Long Fox Pinocchio met Sprite

Tadango

Forum veteraan
Toen we begin dit jaar naar modelcity gingen kocht een vriend een Long Fox Pinocchio van Reichard. Meteen kwam het idee dat dit wel eens een heel mooi model kon zijn voor de sprite turbine. Een tijdje later kreeg ik van de maker van de sprite (John Wright) een video waar hij vloog met een 3.1m swift van 8kg met een sprite turbine. Toen wist ik het, volgend jaar haal ik ook een fox als we weer naar tjechie gaan. De fox is 3.5m span en zou iets lichter moeten zijn (7kg moet haalbaar zijn). Toen ik vorige week hoorde dat de fox van de vriend te koop stond (er zijn zo goed als geen slepers hier, dus weinig lol met de fox :() was het duidelijk, daar moet de sprite op! Dus iets eerder dan gepland :) Deze fox is ook vliegklaar, dus dat scheelt weer werk. Turbine erop, tank erin en gaan.

Toen meteen het eerste probleem (dacht ik) : De tank. De zwever heeft een mooie vleugelbuis midden in de romp dus een tank daar zou niet passen. Tank ervoor en erachter, dan parrallel... niet ideaal maar in serie nog minder. Tot mijn verbazing past de 750ml tank precies onder de box van de buis :) Ik hoop op 5 min volgas motor loop en dat moet haalbaar zijn met 750ml. Tank mag helemaal leeg, landen gebeurd toch zonder motor. Het spant onder de box leek me niet heel belangrijk, bij nette landingen ;), dus die eruit gebroken en eens gepast met de tank. Past super, zit er net klem onder.

2011-09-10%2023.31.30_jpg.jpg

Achter de tank komt een plank voor de rudder servo, die sluit de tank achter op. Voor komt een spant waar de hals van de tank op ligt en met een ty-wrap wordt dit vast gemaakt.

Ook even de turbine op zijn plek gelegd voor een beeldvorming. Past mooi :) Verhouding staat ook.
2011-09-10%2023.40.57_jpg.jpg

Inmiddels ben ik al weer verder maar die foto's moeten nog even gemaakt. Turbine steun is af en de rudder servo plaat zit er ook in. Tank kan nu gemonteerd, net als de turbine. Dan nog hopper plaatsen (als ik weet hoeveel dat gaat worden, voor moet toch een hoop lood in ;)) en de ecu en ontvanger edg. Volgende week vrij dus eens kijken welke dag de maiden dag wordt :)

Laatst bewerkt:
Hoi Herman.
Klopt ,en ik heb het met m,n eigen ogen gezien.
Die zwever ging als een speer de lucht in ,en vloog bijna 12 minuten lang.
Ongeloofelijk.

Die Fox van Reichard ziet er mooi uit. Kan je iets zeggen over de sterkte van de bouw en de stijfheid van de vleugels? Succes met dit project, blijf het volgen.

Maarten
wat betrefd de stijfheid maak je geen zorgen dat zit helemaal goed hij wil zonder problemen als een speer door de figuren maar als er een belletje is wil hij ook wel lekker blijven hangen
Herman de handleiding gaat zo mee onderweg naar jp hij ligt al in de caravan
gr.Pieter

Thuis is het wat klein, dus alles op het werk maar eens inelkaar gezet. Geeft ook wel leuk foto's :)

2011-09-14%2011.45.27_jpg.jpg

2011-09-14%2011.45.38_jpg.jpg

2011-09-14%2011.47.59_jpg.jpg

2011-09-14%2011.48.31_jpg.jpg

2011-09-14%2011.48.58_jpg.jpg

Voorin nog alles los, alles moet een plek krijgen. Dan nog kabels leggen en alles aansluiten en controleren. Maiden is niet ver meer weg :)

Herman.

Ik heb die Sprite zwever ook zien vliegen op Pampa, stond naast Martin.
Geloof me, die van jou gaat als een raket met dat turbinetje, de bewuste piloot vloog er moeiteloos alle mogelijke figuren mee, bijna alles wat Ali ook met die grote zwerver uitspookte, ik vroeg me na een poosje af hoe groot z'n brandstoftank wel moest zijn, hij bleef vliegen met dat ding en niet met een sukkeldrafje, zeg maar.

Ben benieuwd naar jou vlieg ervaringen hiermee (PS, nooit een biljarter achter je gezocht :wink: )

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sprite is niet te koop (nog) helaas.

John had 2x 600ml tank, ik 1x 750ml. Ik wil 5 min kunnen draaien, 6 zou mooi zijn.

Hij wordt (geschat) 7.2kg droog.... niet licht maar ook niet heel zwaar.

Biljard doe ik ook nooit :) zit altijd achter de wii ;)

Mijn vader is geinterviewd voor een lokale krant (de stedumer) over de hobby en daar werd ik ook genoemd. Het leek hun leuk om een foto van ons samen erin te zetten, dus leek het mij leuk om de fox mee te nemen op de foto. Leuke foto geworden :)

stedummer-klein_jpg.jpg

(c) jannabathoorn.nl

Laatst bewerkt:
Ziet er leuk uit ! moet een leuk vliegende combo worden, en ik kan (trotstrotstrots) nu
ook zeggen dat hij lekker vliegt in real life ;), succes ermee

Bedoel je 1:1? :)

Op jetpower vlogen ook mooie foxen, prachtig formaat. Ik heb de nodige onderdelen voor deze opgescharreld dus morgen eens inbouwen :)

Jazeker :D, werd bij ons op de club gepeild of er interesse voor was, ja dat was er wel, dus werd er een fox met instructeur geregeld, en daarmee vanaf
1200 naar beneden geaerobatict, was erg leuk, ja ik heb ook een praatje gehouden met iemand die een jet Salto had gevlogen, ook erg lyrisch over :),
het zijn zeker leuke combinaties !

Ik ben benieuwd hoe deze combi het doet :) De onderdelen zijn klaar en gewogen:
Romp met volle hopper en een bodempje in de tank: 4250g
Vleugels : 2 x 1125g - 2250g
Vleugelpen : 750g (had ik eerst vergeten, was toen erg blij met het gewicht :))

Totaal dus 7250 gram vlieg klaar. Er moet dan ongeveer 750g bij zijn gekomen. De hopper en pomp edg zitten in de neus ipv de dikke NiCd accu. Er zitten nu 2 lipo's in. Het lood zit ook verder naar voren.

CIMG7202_JPG.jpg

CIMG7200_JPG.jpg

CIMG7201_JPG.jpg

Morgen eens kijken wat het weer doet :)

Eerst nog even de nieuwe zender testen. Gisteren nog wat storing maar dat toestel heeft ook last van slecht ontvangst. Zaterdag wordt het goed weer, ik denk dan de maiden. De vorige eigenaar is er dan ook, kan handig zijn :)

Camera gaat mee.

Back