Loodaccu lader

Ik kwam er Zaterdag achter dat mijn loodaccu was overleden, vorig zomer had ik al gemerkt dat het pompen van brandstof wat langzamer ging, ook met het gloeien moet ik het knopje wat verder naar recht draaien.

Dus er moest maar een nieuw loodgel accu komen, een leuk 10 AMP 12Volt exemplaar gekocht.

De vorige accu laadde ik altijd op met eenvoudige 14 volt 600 Mah acculadertje. Accu was 6 ampere dus een lang nachtje erop en accu was weer vol.

Naast het modelvliegen rij ik ook motor, voor mijn motorfiets wou ik graag een onderhoudslader daar ik een " seizoenrijder " ben is de accu weleens leeg als ik weg wil.

Dus even gezocht op diverse fora wat nu een goed ladertje is voor motorfiets natte loodaccus.

Men adviseert vrijwel eenduidig de OPTIMATE 3 lader.
Dingetje kost omstreeks 50 euro, dus die moest er ook maar komen.
In de gebruiksaanwijzing staat dat betreffende lader ook loodgel kan laden.

En ik heb inmiddels gemerkt dat ie dat ook prima doet, natte en loodgel accu worden prima langzaam volgeladen door de optimate 3.
Als ze vol zijn gaat ie op onderhoud, dus beetje ontladen en weer laden.
Dit geeft ie aan dmv lampjes, een groen lampje en de accu is vol.

Nu las ik in de handleiding dat de optimate 3 ook accu's kon regenereren
door middel van een hoger voltage in het begin van het laadproces.
Hij geeft dan gedurende een bepaalde periode 22volt af.
Men spreekt over het desulfateren van de accu.

Natuurlijk heb ik dit geprobeerd op de oude accu, die ik nog niet had ingeleverd.
En tot mijn verbazing is de oude accu beter op spanning dan voorheen.
De accu werd in het begin wel wat warm, maar later koelde ie weer af tijdens het laden.

Vooralsnog zit er nu meer prik in dan ik met de normale adapterlader
kreeg.

Ik ga de oude accu dan ook nog niet weggooien maar als reserve gebruiken.
Sterker nog, als ik de lader eerder had gekocht had ik mischien geen vervangende accu hoeven kopen.

Ik besef natuurlijk dat een dergelijk regeneratie proces nooit een accu weer op 100% krijgt, maar hij doet het kunstje wel weer.

Mischien dat de deskundigen hier nog iets over kunnen vertellen, hoe dit allemaal werkt.
Op de website van Optimate 3 staat de werking precies beschreven.

Hoewel ik de lader niet heb gekocht voor de modelbouw is het wel een aanrader.

Johan

Lees DIT artikel maar eens door daar staat dit ook al beschreven.
Je hebt gelijk de accu zal nooit meer de oude worden. De capaciteit zal zeker lager zijn maar wat veel "erger" is, is dat de accu duidelijk minder stroom kan leveren. De inwendige weerstand zal flink hoger geworden zijn. Dus als je er een startmotor aan hangt zal de spanning toch flink inzakken. Maar voor een brandstofpompje zal de accu nog prima kunnen voldoen. Mogelijk zal een schakelende gloeiplug voeding ook nog goed kunnen werken.

Heb het stukje gelezen, je spreekt daar over 30 volt en een kleine amperage.
Ik neem aan de de optimate III dit precies doet.

Na het laden, neemt de lader 600 mah op, om daarna de spanning te meten. En gaat daarna weer tot laden over.
Mocht de spanning beneden de 12,3 volt vallen na de ontlading gaat er een rood lampje branden ter indicatie dat de accu niet deugt.
Blijkbaar is mijn oude accu nog te goed om het rode lampje te laden branden. :D

Er zittten geen knopjes op, aansluiten en alles verloopt automatisch.
Aan de hand van 3 lampjes kun je de status zien.

Johan

Back