Lood accu's in serie laden ??

• Topicstarter Topicstarter c@vedog
  • Startdatum Startdatum
C

c@vedog

Guest
Hallo

Heb me een RC voerboot aangeschaft en ken zodoende niet zo veel van modelbouw en al de technieken hier rond. Ben wel al veel aan het leren ondertussen.
De boot heeft twee motoren en worden gevoed door twee 6 Volt 7 AmpH lood accu's. Deze laad ik op met een kleine lood acculader die zowel 6 als 12 Volt accu's kan laden. Het duurt dus zo'n 14 uur om deze accu's te laden. Als ik een serie schakeling maak kan ik dan beide accu's tegelijk laden met de schakelaar van de lader op 12 Volt ?
Ik wil zo'n schakeling met tamiya stekkers maken. (+) lader naar (+) accu 1 (-) accu 1 naar (+) accu 2 (-) accu 2 naar (-) lader
Klopt dit een beetje ???
Wat bedraagt de spanning van een goed volgeladen gelaccu van 6 Volt. Na 14 uur laden kon ik zo'n 6.7 Volt meten
Ik hoor het wel

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals boven omschreven klopt het helemaal. De enige voorwaarde voor het serie laden is, dat beide accu's gelijk moeten zijn van capaciteit.

Groetjes Hans.

Ik ben het met Hans (Zoef de Haas) eens maar hij vergeet één belangrijk punt. De accu's moeten ook even ver leeg zijn. Als dat niet zo is dan zal de accu die het minst leeg is het eerst vol zijn. Omdat de andere accu nog niet vol is zal de lader gewoon doorgaan met laden en de reeds volle accu overladen!

Loodaccu's kunnen wel wat hebben maar goed is het niet. Zeker niet als het regelmatig gebeurt. Het elektroliet (accuzuur) zal ontbinden en er ontstaat gas in de accu. Bij een "natte" accu zal dat gas makkelijk kunnen ontsnappen waardoor het niveau steeds lager wordt. Van tijd tot tijd zal je dus gedestileerd water moeten bijvullen.
Ik neem aan dat jij "droge" accu's in je boot hebt. Dat zijn accu's waarbij het elektroliet in gell vorm in de accu zit. Deze accu's kan je ook op z'n kant gebruiken. Het nadeel is dat deze accu's MINDER snel geladen mogen worden dan hun "natte" broertjes. Het gas dat tijdens het laden ontstaat moet namelijk langs chemische weg IN de accu worden opgeslagen.
Dat proces gaat niet zo heel erg snel en bij een te hoge laadstroom ontstaat er meer gas dan er in die zelfde tijd opgeslagen kan worden. Het te veel aan gas kan wel via een veiligheidsventiel weg maar weg is weg! Je kan het niet aanvullen dus bij elke keer zo laden loopt de capaciteit achteruit. Dat is dus de reden waarom dit soort accu's niet zo snel als b.v. de loodaccu in je auto geladen mag worden.
Bij het in serie laden bestaat dus de kans dat je de accu die het eerst vol is gaat overladen. Het gas dat tijdens dat overladen ontstaat is zo veel meer dan tijdens het normale laden dat het niet allemaal opgeslagen kan worden. Daar komt bij dat de accu al vol is en alle opslagcapaciteit al bijna gebruikt is. Het gas zal dus door het veiligheidsventiel ontsnappen met alle gevolgen van dien.

Het verstandigste is om de accu's te laden op de manier zoals de fabrikanten (niet de winkeliers!!) het opgeven. Men neme een gestabiliseerde voeding die een uitgansspanning heeft van 2,275V per cel heeft. In jouw geval dus 3x2,275=6,825V. De maximale stroom die deze voeding moet kunnen leveren moet ergens tussen de 0,3C en 0,5C zijn. In jouw geval dus 0,3x7=2,1A tot 0,5x7=3,5A.
Om de accu te laden sluit je hem aan op de lader waarna er een stroom gaat lopen die afhankelijk is van hoe vol de accu nog is. Als de accu behoorijk leeg is dan zal de maximale stroom gaan lopen. Naarmate de accu voller wordt zal er minder stroom gaan lopen en als hij vol is loopt er vrijwel helemaal geen stroom meer.
De laadtijd van een lege accu zal bij een laadstroom van 0,3C ongeveer 5 tot 7 uur zijn. Na zo'n 4 uur is de accu al voor 80% tot 85% vol dus zou je hem al kunnen gaan gebruiken. Bij een laadstroom van 0,5C zal dat ongeveer 3 tot 5 uur zijn en is hij na zo'n 2,5 uur voor 80% tot 85% vol.
Je kan de accu ongelimiteerd met de lader verbonden laten. Dat is zelfs goed voor de levensduur van de accu! Het voordeel is ook dat je accu altijd bedrijfsklaar (100% vol) is.

Denk er aan dat je een loodaccu NOOIT helemaal leeg trekt, dat is echt slecht voor de accu. Mocht het toch gebeuren laad de accu dan zo spoedig mogelijk weer op. Hoe langer je daar mee wacht des te groter de schade! Na één dag leeg ergens gestaan te hebben KAN de accu al naar de knoppen zijn! Zorg er dus voor dat de accuspanning tijdens belasting NOOIT onder de 1,6V per cel, in jouw geval dus 4,8V, komt.

