Loodacculader 1:1 auto keuze?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ruudxd, 8 jan 2022.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Niet echt modelbouw, maar hier zit denk ik wel de kennis vandaar dat ik het hier vraag.
    Ik wil voor mijn 1:1 diesel Land Rover en andere machines rondom huis een acculader/druppellader kopen.
    Nu zie ik veel Ctek laders, alleen kan er een een accu tot 110ah laden en een ander tot 150ah.
    Mijn vraag is, hoe kan dit?
    Is het niet zo als met mijn LiPo accu's dat een grotere accu wel geladen kan worden maar dat het wat langer duurt?
    Of hebben ze een beveiliging ingebouwd zodat je meerdere laders moet kopen als je diverse accu's wil laden?
    Zie deze links voor de specificaties die ik bedoel:

    https://www.bol.com/nl/nl/p/ctek-mu...w.gIPYlgBouMvO9GGR5ddKhg_0_19.20.ProductTitle

    https://www.bol.com/nl/nl/p/ctek-mu...w.gIPYlgBouMvO9GGR5ddKhg_0_19.30.ProductTitle

    Ik ben niet zo thuis in loodaccu's dus sorry als dit een domme vraag is.
    Alvast bedankt!

    Ruud
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het is geen domme vraag. Het zou dom zijn als je zonder te weten wat je doet gaat rommelen. In het minst erge geval gebeurt er niets en kan je wachten tot je een ons weegt voor de accu vol is. In het ergste geval ontploft de accu. Dat laatste gebeurt gelukkig zelden maar het kan gebeuren als je domme dingen doet met je accu. Er zit tenslotte een hele boel energie in opgeslagen.

    Het enige verschil tussen die twee laders is de maximale stroom waarmee geladen wordt.
    De lader voor accu's tot 110Ah laad met maximaal 5A. Als je een volledig lege 110Ah accu daarmee wilt laden duurt dat minimaal 30 uur of zo. Ga je daar een 150Ah accu mee laden dan ben je minimaal 38 uur bezig, misschien wel meer.
    De tweede lader laad met maximaal 7A. Die kan je ook voor een 110Ah accu gebruiken, het laden gaat dan wat sneller, een volledig lege accu laden duurt dan pakweg 22 uur. Een 150Ah accu laden duurt ook altijd nog iets van 28 uur of zo.

    Al heel lang geleden heb ik eens een stukje geschreven over de loodaccu. Het staat bij de modelbouw FAQ. Je kan het HIER vinden. Als je zin hebt moet je het eens lezen, het kan verhelderend zijn.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2022
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is goed om te weten, bedankt!
    Dus het heeft inderdaad met de laadstroom te maken.
    Met laden heb ik meestal niet zo'n haast, dus ik denk dat ik voor de kleinere versie ga.
    Als ik de accu's van mijn auto en bijvoorbeeld de grasmaaier apart heb geladen, kan ik ze dan parallel schakelen en dan aan een druppellader hangen?
    Of is dat beter van niet omdat de accu's apart gebruikt worden en verschillen van capaciteit en leeftijd?

    Ik ga de FAQ binnenkort even doorlezen.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Elke accu een eigen lader is het beste maar als het om druppelladen (onderhoudsladen) gaat, dus met een lage stroom, zou je twee accu's parallel kunnen zetten. De spanning moet gelijk zijn de andere zaken mogen verschillen. Gebruik ze nooit parallel want dan zullen de verschillen wel een belangrijke invloed hebben.
    Wanneer je de accu's parallel zet zorg er dan voor dat de spanning van beide accu's gelijk is. Het verschil moet minder dan 0,5V zijn. Als je een volle en een lege accu parallel zet kunnen er nare dingen gebeuren omdat de volle accu de lege met een heel hoge stroom wil gaan laden. Ook om deze reden is elke accu een eigen lader toch een beter idee. Er komt een keer een moment dat je denkt dat beide accu's gelijk zijn maar dat de ene toch (veel) leger is dan de andere. Als je ze dan parallel zet en je hebt het niet op tijd in de gaten kan je beide accu's om zeep helpen.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als de uitgangsspanning van de acculader gewoon max 14 Volt is dan is er niets aan de hand, je kan dan een grote lader aan een kleine accu hangen en ongekeerd.
    In mijn werk was ik de hele dag bezig met accu's, meestal lood.
    Dat waren dan noodstroomsystemen met 2 of 4x 36 loodaccu's in serie.
    Tussen de accu's ontstonden wel eens verschillen, de ene accu is af en toe wat minder dan de andere.
    Op zich geen probleem, enige nadeel in dit soort situaties is dat als een accu echt slecht is (dat testten we elk jaar) je niet 1 accu kan vervangen maar de hele string, dus 36 stuks moet vervangen omdat anders de nieuwe accu net zo slecht word als de rest.
    En laden is het beste met ongeveer 25% van de capaciteit van de accu maar als de lader niet over die 14 Volt heen gaat regelt de lader zichzelf terug.
    We hebben regelmatig een 100A lader op een 150Ah accuset gezet, als de accu heel erg leeg is dan kan dat risico opleveren omdat er dan een hoge stroom gaat lopen maar als de accu gewoon in goede staat is dan is er helemaal niets aan de hand.


