Lood uit neus verwijderen.. help?

Ik ben bezig met het maken van een schaalcockpit in mijn DG-600 en de 'sitzwanne' past niet omdat in de neus een enorme klomp lood zit vastge-epoxied.

Ik ben al aan de slag geweest met een boor, dremel (slijpschijfje), tang, kleine gassoldeerbout, maar het is nogal weerbarstig spul.

Heeft iemand een tip hoe ik er een stuk vanaf kan krijgen? Zijn er speciale gereedschappen of gewoon slimme truukjes?

ik hoor het graag!

Jeroen van Bemmel

Als het lood met epoxy vastzit zou je kunnen proberen de neus in heet (kokend??) water te dompelen. Daar schijnt epoxy niet tegen bestand te zijn (niet uit eigen ervaring...)

Als het lood met epoxy vastzit zou je kunnen proberen de neus in heet (kokend??) water te dompelen. Daar schijnt epoxy niet tegen bestand te zijn (niet uit eigen ervaring...)

Tegen dat kokende:confused: water moet je romp wel tegen kunnen en epoxy moet nog warmer worden om los te raken.

Ik smelt lood met een zware soldeerbout, het duurt even maar het gaat wel beetje bij beetje.

succes

Terence

boor een gat in de neus; rnd 10 mm of zoiets.
Zet daar een pen in (of een stevige schroevendraaier) en neem een stevige hamer ter hand ...........

dat kokende water durf ik toch niet aan, tis ook een epoxy neus..
de klomp zit echt ingebed in de epoxy, onderkant en zijkanten, dus feitelijk kan ik vanaf boven en 1 zijde er wel bij..

toch bedankt voor de tips so far!

Ik weet het ook niet zo 123. Ik weet dat het lastig is.
Probeer eens of je met een grote diameter hout-spiraalboor van binnen uit een gat kunt boren (zonder door de neus naar buiten te komen). En dan van binnen naar buiten mbv. hamer en beitel strookjes eruit hakken ... (uitlepelen)

Een ding weet ik zeker: het is een takkewerk!
Succes.

Dirk.

ben inderdaad al driftig aan het gaten boren, maar blijft dus takkewerk. ik ga er maar even vanuit dat het gewoon lastig werk is en ga gewoon verder met boren.

p.s. reparatie is zo goed als klaar, best tevreden met resultaat :-) nu nog wingtips en cockpit, ik probeer weer eens naar de avond te komen met de spullen...

Heb je niet doegallig zin om die DG600 te motoriseren? Dan kan je een flink stuk neus wegzagen en dat maakt het waarschijnlijk een stuk gemakkelijker om het lood te verwijderen...
Trouwens, misschien is het wel een overweging om de neus af te zagen, het lood eruit te boren, en dan uiteindelijk de losgezaagde neuscone weer met glas aan de binnenkant op de romp te zetten.
't Is eenven een onderneming, dat wel...

edit - je hebt het er in je beginpost over dat de "sitzwanne" niet past vanwege het lood.
Als je er uiteindelijk mee wil vliegen (ongemotoriseerd) dan zal er tóch weer evenveel lood in moeten. Het voorste deel van die "Sitzwanne" zal je toch niet kunnen zien, als het diep in de rompneus zit. Waarom kort je de Sitzwanne niet zover in dat het lood niet meer in de weg zit?
Tja, de weg van de minste weerstand, maar vooral gezien het feit dat je er anders uiteindelijk weer lood in terug moet stoppen...
En als er geen lood meer kan zitten op de plek waar de Sitzwanne moet komen, dan betekent dat dat een deel van het lood dus verder naar achteren komt. Met het gevolg dat je méér lood nodig zal hebben. Dat is op zich ook jammeer.

Laatst bewerkt:
nee, geen motor erin, is een schaalzwever en ben hem aan het 'opschalen'. als er een motor in komt, dan een klapmotor achter de cockpit..

nee, geen motor erin, is een schaalzwever en ben hem aan het 'opschalen'. als er een motor in komt, dan een klapmotor achter de cockpit..
Nou, dan is het toch erg contraproductief om dat lood uit de neus te halen? Want het zal er later weer terug in moeten, en als het niet meer helemaal voorin kan dan zal je bovendien méér nodig hebben. Dat is helemáál zonde.

nee, het lood zit op de verkeerde plek in de neus, ik kan zo niet de sitzwanne er netjes in bouwen, het steekt veels te hoog. uiteindelijk gaat er wel weer lood in, maar dan plat tegen de wanden, niet zo'n klont voorin. (een dg heeft een open cockpit tot in de punt, dus die moet leeg zijn).

(een dg heeft een open cockpit tot in de punt, dus die moet leeg zijn).
Tja ik weet nog wel meer zaken waarin een vliegend schaalmodel noodzakelijkerwijs afwijkt van het origineel... ;)
Bij veel schaalmodellen hebben de piloten noodgedwongen geen voeten, om maar eens wat te noemen!

Ik heb het gros van het lood eruit!
op basis van de gedachte: het is metaal, dus snel moe aan de slag gegaan met een schroevedraaier en hamer om een geul te maken en toen met een tang te heen-en-weren. dit leverde grote brokken lood op en opeens schoot het gros van het lood er in 1 keer uit :-)..

de wrikker wint!

Back