Let op, bovenstaande spanningen gelden bij een omgevings en accu temperatuur van 20°C. Bij een hogere temperatuur moet je er 0,003V per graad Celsius aftrekken. Bij lagere temperaturen moet je er 0,003V per graad Celsius bij optellen. Het is het beste om de accu niet te laden bij temperaturen boven de 30°C en onder de 10°C. Bij temperaturen minder dan 10°C kan je nog wel laden maar dan moet de laadstroom verminderd worden en zal het rendement van de accu flink afnemen. Onder de 0°C is het laden totaal af te raden. Laden bij temperaturen boven de 30°C kan ook wel maar de gasproductie zal flink meer worden. Om te voorkomen dat het uit de accu ontsnapt zal je de laadstroom (flink) moeten verminderen. De laadtijd loopt dus flink op.

Hartelijk dank voor alle info.
De accu's worden steeds samen in de boot gebruikt en zullen dus waarschijnlijk evenveel ledigen. Dus ga ik ze samen in serie laden.
Nog even dit : wat bedraagt eigenlijk de spanning van een volgeladen accu (6 Volt) ?
Dus bij een eerste laadbeurt (nieuwe accu's) bedroeg deze 6.7 Volt. Ik heb na het gebruiken van de boot deze terug opgeladen bij 6.1 Volt. Dus in principe waren ze toen nog niet leeg ??
Nog een vraagje over accu's: in mijn zender zitten NIMh accu's. De winkelier vertelde me dat deze eigenlijk niet de ideale accu's zijn daar ze al snel van hun kracht verliezen bij het niet gebruiken van de zender (ze zouden al de helft verliezen na 2 weken in-aktiviteit) Hij raadde de eneloop versie's aan deze behouden hun kracht een heel lange tijd bij in-aktiviteit van de zender

Een volle loodaccu is 2,275V per cel. Jij hebt een 6V accu dat zijn 3 cellen dus een volle accu is: 3x2,275V=6,825V. Dat staat al in mijn vorige reactie.
NiMH accu´s zijn prima voor een zender maar ze hebben inderdaat een grotere zelfontlading. Als je de zender niet gebruikt zal je de accu elke 3 tot 4 maanden normaal moeten laden om de accu in goede conditie te houden. De nieuwe eneloop cellen ken ik nog niet, ik heb daar nog nooit mee gewerkt. Van anderen hier op het forum heb ik begrepen dat het ook prima accu's zijn en dat de zelfontlading inderdaat veel minder is. Wanneer je die lange tijd niet gebruikt zal je de accu misschien pas na een maand of 9 moeten herladen. Maar ook voor deze accu's geldt dat de accu het langst goed blijft als je hem normaal gebruikt. Ook deze accu zal van lange tijd ongebruikt liggen niet beter worden.
Voor de loodaccu geldt dat je die aangesloten op de juiste lader constant kan laten staan. Op die manier kan je een goede accu tot wel een jaar of 5 goed houden. Er zijn fabrikanten die zelfs nog langer opgeven.

Ron : uiteraard 40 Mhz.
Ernst : nu is me alles zeer duidelijk. Hartelijk dank. Kan je zo'n 6 Volt accu tot 6.825 Volt vol krijgen ? We hebben dit eens na een laadbeurt gemeten en kwamen maar aan 6.7 Volt. Mag ik de boot laten varen zonder dat deze stil drijgt te vallen tot de accu's onder de 6 Volt zitten (bv 5.9) ?
Allemaal alvast bedankt voor de reacties

Ron : uiteraard 40 Mhz.
Ernst : nu is me alles zeer duidelijk. Hartelijk dank. Kan je zo'n 6 Volt accu tot 6.825 Volt vol krijgen ? We hebben dit eens na een laadbeurt gemeten en kwamen maar aan 6.7 Volt. Mag ik de boot laten varen zonder dat deze stil drijgt te vallen tot de accu's onder de 6 Volt zitten (bv 5.9) ?
Allemaal alvast bedankt voor de reacties
Mooi dat het nu duidelijk begint te worden. Maar aan je vragen kan ik zien dat je toch niet alles begrijpt of niet goed hebt gelezen. De accu is vol als de spanning 6,825V is bij 20°C. Dat jij iets minder meet kan verschillende redenen hebben. Ten eerste de accu is toch nog niet helemaal vol. Ten tweede de meter die je gebruikt heeft een bepaalde afwijking. Hoe groot die is weet ik niet (en jij ook niet) maar voor veel goedkope metertjes kan die mogelijke fout tot wel 3% bedragen. Een lagere aanwijzing is dan heel goed mogelijk en geeft in zo´n geval ook helemaal niets.
Zelfs als de accu nog niet helemaal vol is dan nog zal hij voor zeker 95% vol zijn dus of dat hele kleine beetje nog zoden aan de dijk zet betwijfel ik. Met ander woorden maak je geen zorgen.

Nu vraag je ook wat de minimale spanning mag zijn. Ook dat heb ik in m´n eerste ractie al geschreven. Er staat:
Denk er aan dat je een loodaccu NOOIT helemaal leeg trekt, dat is echt slecht voor de accu. Mocht het toch gebeuren laad de accu dan zo spoedig mogelijk weer op. Hoe langer je daar mee wacht des te groter de schade! Na één dag leeg ergens gestaan te hebben KAN de accu al naar de knoppen zijn! Zorg er dus voor dat de accuspanning tijdens belasting NOOIT onder de 1,6V per cel, in jouw geval dus 4,8V, komt.

Als de accuspanning zo laag wordt zal je dat wel merken aan het feit dat de motoren niet best meer presteren. Het is dan zaak dat je de boot zo snel mogelijk naar de kant haalt anders zal je de werphengel op een andere manier moeten gaan gebruiken. Als je een beetje goed kan werpen kan je een stilgevallen voerboot er prima mee naar de kant halen.:)

Back