lood accu's

hoi,

kun je 2 loodaccu's parralel laden?(2x12v/7ah)
welke laadstroom zou je hiervoor het best gebruiken?

gr geert

hoi,

kun je 2 loodaccu's parralel laden?(2x12v/7ah)
welke laadstroom zou je hiervoor het best gebruiken?

gr geert

Ja hoor dat kan. Trek je accus allebei leeg of pomp ze allemaal vol, sluit ze parrallel aan en laad ze (als ze moeten worden opgeladen) met de dubbele capaciteit die je gewend was. Met 1/10 van je vermogen dus 2 x 7 ah parrallel is laden met 140 mah. (uurtje of 12)

loges

Ja hoor dat kan. Trek je accus allebei leeg of pomp ze allemaal vol, sluit ze parrallel aan en laad ze (als ze moeten worden opgeladen) met de dubbele capaciteit die je gewend was. Met 1/10 van je vermogen dus 2 x 7 ah parrallel is laden met 140 mah. (uurtje of 12)

loges
is dan de laadstroom niet 1,4 ampere voor een uurtje of 12???
Groeten Wiebe.

Het best even een kleine loodaccu lader gebruiken. Mocht je de stroom in kunnen stellen dan is 1.4A het maximum. Met een constante stroom van 1/10C (=14Ah / 10 = 1.4A) gedurende "een uurtje of 12" gaan ze ZEKER stuk omdat ze overladen raken. Dus een paar tientjes voor de lader heb je snel terugverdiend!!!!

hoi,

begrijp dit even niet.
bedoel je dat 1,4 teveel is en dat het beter is om lager te laden?
ik gebruik voor het laden simprop intelli control lader(dit even voor info)

gr geert

hoi,

begrijp dit even niet.
bedoel je dat 1,4 teveel is en dat het beter is om lager te laden?
ik gebruik voor het laden simprop intelli control lader(dit even voor info)

gr geert

Als die lader een loodprogramma heeft dan is met 1.4A laden prima! De 1.4A stel je als startstroom en deze zal langzaam afnemen naarmate de accu voller wordt.

De accu 12uur met 1.4A laden is funest.

Net even gekeken en dat is mogelijk. 6 cellen PB (12V) moet je instellen.

Ook niet eerst de accu's ontladen o.i.d., wel de eerste keer de accu's afzonderlijk opladen en daarna parallel gebruiken en laden.

hey,

de lader heeft inderdaad een lood programma.
had vroeger eens eentje met een ander geladen en die batterij heeft inderdaad de geest gegeven(22euro naar het container park,en slechts 1 keer gebruikt)
ik dacht toen al direct dat het aan de lader lag en heb me een andere aangeschaft.
die heeft me tot nu toe goed gediend,wist echter niet hoe dit parralel te doen.

gr geert

hey,

de lader heeft inderdaad een lood programma.
had vroeger eens eentje met een ander geladen en die batterij heeft inderdaad de geest gegeven(22euro naar het container park,en slechts 1 keer gebruikt)
ik dacht toen al direct dat het aan de lader lag en heb me een andere aangeschaft.
die heeft me tot nu toe goed gediend,wist echter niet hoe dit parralel te doen.

gr geert

Simpel gezegd: parallel = 2*de normale laadstroom toegestaan. Wel bij het aansluiten kijken of de accu's ongeveer dezelfde spanning hebben of eerst volladen en dan aansluiten. Da's alles.

Succes!

Laatst bewerkt:
Een loodaccu moet je anders laden dan NiCad of NiMH!!!!! Je begint met het laden met een gelimiteerde stroom tot een bepaalde spanning is berijkt waarna de stroom langzaam afbouwd tot zo goed als 0.
Dus NIET laden met een stroom van xxx gedurende 12 tot 14 uur! Dat is voor NiCad en NiMH.
Lees DIT artikel eens door dan weet je een boel meer. Investeren in een echte loodaccu lader verdiend zich snel genoeg terug. Te eerste omdat die helemaal niet zo duur zijn en ten tweede omdat je loodaccu daardoor zeker twee keer zo lang meegaat.

Parallel zetten is geen probleem. Maar NIET eerst leegtrekken of helemaal volladen. Dat is helemaal niet nodig. Zolang de ene accu niet helemaal vol is en de andere leeg kan je ze zonder gevaar direct parallel zeten. De verhalen over hele grote stromen die dan gaan lopen zijn zwaar overdreven. Als de ene half vol is en de andere driekwart dan loopt er op het moment van parallel schakelen een kleine vereffeningsstroom. Die zal zo goed als zeker nooit boven de 1A komen dus geen problemen.

Laatst bewerkt:
wel,je kan onmogelijk zeggen dat deze uitleg onvolledig is.

ga ook dit eens allemaal doornemen en dan moet het wel lukken.
bedankt aan allen die de moeite hebben gedaan om me verder te helpen..
gr geert

Back