - banks : de reden dat ik ze programmeer is omdat ik bij de dutch3D sportklasse enkele verplichte hooverfiguren moet doen, dan is v-stabi juist in het voordeel om tijdens deze figuren de heli "ultra-stabiel" te maken :)

    - pitch: dus om het pitchbereik te beperken, ook weer voor de hooverfiguren, moet ik dit in de zender doen. Dan kies ik dus eindpunt beperken

    - expo: stel ik af voor de verschillende vluchtfasen, ook weer om dezelfde reden als hierboven

    Nieuwe vraag :
    - ik zie dat de bar van v-stabi software de staart niet in het midden en dus niet op 0 staat. Mechanisch heb ik de hevel van de staartservo zo goes als mogelijk op 90graden tov de behuizing gezet en mbv de zender dan perfect 90graden afgeregeld. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan voor de v-stabi. Het is eigenlijk zoals ik ook al heb gedaan voor de 'normale' gy-401 op de staart, alleen is het nu natuurlijk zichtbaar in de software

    Bas
     
  4. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    de Vstabi software heeft jou al redelijk wat uurtjes gekost.. ;-)

    De staart moet wel 0 zijn... Beste is dat je mij even belt dan kan ik je vragen direct mondeling beantwoorden, gaat vast sneller

    roel
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan kan dit draadje ook meteen dicht :confused:

    @ Bas, waarom zou je je pitch- uitslag willen beperken voor de hooverfiguren ? Bovendien zal je heli omhoog of omlaag klappen tijdens omschakelen. (tenzij je dit op de grond doet natuurlijk;))
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Hi Roel,
    jazeker heeft het me al wat uurtjes gekost, maar daarvoor werd ik ook wel" beloond" met een heli die direct goed vliegt.
    Momenteel zit ik aan de cote d' azur ... de heli heb ik bij me, dus als je het hier wilt schrijven kan dat ook ...

    De reden dat ik pitch wil beperken is omdat je stick-resolutie dan omhoog gaat, iets wat bij hooveren fijn is, omdat je dan meer gevoel hebt. Zeker als er wat windstoten staan kun je fijngevoeliger doseren VIND IK.
    En er klapt niks omhoog of omlaag, in mijn zender kan ik de overgangen tussen vliegfasen met een timer regelen tussen 0 en 10 seconden :)

    Dit draadje hoeft trouwens niet dicht hoor .... misschien hebben anderen er ook iets aan. Daar is een forum toch voor ;-)

    Bas
     
  7. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Ik denk dat je de sarcastische toon van rhelie gemist hebt :). Dat is nu net wat hij bedoelt...
     
  8. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Hoe lang vlieg je met die SLS 2650 6S ?
    Ik heb zelf net een Logo400 FBL gekocht.
    Heb een andere motor en overbrenging en daarvoor een 7S 3000 mah pack en een 2650 SLS maar heb nog niet gevlogen.
    Ben dus benieuwd naar de vliegtijd en met welk toerental en vliegsteil dat is.
     
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Fijn om te lezen dat je ombouw naar L400 goed gelukt is Bas! :)
    Zoals je het verteld, zo hoort een FBL systeem te werken.
    Je hoeft wat minder te corrigeren, stabiel en meer vermogen, mits het systeem goed werkt.
    En dat moet bij een Logo heli met direct aangestuurde swash geen enkel probleem opleveren.
    De Vstabi is een Mikado product...

    Om even terug te komen op (spook) verhalen over omvallende heli's, mijn idee erover.
    Ik was daar ook wat huiverig voor in het begin.
    Het is vrij simpel te verklaren wat er fout kan gaan op de grond.
    Als je grote cyclic input geeft tijdens het optoeren op de grond, dan kijkt het systeem naar input en reactie van de heli.
    Als er geen reactie gemeten wordt, blijft hij volop uitsturen om de gewenste richting uit te gaan.
    Is je kop bijna op toeren, dan is er wel voldoende kracht om de heli van een skid te tillen, echter slaat hij dan door omdat de hoeveelheid input groot is en de gemeten kanteling te snel gaat om te corrigeren door het FBL systeem.
    Als je dus gewoon eerst optoert en geen hele grote stuur inputs geeft, is er helemaal niets aan de hand.
    als je gewoon klein blijft sturen tijdens het optoeren gebeurd er eigenlijk ook heel weinig.
    Heb je een trillingsprobleem in je heli (Nitro of Gasser) waardoor de gyro's valse input krijgen op de grond en in de lucht, en de software het niet meer gefilterd krijgt, dan kan je wel enge momenten beleven trouwens (persoonlijke ervaring).

