Tadango
Forum veteraan
Toen we begin dit jaar naar modelcity gingen kocht een vriend een Long Fox Pinocchio van Reichard. Meteen kwam het idee dat dit wel eens een heel mooi model kon zijn voor de sprite turbine. Een tijdje later kreeg ik van de maker van de sprite (John Wright) een video waar hij vloog met een 3.1m swift van 8kg met een sprite turbine. Toen wist ik het, volgend jaar haal ik ook een fox als we weer naar tjechie gaan. De fox is 3.5m span en zou iets lichter moeten zijn (7kg moet haalbaar zijn). Toen ik vorige week hoorde dat de fox van de vriend te koop stond (er zijn zo goed als geen slepers hier, dus weinig lol met de fox
) was het duidelijk, daar moet de sprite op! Dus iets eerder dan gepland
Deze fox is ook vliegklaar, dus dat scheelt weer werk. Turbine erop, tank erin en gaan.
Toen meteen het eerste probleem (dacht ik) : De tank. De zwever heeft een mooie vleugelbuis midden in de romp dus een tank daar zou niet passen. Tank ervoor en erachter, dan parrallel... niet ideaal maar in serie nog minder. Tot mijn verbazing past de 750ml tank precies onder de box van de buis
Ik hoop op 5 min volgas motor loop en dat moet haalbaar zijn met 750ml. Tank mag helemaal leeg, landen gebeurd toch zonder motor. Het spant onder de box leek me niet heel belangrijk, bij nette landingen
, dus die eruit gebroken en eens gepast met de tank. Past super, zit er net klem onder.
Achter de tank komt een plank voor de rudder servo, die sluit de tank achter op. Voor komt een spant waar de hals van de tank op ligt en met een ty-wrap wordt dit vast gemaakt.
Ook even de turbine op zijn plek gelegd voor een beeldvorming. Past mooi
Verhouding staat ook.
Inmiddels ben ik al weer verder maar die foto's moeten nog even gemaakt. Turbine steun is af en de rudder servo plaat zit er ook in. Tank kan nu gemonteerd, net als de turbine. Dan nog hopper plaatsen (als ik weet hoeveel dat gaat worden, voor moet toch een hoop lood in
) en de ecu en ontvanger edg. Volgende week vrij dus eens kijken welke dag de maiden dag wordt 

Toen meteen het eerste probleem (dacht ik) : De tank. De zwever heeft een mooie vleugelbuis midden in de romp dus een tank daar zou niet passen. Tank ervoor en erachter, dan parrallel... niet ideaal maar in serie nog minder. Tot mijn verbazing past de 750ml tank precies onder de box van de buis

Achter de tank komt een plank voor de rudder servo, die sluit de tank achter op. Voor komt een spant waar de hals van de tank op ligt en met een ty-wrap wordt dit vast gemaakt.
Ook even de turbine op zijn plek gelegd voor een beeldvorming. Past mooi

Inmiddels ben ik al weer verder maar die foto's moeten nog even gemaakt. Turbine steun is af en de rudder servo plaat zit er ook in. Tank kan nu gemonteerd, net als de turbine. Dan nog hopper plaatsen (als ik weet hoeveel dat gaat worden, voor moet toch een hoop lood in

Laatst bewerkt: