Long Shot 3 bouwverslag

Hi mede DLG vrienden.

Dit is mijn eerste bouwverslag. Wie weet heeft iemand er ooit nog iets aan. Graag hoor ik jullie opmerkingen en aanvullingen.

Kortgeleden heb ik een Horejsi Models Long Shot 3 besteld bij Lindinger. Na goede recensies te hebben gelezen lijkt me dit een prima toestel binnen een redelijk budget.
Binnen een week was ie binnen en de boel zat netjes verpakt inclusief Tsjechische kranten in de doos van de DLG zelf om het schuiven tegen te gaan.

Na langzaam begonnen te zijn met de bouw (ben zeker geen ervaren modelbouwer) ben ik twee punten tegen gekomen.
1. De handleiding is zonder foto's en dus ben je voor sommige zaken alleen van tekst afhankelijk. De manual is overigens vrij duidelijk met omschrijven.
2. Tweede punt is hopelijk een uitzondering. In de romp van mijn LS3 ontbreekt één moer aan de binnenzijde. Hierdoor krijg ik het dus niet voor elkaar de vleugel met 2 bouten vast te maken (1x staal en 1x kunststof). Mailtje aan Lindinger verzonden en WOA. Hopelijk reageren ze snel, en anders probeer ik er zelf een M4 in de lijmen.
Blijkt dat bovenstaande normaal is en je in dit model zelf je M4 dient te tappen. Hier kwam ik later achter.

Foto's van de bouw:

Mooie pod met die ruitjes (zonder bevoorrecht te zijn omdat ik hem zelf heb natulek!)
EQARcZo.jpg

Gewicht vleugel links
LeomudB.jpg

Gewicht vleugel rechts
pddHcwr.jpg

Gewicht pod
onBjpeV.jpg

Gewicht stabilo
zIpjHWZ.jpg

gewicht rudder vin
v67hp1z.jpg

Zakje handel
03i3hyw.jpg

Balsa servo houder
ueq6kRd.jpg

Servo houder verstevigd met laagje carbon
yv0rDVx.jpg

Servootjes erin (Had nog een Graupner micro liggen. Vlieg bijna zonder rudder.
ikRsqU7.jpg

Staafje carbon in het kapje met epoxy en carbon matje blijft mooi zitten
Owq5fHr.jpg

Gewicht van de servo houder
tI0vvTl.jpg

Daarnaast lompe boer die ik ben heb ik de handleiding niet goed gevolgd (en mezelf misleid met bouwverslagen van de Long Shot 2 op het web met foto's). Hierdoor heb ik de staartboom ingezaagd in plaats van het rudder deel...
Keuze is nu mijn staart 2cm korter maken of nieuwe staartboom bestellen (gisteren offerte gevraagd inclusief verzenden vanuit Tsjechië).

Zou 2cm veel van de vliegeigenschappen aanpassen denk je?

Binnenkort meer. Tips en vragen zijn welkom.

Laatst bewerkt:
Staartboom ingezaagd

Ik bouw mijn dlg's zelf en doe niet anders dan de staartboom inzagen. Mijn redenering is dat het rudder het zwakste onderdeel is en dat je dat niet moet verzwakken door er een stuk uit te zagen.

Die twee cm ga je niet merken. Je hebt nog beide opties open dus.

Succes met de keuze.

Groeten,

Hans

Hans, dankjewel voor deze verheldering. Ik zal het ingezaagde deel een stukje inkorten en zowel een stukje rudder als staartboom inzagen. De boom is superlicht maar kan niet veel hebben zo lijkt het.

Voor die vleugelbevestiging...
Als het gat al niet te groot is kan je vaak draad tappen in het hout, als het balsa is, eventueel verharden met CA. Of anders een intrekmoer (met van die weerhaakjes) erin trekken...?

Leerschool.

Hoi Mark,

Door schade en epoxy wordt je wijs..:D

En de tweede wordt altijd beter dan de eerste.:smile: Hi, hi.:smile:

Succ6.

Zoals ik al zei, nog heel veel te leren!

Stap 1 : Het blijkt dat je in de romp zelf een M4 moet tappen om de kunststof bout vast te kunnen schroeven. En ik dacht nog wel dat ik een misproductie exemplaar rompje had. Dat is echt de onervarenheid die daar spreekt.
^^ Bieze had dus gelijk. Thanks Bieze

De bouw gaat redelijk. Zal snel weer een paar foto's online zetten die kunnen bijdragen aan een volgende bezoeker. Ben niet snel maar meestal precies en ondanks mijn vrij degelijke taalkennis is de technische kretologie van DLG wereld in het Engels soms misleidend.

We gaan gewoon door.

Laatst bewerkt:
Ik blijf dit draadje graag volgen. De Long Shot lijkt mij een goed compromis tussen een pruts HK DLG en een heel mooie dure DLG. Net als veel anderen ben ik benieuwd naar je bouw ervaring met dit model, het vliegen straks en ook wat de verschillen zijn met de LS 2 en de LS 4 (die er ook al is).
Wie vult er aan?

groet,

Erik

.....en pruts HK DLG ......
Wie vult er aan?

groet,

Erik

Valt best mee hoor, die Versus van Hobbyking, is precies dezelfde als Topsky 1 en een stuk goedkoper dan de Longshot.........
Er staan inmiddels aardig wat ervaringen op RCGroups en dit forum.

Ik ben het er mee eens dat het hoog tijd wordt voor een Long Shot bouw draadje, deze zijn dun gezaaid.

Ik had hiervoor een Versus en helaas is tijdens de worp de stabilo losgekomen en met volle kracht de kist de grond in geboord. Ik had bijna naar Nieuw Zeeland kunnen kijken...

De Versus vergelijken met deze Long Shot is qua kwaliteit niet te meten. De romp van de versus kan makkelijk kraken. De staartstukken komen bij veel mensen los (ook na goed bonden) en de ailerons rafelen iets. Geen van deze aspecten vond ik bij de LS3. Uiterst fijn afgewerkt (met name die ailerons) en de vlucht recensies zijn zeer goed.

We zullen het zien :)

oh! De LS4 was niet op voorraad en aangezien ik binnenkort een DLG dag heb ergens in de buurt wilde ik spoedig mijn pakket ontvangen. Het zou me lijken dat er voor een redelijke beginner zoals ik niet veel verschil zit tussen de 3 en 4. Ook andere bouwverslagen zijn nagenoeg gelijk als je de 3 vs 4 vergelijkt.

Back