loodaccu kapot?!?

hallo,

ik heb laatst een loodaccu gekregen van een kennis. die vertelde me dat er nog 0.28 Volt in zat. dat was al weer een tijdje geleden en nu wou ik hem laden maar m'n lader 'pakt' hem niet:( dit is best vreemd want hij laad m'n andere loodaccu wel.

ook als ik de loodaccu schud, lijkt het net of er water ofzo in zit. een gel-accu? kan ik die dan wel gewoon laden met m'n loodaccu lader?

stijn.

Als de accu op 0,28 volt staat/stond is deze hoogstwaarschijnlijk ten dode op geschreven ...

De accu is namelijk veeeeeellllllste ver ontladen :!:

ai, daar was ik al bang voor:mad:
kan ik er echt geen stroom meer in krijgen dan?
net zoals bij lipo's als die iets te ver ontladen zijn.....

stijn

verder is er niets met de accu gebeurt. hij is het laatste halve jaar ook niet gebruikt :?

Je zal er misschien nog wel wat in krijgen maar die kans acht ik bij 0,28V eigenlijk zeeeeeer klein...

De accu is inwendig "om zeep geholpen" , het precieze hoe en waarom is als het goed is gewoon in het accu&laadtechniek deel te vinden.

maar moet ik hem nu gewoon weggooien of aan de kant zetten?
de accu heeft zich zelf gewoon zo ver ontladen denk ik. hij is niet gebruik en/of geladen sinds juni 2007.

stijn

't is waarschijnlijk wel duidelijk dat ik bijna niets weet van accu's enzo. wel hoe te laden enzo. en ook wel qua maximale ontlading.

dan zal m'n accu wel helemaal leeg zijn :? :? :? kan ik er echt niets meer aan doen?
ik heb zelf geen volt meter, hoe kan ik anders zien of er nog iets in zit?

stijn

Ik weet niet wat voor lader je hebt .. Maar als je een computerlader met display gebruikt kan je daar als het goed is de spanning van de accu op zien.

Als je die niet gebruikt en ook geen multimeter bezit wordt het lastig .....

By the way : een multimeter is bijna een must bij modelbouw. Schaf er indien mogelijk 1 aan , een simpele is al genoeg ;)

Stijn,

gaat wel niet over de accu, maar toch ...

Ik las laatst hier op het forum dat er bij de Action simpele multimetertjes te koop zijn voor een paar euro.

Grtz,
Menno

Een loodaccu die zo lang leeg heeft gestaan is werkelijk dood. Geen enkele reanimatie kan hem weer tot leven brengen, helaas maar zo is het.
Het is wel een gellaccu maar dat zegt alleen iets over het elektroliet wat erin zit. Dit is niet vloeibaar maar in gell vorm waardoor de accu ook op z´n kant kan staan en zelfs op z´n kop. Verder is en blijft het een loodaccu met dezelfde eigenschappen. De vervelende eigenschap die hier heeft toegeslagen is dat er door het lange leegstaan een chemische verbinding is ontstaan tussen de lood en de zwavel uit het zwavelzuur wat in de gell zit. Zo ontstaat er loodsulfide wat een laagje op de platen vormt. Loodsulfide is een hele slechte geleider dus kan er zo goed als geen stroom meer door de accu lopen. Ook als lukt het je om er toch stroom doorheen te laten lopen dan kan die stroom de loodsulfide niet af breken. Soms, heel soms lukt het om de laag loodsulfide los te krijgen van de platen zodat de accu weer, voor een deel althans, kan werken. Helaas is de kans dat je dat lukt vrijwel 0 als de accu zo lang "stil" heeft gestaan.

Je kunt de accu nog wel als gewicht gebruiken als je iets aan het bouwen
bent.
Dan heeft deze nog een tweede leven :banana::banana:

Back