loodaccu voor startbox

Hoi iedereen,
heb vandaag een loodaccu gekocht voor mijn startbox..Nu wil ik hem gaan laden hem me lader goed ingesteld dus hij staat aan..nu hoor ik als ik me oor tegen de accu doe een soort van geborrel dat is overdreven gezegt maar net een soort geluid als er schuimlicht wat aan het verdwijnen is zo,n geluid..Ik zou willen weten of dit normaal is bij zo,n gell accu???
alvast bedankt

gebruik je een loodacculader of een nicd/nimh lader? loodaccu's moet je met een speciale loodacculader laden, want als je met teveel ampere laadt, kan er gas in je accu ontstaan, dit is misschien wel dat geborrel dat je hoort.

gebruik je een loodacculader of een nicd/nimh lader? loodaccu's moet je met een speciale loodacculader laden, want als je met teveel ampere laadt, kan er gas in je accu ontstaan, dit is misschien wel dat geborrel dat je hoort.

hey ik gebruik een ultramat 14 snellader en laad maar met 1 amp..
dus :rolleyes:

dat is te veel, loodaccu's mogen met maximaal 0.6 A geladen worden. Het beste kun je een echte loodacculader kopen.

Hallo ser-pent,

Het geborrel dat je hoor is inderdaad gasvorming dat je hoort.
Dit komt omdatje de accu met een te hoge spanning laadt.
Bij continu laden mag de spanning niet hoger zijn dan 13,8V bij een 12V lood accu.
De laadstroom mag niet hoger zijn dan 1/3C.
Het nadeel van de gasvorming is dat deze bij een gel accu niet weg kan zoals deze bij een met zwaverzuur gevulde accu omhoog bubbelt.
Het gevolg hiervan is dat het effectieve plaat oppervlak kleiner wordt (immers waar gas zit, zit geen gel meer) waardoor de capaciteit omlaag gaat. Als je de accu zo een nachtje laar laden, kan je hem de dag erna meteen weggooien omdat hij dan helemaal vol gas zit en de capacieit practisch 0 Ah is geworden.

Oja, je mag de accu ook niet leger trekken dan 10,8V ,gemeten in onbelaste toestand.

dus als ik de lader instel op 0.5 amper dan kan het dus gewoon en is het niet schadelijk voor de accu toch ??
alvast bedankt

Tussen een Loodaccu die in iedere auto zit en een Gellaccu van een bv. grasmaaier zit wel een heel groot verschil .

De gellaccu kan je niet aan een loodaccu lader hangen uit de bv. bouwmarkt . :confused:

Ik heb een Gell lader (waar je ook loodaccu´s mee laden kan ) de met 0,3 A laad en als de accu vol word overgaat op druppel laden , kan dus dagen er aan hangen .

Mvg Johan

Gewoon een gestabileerde voeding (die heeft toch iedereen wel staan) pakken, instellen op 13,6 volt en aan de accu hangen.
als de spanning van de accu stijgt (als hij voller wordt) dan loopt de stroom terug.

Zo werken b.v. laders van een brandmeldcentrale ook. dat gaat jaren goed.

Nadeel is dat de accu steeds langzamer gaat laden naarmate hij voller wordt, dit is tevens een voordeel omdat er heel voorzichtig met de accu wordt omgesprongen.

Een loaadaccu lader voor gel acu's heeft een eindspanning.
Graupner en BMI hebben eenvoudige stekker laders voor weinig waarmee het prima gaat.

Bij Elektronica Online zie ik er een paar.
Dat ding van 10 euro is geen echte lader. Het is gewoon een adapter. Je ziet er ook bij staan dat het niet aangesloten mag blijven. Het beste is een 3 traps lader. Voor elk van de laadtoestanden dan optimale behandeling

loodaccu laderds

Laatst bewerkt:
jongens ik begrijp dat er verschillende laders zijn, maar gewoon 13,6v op je accu zetten werkt perfect, de stroom wordt vanzelf gereduceerd door de spanning van de accu zelf.
Niks geen 3 fase lader nodig.

En garantie dat je accu heel blijft durf ik je ook te geven.
Gaat je accu kapot dan kan je bij mij gratis een andere halen.
ik heb 7, 17, 25 en soms 36Amp gellaccu's liggen/staan/beschikbaar.

jongens ik begrijp dat er verschillende laders zijn, maar gewoon 13,6v op je accu zetten werkt perfect, de stroom wordt vanzelf gereduceerd door de spanning van de accu zelf.

werkt enkel als je de stroom verder kan beperken met de voeding! Typisch zijn die (instelbare) voedingen een pak duurder dan de specifieke laders en heeft niet zomaar iedereen dit staan..

Of als de voeding genoeg beperkt is in zijn stroom. Als een voeding nooit meer dan 1C kan leveren, is er natuurlijk niets aan de hand, dan is er geen (instelbare) begrenzing nodig.

Back