Logo 500 pinion/maingear vraag

Heren
Hoe strak moet een (herringbone) pinion tegen het maingear staan?
(ik neem aan dat de truck met het velletje papier hier niet van toepassing is)
Ik wil de 212 vervangen door een 153 tands M07 met bijgehoerende 13 t pinion.

BVD Charles(s) Pellens
Eindhoven

Kun je dan misschien niet beter meteen naar Mod1? Als je toch bezig bent.
Tenminste ik neem aan dat de 212 nog Mod0,5 is?

Wat bij de hearingbone gear belangrijk is is dat je pinion qua hoogte goed overeen komt met je main gear. Kun je doen door je pinion losjes op de as te zetten, motor/pinion volledig tegen main gear aandrukken (met motor net vastgetrokken tegen motormount) en dan even main gear beetje ronddraaien en beetje trekken en duwen. Dan terwijl de pinion tegen de gear zit kun je de stelschroef van de pinion wat vaster zetten. Dan motor eruit halen, pinion goed vastzetten. Motor terug erin en de mesh afstellen. Ik heb zelf een relatief losse mesh omdat de pinion en main gear nog opwarmen en dan gaat hij vanzelf strakker lopen.
Ook kun je de eerste keer vliegen een beetje siliconevet op de main gear doen. Dan kun je aan het opdroogpatroon zien of je pinion goed aangrijpt op heel de main gear.

Ik gebruik vaak een stuk ductape.. lichtjes op je maingear plakken aan 1 kant, ertussen door draaien, motor vastzetten en dan aan de andere kant je tape weer van de maingear aftrekken.

De hoogte van de pinion is erg belangrijk. je kan ook kijken of de 2 lijnen in de tandwielen goed op dezelfde hoogte zitten.

@Danny, Mod1 niet nodig op een 500, en de gearing is daar niet voor gemaakt. je zou dan een 9 tands pinion nodig hebben... en die is er niet.

Back