Als zo'n accu "dood" is en er loopt geen stroom meer dan is de kans op zo'n plof heel klein. Maar je hebt helemaal gelijk als zo'n accu ploft dan is het direct een stevige bende. Er zijn ook ergere dingen gebeurt met ontploffende (lood)accu's. Brand, zware beschadigingen aan gebouwen en ook opgeblazen (plezier) boten en caravans.
Vorig voorjaar is er in een caravan stalling niet zo gek ver bij mij vandaan een caravan accu ontploft. Nou ja, de accu zelf is niet ontploft maar de caravan wel. De eigenaar wilde caravan ophalen dus de stallingeigenaar had hem vast buiten gezet. Op verzoek van de caravan eigenaar had hij de 230V op de caravan aangesloten om de accu vast bij te laden. Ergens was iets fout en de accu werd zwaar overladen. Daardoor ontstond veel waterstof gas wat zich een beetje ophoopte in de gesloten caravan. Ergens kwam een vonkje vandaan een BOEMMMM. De caravan lag daar, en daar, en daar, en ook daar lag nog wat.... De accu zelf stond wel bol gaan maar was niet uit elkaar geploft. Er waren ook twee ramen van de stalling kapot, waarschijnlijk door brokstukken die erdoor waren gevlogen.
Het was echt een enorm wonder dat er niemand gewond is geraakt. Er waren mensen op het erf die zich volledig rot geschrokken zijn maar gelukkig alleen met die schrik vrij kwamen.
Maar ook de "goeie ouwe" Nicd accu's konden er wat van hoor. Heb ik zelf meegemaakt. Een foutje met het instellen van de laadstroom. Dat moest 0,5A zijn maar de meter stond in het bereik x10. In plaats van 0,5A liep er dus 5A!!! Na een minuut of 10 een enorme knal en een metalen bus die door de werkplaats vloog. Een bende op de werktafel......... Overal die papierzooi en bruine drab. Wie moest dat schoonmaken denk je? Ik ben er knap lang mee bezig geweest, dat was bepaald geen pretje!
Ook Nicd's die oud werden en/of te vaak te veel overladen zijn konden wel eens gek doen. Gaat het overdruk ventiel open en komt de inhoud naar buiten. Dat is natronloog, geen lekker goedje en zeer desastreus voor de elektronica. Dat heeft me een keer een dure flitser voor m'n fototoestel gekost. Die bende was op de print gekomen en had daar de nodige zware schade aangericht. Daar was niets meer aan te redden.
LiPo's hebben inderdaad de naam maar zelf heb ik nog geen enkele LiPo gehad die geploft is of zo. Wel defecte LiPo's en ook wel eens een enkele die bol ging staan. Die heb ik op een goede manier onschadelijk gemaakt en verder geen problemen mee gehad.