    Groetjes,
    Eric
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ok, bedankt, nu nog op de ion-x2 ....

    Voordat ik verder ga experimenteren met v4 zal ik na mijn vakantie gelijk naar v5 overgaan en dan wederom met een schone lei beginnen. Eens kijken hoe dat dan zal gaan

    Bas
     
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    enfin, in de vakantie toch nog tijd gevonden om 5 packjes leeg te vliegen. Helaas stond er zeer veel wind op die bewuste morgen, het leek wel storm … :-( windstoten van kracht 5 …
    Nou ja, was gelijk een goede vuurdoop om de stabiliteit te testen natuurlijk !

    Een vlak plekje opgezocht en de heli opgetoert. Daarna even rustig hooveren en ja die wind , poeh poeh , die blaast er flink tegenaan. Als ik de neus in de wind draai en vooruit vlieg gaat de heli bijna een halve meter op en neer zoveel wind staat er !
    Maar hij blijft wel redelijk netjes vooruit vliegen. Door de enorme windstoten zie ik dat hij sterk op nick corrigeert. Dat doet hij snel en vaak en het lijkt alsof de regeling wat overshoot vertoond. Hij 'bounced' namelijk steeds wat na, na elke correctie op een windstoot.
    Ik heb nog niets veranderd of aangepast in de sofware, maar dat zal wel een of andere gain moeten zijn vermoed ik zo.

    Het vliegen op zich is toch wel even wennen, het voelt anders aan dan met flybar. Ik denk dat ik met die harde wind niet zo had kunnen vliegen met een 'gewone' flybar.
    Ook piro's tijdens bv. rechtdoor vlucht zijn nu gemakkelijker omdat hij de rechte lijn netjes blijft volgen, daar zullen 3D vliegers echt voordeel van hebben denk ik zo.

    Verder nog een vraag: als ik pitch in de software op 100% heb staan, moet ik dan +/-10graden pitch halen of +/-12graden ?
    Ik meet nu 10graden en het is ook niet helemaal symmetrisch, ondanks dat ik precies de bouwhandleiding heb gevolgd.

    10graden pitch vind ik toch wat te weinig, zeker ook omdat ik niet zo'n hoge headspeed gebruik. Dit kan ik in de software toch gewoon vergroten totdat ik 12graden meet ? Of moet ik dat in de zender doen ?

    Ik zal ook eens kijken of ik tijd heb om direct te upgraden naar v5, en dan met een schone lei beginnen.

    Bas
     
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    enfin, in de vakantie toch nog tijd gevonden om 5 packjes leeg te vliegen. Helaas stond er zeer veel wind op die bewuste morgen, het leek wel storm … :-( windstoten van wel kracht 5 …
    Nou ja, was gelijk een goede vuurdoop om de stabiliteit te testen natuurlijk !

    Een vlak plekje opgezocht en de heli opgetoert. Daarna even rustig hooveren en ja die wind , poeh poeh , die blaast er flink tegenaan. Als ik de neus in de wind draai en vooruit vlieg gaat de heli bijna een halve meter op en neer zoveel wind staat er !
    Maar hij blijft wel redelijk netjes vooruit vliegen. Door de enorme windstoten zie ik dat hij sterk op nick corrigeert. Dat doet hij snel en vaak en het lijkt alsof de regeling wat overshoot vertoond. Hij 'bounced' namelijk steeds wat na, na elke correctie op een windstoot.
    Ik heb nog niets veranderd of aangepast in de sofware, maar dat zal wel een of andere gain moeten zijn vermoed ik zo.

    Het vliegen op zich is toch wel even wennen, het voelt anders aan dan met flybar. Ik denk dat ik met die harde wind niet zo had kunnen vliegen met een 'gewone' flybar.
    Ook piro's tijdens bv. rechtdoor vlucht zijn nu gemakkelijker omdat hij de rechte lijn netjes blijft volgen, daar zullen 3D vliegers echt voordeel van hebben denk ik zo.

