Lombard twin tractor

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door stoomertje, 29 dec 2022.

  1. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Mijn eerste liefde was de lombard-log-hauler, daarna de Linn. De collectie verder uitgebreid met de Lombard CS-88 en natuurlijk ook de steamdonky. In de collectie ontbreekt nog de Lombard Twin tractor.

    Eerst een stukje geschiedenis van de Lombard twin tractor.

    Wat een apparaat voor die tijd! Het lijkt er op of deze lijkt het erop twee motoren zijn gebouwd in spiegelbeelden van elkaar. Kijk eens naar de cilinderkoppen, waterpompen ze waren zo geconfigureerd dat ze zich aan de buitenkant van de motor bevonden, zodat ze toegankelijk waren als ze aan elkaar werden 'gehecht'. Als je niet vermeldde dat ze een gemeenschappelijk carter deelden, had ik gedacht dat de motoren tegengestelde richtingen draaiden. Het is duidelijk dat de monteurs en ingenieurs van Lombard de ene motor opnieuw hebben geconfigureerd en een gemeenschappelijk carter of oliecarter hebben gebouwd. Ik ben oprecht verbaasd dat ze erin geslaagd zijn om het aan de praat te krijgen, vooral met het idee om de motoren vooruit/vertragend te maken om de machine te laten draaien. Er moet een set koppelingen en kabels zijn geweest om die configuratie herhaaldelijk te laten werken!
    Het latere ontwerp doet me denken aan de Euclid TC-12 met twee 6-71 Detroit-dieselmotoren die afzonderlijke transmissies en rupsbanden aandrijven. In die tijd zou het moeilijk zijn geweest om een robuustere benzinemotor te vinden dan wat Wisconsin te bieden had. Ik heb nogal wat literatuur over hun watergekoelde motoren. Wat een geweldige film. Het eindresultaat in 1927 ziet er veelbelovend uit, ondanks dat het lijkt te hobbelen terwijl het met hoge snelheid vooruitrijdt. Hoeveel van deze Twin Tractors zijn er gebouwd. Wellicht zes ?

    De prijs per stuk van $16. Als u de inflatiecalculator uitvoert, is dat vandaag ongeveer $ 275.000. Op de een of andere manier betwijfel ik of dat genoeg zou zijn om een van deze helemaal opnieuw te maken volgens dezelfde normen.

    Het vinden van een van de originele motoren, laat staan twee, of vier die nodig zijn om de twee te herbouwen, zou ongetwijfeld een levenslange onderneming zijn. Lombard moet echt heel veel zeer getalenteerde ingenieurs voor zich hebben gehad. Ik neem aan dat ze hun eigen gieterij en machinewerkplaats hadden om al deze unieke onderdelen

    Helaas volgde er geen productieorder. De productiemachines zouden op een aantal punten anders zijn geweest. Het voorstel riep bijvoorbeeld op tot het gebruik van twee-, viercilinder, Hercules TKO-motoren die waren aangepast zodat de magneto's enz. Gemakkelijk toegankelijk waren in plaats van de Wisconsins. Sporen zouden breder zijn geweest (14 ") en enkele kleine dimensionale veranderingen.

    Het voorstel bevat een aantal mooie details. Het stuurwiel en de bijbehorende bedieningselementen voor gas, en regelaar zouden bijvoorbeeld zijn geleverd door Great Northern Paper Company en geïnstalleerd zijn door Lombard. Het was een interessant systeem. De motoren zouden zijn ingesteld om tussen de 800 en 1.000 tpm te draaien. Als je over een weg rijd zorgde het draaien aan het stuur ervoor dat de ene motor versnelden en de andere vertraagden. Voor krappe bochten etc. gebruikte u de twee handhendels of voetremmen.


    Voor zover wat geschiedenis over de Twin.





    Zodra er ontwikkeling zijn over de bouw van de Lombard Twin tractor, houden we jullie op de hoogte.

    IMG-20221228-WA0006.jpeg IMG-20221228-WA0005.jpeg c.jpeg
     
    ozy, bvdh, trialrolf en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben benieuwd hoe je dit voertuig gaat maken, je andere voertuigen / bouwverslagen waren al boeiend om te volgen. Alvast een goed uit einde en een mooi en gezond 2023.
     
  3. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    We hebben voor de old twin gekozen zoals de bovenstaande foto's. Deze heeft 1 motor de rupsbanden worden via koppelingen bediend.
    Hier al vast een paar plaatjes van het resultaat tot nu toe.
    IMG-20230131-WA0004.jpeg IMG-20230131-WA0003.jpeg IMG-20230131-WA0001.jpeg IMG-20230131-WA0002.jpeg
     
    ozy, trialrolf, bvdh en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    De aandrijving van van de rupsbanden gebeurt door middel 1 motor het sturen werkt met koppelingen.
    . IMG-20230107-WA0007.jpeg IMG-20230107-WA0003.jpeg IMG-20230107-WA0005.jpeg
     
    gerard v Beuningen, bvdh, Leon1965 en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Jan, zooo dat ziet er gaaf uit, wat een mooi stukje techniek heb jij voor de aandrijving van je tracks :thumbsup:.
    Kan je dat zo kopen of is het samengesteld uit verschillende onderdelen?
    En nu zal ik maar de opmerking plaatsen over je kruiskoppelingen, ze zitten niet goed in de lijn :hammer: , de gaffels van het tussenstuk moeten recht tegenover elkaar staan;)
    Mooi project Jan de combinatie techniek en hout is prachtig.
    groet Leo.
     
