Loodaccu doet vreemd

Voor een werkstuk ben ik wat accu's aan het testen. Ik heb via m'n vader goede multimeters in handen gekregen, zodat ik veel verschillende metingen kan doen. Ik ben nu bezig met de loodaccu. Het gaat hier om een accu van 6V en 6Ah.
Als ik de accu nu laad met 0,3 Ah hoor je flink wat geborrel, terwijl de spanning (van de accu, niet de overspanning van de lader) ongeveer 6,3 V is. Al dat waterstofgas lijkt me nou ook niet echt veilig. Hoe kan dit eigenlijk? Ik weet wel dat het waterniveau te hoog staat, boven het maximum, maar zou dat uitmaken? En wat kun je doen om dat omlaag te halen?
Alvast bedankt.

P.S. ik laad met de Imax B6 op het loodprogramma

Laatst bewerkt:
In de eersteplaats, je laadt niet met 0, 3 Ah. Ampereuur is een capaciteitsaanduiding. Laden doe je met een bepaalde stroomsterkte en die wordt uitgedrukt in Ampere (A).

Als de lader is aangesloten is de spanning die je meet aan de lader gelijk aan de spanning op de accuklemmen.

Wat je overige vragen betreft. lees de FAQ over loodaccu's eens door. Daarnaast zijn er op het internet vele informatiebronnen te vinden.

Die van 0,3 Ah was een foutje, maar heb je verder geen idee? En is dat nou echt gevaarlijk? Lijkt mij dat het om niet heel erg grote hoeveelheden gaat.
De FAQ over loodaccu's heb ik al doorgelezen

Loodaccu's met zuur moet je altijd laden in een heel goed geventileerde ruimte. De gassen die kunnen ontstaan zijn explosief.

Als de accu teveel vloeistof bevat, en dat komt omdat er teveel water is toegevoegd, dan klopt de zuurdichtheid, (eigenlijk het soortelijk gewicht) niet meer. Met vloeistof verwijderen los je dat niet op. Je verwijderd dan water én zuur.

Met een zuurweger kan je het soortelijk gewicht van het zuur bepalen. In geladen toestand moet dit 1,275 zijn, halfvol 1,175 en ontladen 1,1.

Kijk ook uit met de vloeistof in de accu. Jij noemt dat water, maar dit is verdund zwavelzuur, een uiterst gevaarlijk agressief goedje.

Laatst bewerkt:
Als je met een loodaccu programma laadt dan stel je de maximum laadstroom in, niet een constante laadstroom. Voor deze 6Ah accu zou ik zelf max. 1 A instellen. Wanneer je start met een 'lege' accu zal de laadstroom in stapjes naar het maximum toelopen totdat de klemspanning ongeveer 6.9-7.2V (verschilt per lader) is geworden, daarna zal de klemspanning constant blijven en de laadstroom teruglopen tot bijna 0 en het laadproces stopt.

Wanneer jij aan het laden bent en je hoort de bubbels, heb je dan al de max. klemspanning en loopt de laadstroom terug?

Nee, dan zit de spanning van de lader rond de 6,3 V
Ik ga misschien gewoon even een nieuwe halen voor een tientje, zo duur zijn ze geloof ik niet.

Een borrelende accu?
Zou ik heel rap inleveren bij chemisch afval.
En de ruimte waarin je geladen hebt even grondig ventileren. En gewoon natuurlijk ventileren... Raam en deur open. Geen ventilator er in zetten.
(En ja, da's koud...)

Hm, en hij heeft de hele nacht staan laden. 's ochtends vroeg dacht ik: nog even controleren. toen borrelde de accu, en heb ik de lader maar snel uitgegooid.

Volle loodaccucel is 2,3Volt. Drie cellen zouden dan 6,9Volt geven terwijl jij slechts aan 6,3Volt komt.
Loodaccu's niet op koude vloer zetten, door spanningsverschil tussen onder- en bovenkant van de platen ontlaadt de accu sneller.

Lees oook de lood accu FAQ van Ernst Grundmann
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken
-> De LOODACCU. Hoe werkt hij en hoe ga je er mee om.

Mijn auto accu aan de speciale lader borrelt ook, maar alleen als je heel goed en er dichtbij luistert

Back