    Verder nog een vraag: als ik pitch in de software op 100% heb staan, moet ik dan +/-10graden pitch halen of +/-12graden ?
    Ik meet nu 10graden en het is ook niet helemaal symmetrisch, ondanks dat ik precies de bouwhandleiding heb gevolgd.

    10graden pitch vind ik toch wat te weinig, zeker ook omdat ik niet zo'n hoge headspeed gebruik. Dit kan ik in de software toch gewoon vergroten totdat ik 12graden meet ? Of moet ik dat in de zender doen ?

    Ik zal ook eens kijken of ik tijd heb om direct te upgraden naar v5, en dan met een schone lei beginnen.

    Bas
     
  13. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Zefl heb ik nog niet geüpgrade naar V5, ik wacht tot de kids weer naar school zijn dan heb ik overdag wat meer tijd :).

    Wat de pitch betreft, de bouwhandleiding is een richtlijn, op helifreak lees je regelmatig dat die waardes niet gehaald worden. Het hangt af van welke servo's je gebruikt.

    Om te beginnen moet je zorgen dat je servocenters zo kort mogelijk bij 0 staan (setupmenu - swash servo's - advanced - servo parameters). Dan moet je zorgen dat je bij midstick in een lineaire curve 0° pitch hebt door het aanpassen van je linkjes. Als dat zo is zal je normaal gezien evenveel travel hebben naar boven en naar beneden.

    En dan heb je 2 opties : ofwel verhoog je de collective naar 110 of hoger totdat je de gewenste pitch hebt, ofwel ga je met je de ballink op de servoarmpjes een gaatje naar buiten. Moet je zien wat het beste uitkomt.

    Denk er ook aan dat je de pitch enkel kan meten als de V-Stabi in setup-mode staat. Dus bij het meten van de pitch moet je telkens naar setup-mode gaan, meten, en als je meer of minder wil terugkeren naar het basisscherm, de slider 'collective' aanpassen, en weer terug naar het setupscherm om te meten. Als je het setupscherm verlaat gaat de v-stabi werken en de geringste bewegin va nde heli kan zorgen dat één of meer servo's gaan reageren op gyroinputs en daardoor is je uitlezing niet meer correct.
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ok, bedankt voor de tips. In de software van v5 staat het nu als tekst beter vemeld wat je moet doen.

    Want ik heb namelijk gisteravond naar v5 ge-upgrade en dat ging (natuurlijk) niet zonder slag of stoot …
    Eerst kreeg ik uberhaupt geen verbinding met de v-stabi, en moest eerst de USB driver geinstalleerd worden (stond nog niet op pc, wel op laptop).
    Vervolgens leek het goed te gaan todat er geen verbinding werd gemaakt met de mikado site. Vervolgens een vraag gesteld op het v-stabi forum en binnen 5 minuten(!) 8O had ik reeds antwoord van Rainer. Mogelijk door een andere taalinstelling (ik kies engels) wordt je niet verbonden met de site. Handmatig zou het ook moeten lukken en dat was inderdaad zo .
    Vervolgens werkte het username/password van de site niet. Na een nieuwe aangemaakt te hebben verliep het dan zonder problemen.
    Nu zit v5 erin. Vervolgens de stappen om van v4 naar v5 te gaan, op de v-stabi site exact gevolgd en ja alles lijkt te werken.
    Hier staat dat : http://www.vstabi.info/de/node/386

    Wel moet ik nu nog pitchwaardes/bereik (ook voor de staart) . Hiertoe zit er in 5.0 een heel handige tool, wat men precisie afstelling noemt. Je kunt op een slimme manier de pitch en collective bepalen aan de hand van wat afstanden te meten en die vervolgens in te voeren, dan berekend hij zelf de waardes, handig en nauwkeurig !
    Daarna kan de waarde van cyclic ring nog vergroot worden en alle waardes naar alle banks kopieren.