    stoomertje en Helicor vinden dit leuk.
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Goed gezien van die kruiskoppelingen.
    Die klauwen lijken op mechanische remmen van een fiets. Maar dan wel hele mooie.
    Kan ook big scale zijn.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  7. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Hoi Leo deze opstelling heeft inmiddels kleine wijzigingen ondergaan. Er is nog een extra vertraging tussen gezet en een andere motor, omdat er één rupsband stilstaat tijdens draaien. Heeft hij veel kracht nodig, snelheid is heel laag dus komt allemaal nu beter tot zijn recht. Het gecompliceerde aandrijfgebeuren kun je niet kopen het ontwerp is samengesteld uit verschillende onderdelen.
    Er is inmiddels een test filmpje gemaakt (straks komt er 1 filmpje op YouTube) waarin de werking van de koppelingen te zien is, met het verdere verloop van het bouwproces.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2023
    ozy vindt dit leuk.
  8. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Hij wordt antraciet grijs. Hittebestendig lak lekker mat en heeft ook een mooi uistraling. Ook de radiateur staat er op. Hij krijgt steeds meer de uitstraling van de old twin. IMG-20230204-WA0002.jpeg IMG-20230204-WA0007.jpeg
     
    gerard v Beuningen, ozy, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    De lombard twin is zoals gezegd qua aandrijftechniek een heel compliseerde technisch hoogstandje.
    In de eerste instantie had ik deze zelf willen maken op basis van de Linn. Dan met 2 motoren, net als bij een tank. Maar dan mis je wel een stukje nostalgie. Ik heb toen de vraag bij Loek van de puffendeschoorsteen neergelegd of hij voor mij deze nostalgie machine voor mij de Twin wil bouwen. Omdat hij daar zeer bedreven in is en heeft wat logging industrie betreft diverse hoogstandjes op z'n naam staande. En een hoog bouwtempo van een paar maanden. Dat is ook de rede dat dit project in z'n korte tijd zoveel vorderingen maakt. Zelf ben ik al een paar weken volop bezig met een timmerman om samen de tuinkamer zover te maken dat de kozijnen kunnen worden ingemeten. Daarnaast (in de tijd die overblijf) de Mercedes SL300 en de logging truck ondergaat ook een gedaante verwisseling. O ja.... mijn werk moet gewoon verder gaan.

    Hier wat foto's van de verdere ontwikkelingen van deze kant. Nu even geen update van deze kant. Nu tijd om bij te komen want na gedaane arbeid is het goed rusten. IMG_4038.jpeg IMG_4036.jpeg IMG_4034.jpeg 20230203_153507.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2023
    gerard v Beuningen, ozy, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    De beschermkap is van achter geplaatst en de motorkap is geplaatst deze is demontabel i.v.m. accu en schakelaars. Uitlaten komen er straks nog op. Nu is de cabine en de tank aan de beurt. IMG-20230213-WA0004.jpeg 453726-7bc69050d40f7460056304ffcb258e51.jpeg
     
    gerard v Beuningen, ozy, trialrolf en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    Dat ziet er weer mooi uit.
     
  12. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Persoonlijk geniet ik van dit soort evenementen voor de liefhebbers zaterdag 11maart ....is wel in Maine..... Maar komt meestal filmpje van, dan genieten we op afstand toch mee. Screenshot_20230217_072130_Instagram.jpeg
     
  13. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    De lombard twin tractor is nu klaar. Hierbij de laatste foto's. Is een mooie toevoeging, mijn collectie Lombard's deze is nu compleet.
    Met dank aan de puffendeschoorsteen.
    20.jpeg 11.jpeg 12.jpeg 6.jpeg 1.jpeg 23.jpeg 25.jpeg 19.jpeg 453726-7bc69050d40f7460056304ffcb258e51.jpeg
     
  14. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Hierbij nog het filmpje van het eindresultaat. Het laatste gedeelte van het filmpje is de Lombard Twin tractor rijdend te zien.

     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2023
    Leon1965, chof, ozy en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Van de week met de zender aan het rommelen geweest. Vind eigenlijk bij er z'n nostalgische voertuig niet z'n moderne afstandsbediening staan. Heb de electronica er uitgehaald en toen zelf een hout kistje gemaakt, dat omtrokken met krokoleer. 20230422_190707.jpeg 20230422_190806.jpeg
     
    trialrolf, ozy, morgoth924 en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Hier gaan we met onze Lombard's collectie rijden. IMG-20230419-WA0000.jpeg
     
    Marceline, ozy en Swen vinden dit leuk.
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Den Bommel, das de andere kant tov Twente ;)

    Die zender is echt gaaf en ja, dat past beter!
     
  18. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Twente is twee en een half uur rijden voor mij en Den Bommel 30 minuten. Twente is helaas geen haalbare kaart maar zo is het goed te doen.
    Tja die zender Rolf ...... vind het wel geslaagd zo.
    ....... schoenmaker blijf bij je leest.....
     
    ozy en trialrolf vinden dit leuk.
  19. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    De lombard CS 88 heeft een sigarenkistje als afstandsbediening. VideoCapture_20221112-124950.jpeg
     
    kees r, ozy, Catwoman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Super mooi modell, en die afstandsbediening maakt het helemaal af. Fantastisch
     
    stoomertje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina