Longe range Fpv project.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door QuadRon, 24 mrt 2013.

  1. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Ben nu al een tijd aan het fpv'en met multicopters en zou graag een longe range vliegtuig aanschaffen.
    Had graag wat info gehad over bepaalde dingens.

    Zoizo moet ik een goed UHF systeem hebben dat ik zorgenloos 5km kan halen.
    Mag niet storen op men 1,2ghz video omdat ik daar alles voor heb liggen.
    Er zijn zoveel verschillende setups, dragon link , immersion ,chainlink , cherrer.
    Wat is het betrouwbaarste systeem?

    Moet ook een goede osd aanschaffen met een goedwerkende gps en autopilot voor noodgevallen.

    Wat kan ik het beste kopen? Ik wil er best wat geld voorover hebben maar mag geen fortuin kosten...

    Wil een goed en betrouwbaar setup.
    Alvast bedankt voor de komende antwoorden :)
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2013
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    De afstands records in NL zijn( zoals bij mij bekend) allen met Ezuhf gevlogen. (door verschillende FPVers) Zowel met video op 5.8, 2.4 en 1.3 GHz.
    Die verschillende frequenties hebben hun eigen specifieke afstandseigenschappen en moeilijkheids graad.

    Met 1.3 (1280) is de grootste afstand gevlogen. Met de EzUHF gewoon op low power.
    (Lawmate video TX en RX).

    Inzake 2.4 en 5.8 is de max. afstand gevlogen met Immersion video TX en RX.

    Ook de toegepaste OSD's zijn van Immersion (mooie dubbele (per antenne) RSSI en linkkwaliteit weergave en deze functionaliteit is dedicated aan de combinatie van Immersion ontvanger en EzOSD.... die op haar beurt weer een dedicated tracker kan aansturen).

    Er werd bij deze afstands vluchten geen gebruik gemaakt van RTH. (is wat je zelf wil.. meningen en ervaringen zijn daarover verdeeld).

    Voor de 1.2/1.3 is op dit moment populair de Redwood Vtx en Lawmate als ontvanger.
    Antennes (richt... wel of niet op een tracker) zijn in deze het meest belangrijk.

    Maar al heb je de beste spullen... dat wil nog niet zeggen "dat je er de straat mee uitkomt".
    Opstelling, bedrading, voeding, onderlinge invloeden van de electronica (zelfs servo en camera keuze) zijn van behoorlijke invloed.
    Veel lezen, veel lezen, veel lezen.

    Zelf nadenken....maar vooral weten wat je doet en veiligheid voorop !!!.
     
  3. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Thanks voor het antwoord,
    Weet al min of meer wat ik ga aanschaffen.

    De nieuwe Tbs wing
    600 Tvl cam
    Immersion ezUhf
    1,3ghz Vtx 1,5w

    Heb deze zien staan , Osd en autopilot in 1 , iemand ervaring mee? Is het een goed werkend ding of is het rommel??
    Fy-31AP + Hornet OSD (Autopilot with 8 Waypoint)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2013
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Mag ook wel wat minder dan die 1.5 Watt.
    800mW ofzo is meer dan zat.
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Inderdaad.. de 500 a 800mW is meer dan genoeg. Hoe meer power hoe meer problemen in je kist vanwege het hoge vermogen wat erin staat te stralen.Met die hoge vermogens ga je half Belgie of half NL overstralen...niet nodig dus.
    Een goede antenne vangt dit verschil meer dan genoeg op.

    Inzake de FY-31Ap is dit zeker geen rommel. Heb het genoegen gehad om er mee rond te tuffen.
    De stabilisatie en RTH werkt perfect. Kist eindje verderop op 5 mtr hoogte... vervolgens zender uitgezet.. de kist gaat direct (met genoeg power) onder een mooie hoek naar hoogte en stuurt met een ruime bocht terug naar het veld, alwaar deze op hoogte blijft circelen, alvorens je de zender weer aanzet en de kist weer kan besturen.
    Vanuit welke situatie dan ook... het werkt perfect.

    Echter....... het werkt zo goed, dat de aandacht verslapt... immers de kist komt toch wel terug.
    Je gaat dus onwillekeurig (althans ik...) te ver weg, of te laag, of geen idee waar je vliegt, etc.
    Je video mag uitvallen, je RC mag uitvallen... maak niet uit, zolang je servo's het maar doen en er voldoende power is...
    Ook ging ik, als ik het vliegen zat was (is me nooit eerder overkomen.. het viel me op... het vliegen zat..??), rustig mijn boeltje (terwijl de kist nog ergens vloog) al in de auto gooien... de kist melde zich vanzelf wel een keer.
    Je schrikt je rot dat je het zelf zover laat komen.
    Ik merkte dus bij mezelf dat de spanning weg was en ik meer aan het spelen dan serieus aan het vliegen was. Die AP functionaliteit is voor mij klaarblijkelijk te verleidelijk...
    Tevens.. iedereen wilde wel een demo van de RTH zien... het werd steeds meer speelgoed.

    Om mezelf maar in bescherming te nemen, heb ik de AP weer in de verkoop gedaan. Nu word ik gedwongen om echt alles weer goed te controleren, in de gaten te houden en aan de "safe side" te blijven.
    En dat bevalt mij in ieder geval een stuk beter. Een stuk gezonde spanning en alertheid geeft in ieder geval bij mij, toch een stuk meer voldoening.
    Maar zoals eerder gezegd... het is maar wat je wil.
     
  6. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Top , in het begin is het wel handig moest ik verdwaald zijn komt het van pas.
    uiteraard ga ik voorzichtig doen maar je weet nooit...
    Dus dat ga ik al bestellen , heb nog een 850mw Vtx liggen zal het daar voorlopig mee doen.

    Ben aan het twijfelen om de TBS CAIPIRINHA aan te schaffen en of alle gear daar op gaat passen.
    Mss toch beter een iets grotere wing zoeken.
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Gewoon een goede OSD nemen.
    Immersion, Remzibi etc

    Dan weet je altijd de weg terug a.d.h.v. GPS gegevens. Afstand, hoogte snelheid etc.

    Als je toch nog moet kiezen neem dan Immersion. Werkt samen met je EzUHF en eventueel een Ez Antenne Tracker.

    RtH kan problemen voorkomen maar ook veroorzaken dus ook geen garantie.
    Hoe dan ook moet je model zelf technisch blijven werken want bij een dooie servo, regelaar of motor heb je er ook weinig aan.
    Enige is RC range en video maar deze zijn zelf ook goed in de hand te houden. Op technisch falen na. Maar dat is met degelijk inbouwen grotendeels te beperken.
     
  8. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    De Tbs wing is al besteld , 1 van de dagen ga ik de Ezuhf bestellen en kan ik hopelijk eind volgende week al een vluchtje doen.
    Wat de autopilot betreft dat komt er wel later op , eerst effe wennen en niet te ver vliegen.
    De rest heb ik allemaal al , ground station , fatshark , diversity, lipo's , zender enz.

    Ik ga zeker een goede setup op de Fpv wing monteren..mag wat centen kosten , moet echt wel betrouwbaar zijn.
     
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Sherrer gaat tot wel 2Watt maximaal! EzUHF haalt dat niet. Je hebt 3 standen....low(500mw), medium(1Watt) en high(2watt). Deze zijn heel makkelijk met een schakelaar te bedienen.

    EzUHF is standaard maar 200mW, maar dit gaat wat beter met de 1,2ghz systemen zonder saw filter.

    Overigens wereldrecord long range vlucht van 120km is nu bereikt met een Sherrer Long range systeem.
     
  10. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Klopt Boris , maar heb geen zin om weer naar 2,4ghz over te stappen.
    Ben toch niet van plan om verder dan 5-10km te vliegen.
     
  11. sicarius

    sicarius

    Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hoorn e.o.
    Ik heb zelf een Scherrer en moet zeggen: de kwaliteit is enorm goed.. de TX komt in een alu uitgefreesde behuizing met koelribben (weegt ook wel wat)
    En dat je de schakelaar hebt met power output is erg geruststellend.. als hij in failsafe dreigt te schieten dan zet je hem een tik hoger en heb je meestal weer controle.
    Nu nog wat beter weer :(
     
  12. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    En je video is op 2,4ghz of 1,3ghz?
     
  13. sicarius

    sicarius

    Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hoorn e.o.
    Mijn video wordt 1.3 (1280)
    Ik ben nog met 5.8 aan het haspelen, die Scherrer heeft mijn budget even een trap gegeven :)
     
  14. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Sherrer stoort toch op 1,3 video?
     
  15. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Ik neem aan dat je "verplichte" spotter dan ook over een goede verrekijker beschikt.............
     
  16. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    daar heb je tegenwoordig gewoon 1000-100.000 mm zoomlenzen voor met tracking;)
     
  17. Rop922

    Rop922

    Lid geworden:
    6 nov 2012
    Berichten:
    27
    Kijk hier ook eens naar: ArkBird OSD and Stabilizer. Is zowel een osd als een flightcontroller die gebruik maakt van dezelfde gps.

    Filmpje:


    Review: ArkBird OSD - RC ManChild
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Dus als je dat gebruikt inclusief de home functie, zou je bij signaalverlies je toestel terug moeten kunnen halen, afhankelijk van je batterij vermogen natuurlijk.

    Ash.
     
  19. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Is idd een leuk hebbeding voor in geval van nood.
     
  20. sicarius

    sicarius

    Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hoorn e.o.
    Waar vind je die info?
    Als je een low pass filter gebruikt heb je nergens last van, van wat ik kan vinden..
    Mocht je een solide bron hebben waarin staat dat ze echt niet samengaan dan ben ik erg geïnteresseerd.
     

Deel Deze Pagina