    Hopelijk van het weekend de eerste vlucht

    Bas
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, net nog eens even de set-up gecontroleerd in de software en er stonden een aantal zaken toch niet netjes; transmitter adjustments (had ik blijkbaar in v4 ook niet goed staan....) . De precisie afstelling van collective en cyclic (dokterhut) is echt geweldig eenvoudig en doeltreffend ! De tail was ook niet helemaal zuiver.
    Nu wel en alles opgeslagen.
    Handig ook dat er in het eerste menu aanbevelingen staan voor verschillende heli's.
    Ik heb nu het volgende gekozen :
    flightstyle = medium
    agility = 90
    gyro gain = 60
    yaw rate = 110
    tail rotor = 80

    Bediening van v5 software vind ik wel beter, de begeleidende tekst verteld precies wat je bij elke stap van de set-up moet doen. Zeker voor iemand die net met fbl aan de gang gaat, zoals ik, erg handig !

    wordt vervolgd ...

    Bas
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    enfin, net even een kort vluchtje naast mijn huis gemaakt en ja wat kan ik zeggen : STRAK ! Wow, de heli voelt heel erg goed aan, megastabiel maar toch heel fel. Ook piro's gaan lekker snel.
    Als ik de headspeed laag zet dan geeft de staart toch een tikje bij vol pitch (+12) als teken dat hij het niet bij kan houden. Bij een hogere headspeed is dit bijna verdwenen maar nog niet helemaal. dus ik denk dat ik de gain nog iets moet verhogen, ondanks dat ik me precies aan de aanbeveling van V5 heb gehouden in de software.

    dit weekend hoop ik de eerste vlucht te maken op het veld.

    wordt vervolgd.

    Hier nog wat foto's :
    Bas
    ps. de stekker naar de sensor net nog even met wat hotglue gelijmd, je weet maar nooit ...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    zo, net terug van het vliegen . 5x gevlogen
    wow, wat vliegt dat strak ! Hij doet echt wat je ingeeft, rechtdoor is rechtdoor, een bocht is een bocht.
    Vegelijken met v4 kan ik niet want daar heb ik te weinig mee gevlogen.

    Wel een aantal dingen gezien die ik moet verbeteren :
    1- tijdens rechtdoor vliegen dolfijnt hij, ongeacht toerental. doet hij alleen op nick en niet op roll

    2- als ik , ook tijdens rechtdoor vliegen, pitch-stoten geef dan nick't hij daarij naar achteren, dat lijkt me niet normaal.
    Ik zal eens op het v-stabi forum zoeken en misschien kan een ervaren persoon mij eens wat tips geven ...

    De sensor en de unit zitten naast elkaar , op de plek war de gyro normaal gesproken zit. De unit staat rechtop en er zit een aantal mm ruimte tussen de sensor en de unit om doorgeven van trillingen te voorkomen.
    Ik had niet in de gaten dat de canopy zover naar binnen komt dat hij tegen de unit drukt en die weer tegen de sensor aankomt.
    Tijdens het optoeren van de 4de vlucht, begon de tuimelschij rare bewegingen te maken die te wijten waren aan het voorgaande, ik zag het snel en gekijk motor gestopt. Daarna met een stukje vezeltape de unit op zijn plek gehouden. dat moet ik nog even netjes oplossen. De canopy wil ik niet in knippen, hij is zo mooi. Ik denk dat ik een soort van blokje hout tussen de unit en de andere kant van het frame stop, zodat de canopy de unit niet meer tegen de sensor aan kan drukken.

    Maar goed, de 5 vluchten waren goed afgesloten, nu fine-tunen ...
    Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2010
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Zo te lezen kun je de gain wel wat opschroeven, gewoon proberen :p

    Dat dolfijnen herken ik in elk geval niet, en is niet goed.
     
  19. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    2. Nick naar achteren bij pitchstoten kan je normaal gezien oplossen door de Elevator precompensation te verhogen. Maar waar die staat in V5 heb ik nog niet uitgezocht, normaal gezien ergens bij swash in het basismenu als het overeenkomt met V4.

    Dat dolfijnen kan verscheidene oorzaken hebben, mogelijks inderdaad een gainprobleem. Is de heli helemaal trillingsvrij ?
     
  20. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Het "dolfijnen" kan ook aan de bladen liggen,BBT(maniac)maar zeker edge flybarless hebben dit niet.De "normale"radix schijnen flybarless ook beter te presteren dan de radix SB.Dit schijnt te maken te hebben met de "voorloop" van de bladen.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2010

Deel Deze Pagina