Loodaccu bijvullen

Ik hoor m'n loodaccu 'klotsen' als ik ermee beweeg, dus ik denk dat ik hem moet bijvullen met H2O (hoe weet ik zeker of ik hem moet bijvullen?)

nu de vraag: moet ik vullen vóór of ná het laden?
ik hoorde daarnet dat je eerst moet laden, en dan bijvullen, maar deze site beweert wat anders:

http://www.ligtvoetproducts.nl/accu.html
V: ik moet erg vaak accuwater bijvullen, hoe komt dit?

A: dit wordt meestal veroorzaakt door het eerst bijvullen van water, en direct daarna laden van de accu's. Tijdens het laden onstaat gas in de accuvloeistof, de vloeistof gaat borrelen, en bij net gevulde, of te ver gevulde accu's kan "overkoken" het gevolg zijn. ook kan het zijn dat de lader verkeerd afgeregeld of defect is, te ver doorladen leidt ook tot overmatige gasontwikkeling en het zogenaamde overkoken. Raadpleeg bij twijfel uw dealer.
voor de geinteresseerde:
Gedurende het laden onttrekken de loden platen van de accu's zwavelzuur uit de accuvloeistof (ook wel elektrolyt genoemd) Dit is in feite het opslaan van de energie in de accu's. Na het laden bevatten de accu's dus voornamelijk water, en dit kan dan ook probleemloos met water bijgevuld worden. Als dit andersom gebeurt, verdund men in feite eerst de hoeveelheid zwavelzuur in de accu met als gevolg dat minder energie opgeslagen kan worden.
DUS ALTIJD EERST LADEN, EN DAN PAS BIJVULLEN. gebruik voor het vullen uitsluitend gedemineraliseerd of gedistilleerd water)

wie weet het? (zeker ;))

Ik vul mijn accu's altijd eerst (zet de platen tenminste "onder water")...

......ver verleden.....in mijn Nixdorf tijd.. zei:
....de firma Ligtvoet...heb ik ooit mijn eerste Business Basic programma voor geschreven in 1982, waar blijft de tijd.....

water is toch ook nodig in de reactie van het laden dus kan je hem denk ik beter voor het laden vullen.

Lood accu's eerst laden en daarna pas bijvullen met gedemineraliseerd water.

Dit zijn ook de aanwijzingen van de fabriekanten van de grote tractie accu's die in de hef- en reachtrucks worden gebruikt. Let wel deze accu's worden gedurende de dag vrij zwaar belast en leveren dan voor ongeveer 20 uur stroom voordat ze weer aan de lader mogen.

@Joost

Lijkt me duidelijk, eerst laden dan mag je eventueel met normaal 'kraanwater' bijvullen. 2de optie is met gedemineraliseerd of gedistilleerd water bijvullen en hierna pas laden.

Ter info op je eerste vraag tussen de haakjes:
Al ze klotsen hoeft het niet voor de volle 100% zo te zijn dat je ze moet bijvullen! Er bestaan ook zogenaamde 'Valve Regulated Lead Acid' (VRLA) accu's, deze hebben een bepaalde hoeveelheid extra elektroliet aan boord (dus klotsen ook gewoon) en een speciaal ventiel zodat ze niet bij kunnen worden gevuld en toch een gegarandeerde levensduur halen die net zo lang of langer is van een 'open lood-zuur accu'. Vaak is het ventiel (normaal gesproken de bijvuldop) netjes afgedekt met een sticker zodat je denkt dat er niet bijgevuld kan worden. Hele luxe versies van deze accu's hebben ook nog een recombinatie mogelijkheid in de accu, zodat het onstane gas bij 'koken' weer wordt omgezet in elektroliet voordat deze via het ventiel ontsnapt.

Groet Bob

Bob zei:
Lijkt me duidelijk, eerst laden dan mag je eventueel met normaal 'kraanwater' bijvullen. 2de optie is met gedemineraliseerd of gedistilleerd water bijvullen en hierna pas laden.

Ow, zit dat zo...

als ik door de gaten naar binnen kijk zie ik alleen vloeistof, volgens m'n opa is het dan OK en hoef ik niet te vullen... en anders merken we het vanzelf denk ik.

Joost,

Wat Bob zegt over bijvullen met kraanwater is NIET juist!!!!! Een lood accu moet je NOOIT met kraanwater bijvullen maar ALLEEN met gedistileerd water of gedemineraliseerd water.
In gewoon kraanwater zitten allerlei (metaal)zouten, kalk, chloor en andere stoffen. Vooral de zouten en het kalk kunnen een erg negatieve invloed hebben op de levensduur van de accu. Kalk dat eenmaal op de platen is neergeslagen krijg je er niet meer vanaf en verminderd de capaciteid van je accu enorm.
Niet doen dus!

Back