    GJ
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik heb al jaren de kleine versie,ctek 0.8 dacht ik gekocht vroeger voor mijn moto. Nu gebruik ik hem voor de batterij van mijn golf 1, dat is maar een 12v, Ah weet ik niet van buiten, maar daar kan ik hem met onderhouden en laden. Alleen mijn andere auto daar zit een veel zwaardere batterij in daar kan ik hem alleen met onderhouden maar niet laden. Heb dat eens een keer geprobeerd omdat die lang had stilgestaan en werd super heet. Dus echt wel de specificaties doornemen voor wat je hem wil gebruiken, voor je één aankoopt.
    Beter ineens een iets zwaardere
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik denk dat ik de accu's dan om de zoveel tijd aan de lader hang in plaats van tegelijk.
    Ik weet dat de accu van de grasmaaier minder is, dus voorkomen in beter dan genezen denk ik,

    Weet u wat het verschil is tussen het laden en onderhouden?
    Met het onderhouden moet hij hem toch ook weer opladen?
    Of gaat dit dan met een lager amperage?
     
  8. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Dit is een druppellader en zo werkt het!
    Wat is een druppellader (nu eigenlijk precies)? Een druppellader die is aangesloten op een accu houdt deze accu geladen en daarmee actief, door deze pulserend bij te laden. Dit voorkomt dat de accu leegraakt of expliciet gezegd: diep ontladen raakt en daarmee stuk gaat. Zeker als u uw voertuig zoals een motor, boot of caravan een tijdje niet gebruikt, zorgt de druppellader er automatisch voor dat de batterij doorlopend goed wordt onderhouden.

    Een accu die een langere periode niet in de actieve modus komt, bijvoorbeeld doordat het voertuig buiten het seizoen een tijd niet in gang wordt gezet, kan niet zonder druppellader die de batterij op spanning houdt. Dit is zeker bij stilstand en (vries)kou al met een paar weken van belang. Voor goed, noodzakelijk onderhoud is er dus de druppellader, die niet voor niets ook onderhoudslader wordt genoemd. Wanneer u de term 'acculader' hoort, gaat het overigens eveneens vaak om een druppellader.



    [​IMG]



    Druppellader: blijvend in verbinding met de accu
    Een acculader is echter formeel gesproken een batterijlader die niets anders doet dan recht-toe-recht-aan laden, ook het grotere werk. U moet daarbij zelf tijdig de krokodillenklemmen losmaken, ter preventie van overbelasting. Maar een druppellader of onderhoudslader kunt, nee moet u juist (ongezien) in verbinding laten met de accu. Zo kan deze de accu letterlijk druppelsgewijs volgeladen houden, tot 100 procent of net iets daaronder. Dit gebeurt zoals gezegd automatisch, wanneer u de druppellader althans in de onderhoudsmodus heeft staan.

    Gebruik onderhoudslader verlengt levensduur accu
    Doorgaans is deze onderhoudsmodus processor gestuurd. Dit komt de nauwkeurigheid ten goede bij het met zorg bepalen wanneer en hoeveel stroom de accu telkens aanvullend nodig heeft. Het spreekt voor zich dat zowel de capaciteit als de levensduur van de accu hiermee zo optimaal mogelijk blijft. Met het kopen van een druppellader geeft u enerzijds een bedrag uit, anderzijds bespaart u uiteindelijk aanzienlijk op een vroegtijdige vervanging van de accu - die beduidend méér kost dan een goede lader daarvoor. Niet onvermeld mag blijven dat het uitstellen van vervanging óók beter is voor het milieu.

    Soorten druppelladers
    Er zijn uiteenlopende druppelladers voor het in goede conditie houden van uiteenlopende accu's. Er is immers veel verschil in de voertuigen waarvoor de accu is bestemd: zoals auto, motor, boot, lichte vrachtwagen, zware vrachtwagen, scooter, scootmobiel, tractor of natuurlijk elektrische fiets. Ook kan de accu enorm verschillen qua capaciteit uitgedrukt in Ah. Daarnaast is er het voltage van meestal 6, 12 of 24. Eveneens bepalend is met name het type accu: er zijn druppelladers voor loodaccu’s (NAT, MF, Ca/Ca, AGM en GEL), Lithium accu's, AGM accu's en EFB accu's. Natuurlijk zijn er verder ook verschillen in merk, prijs en bovendien in het soort aansluiting.



    [​IMG]
     
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zoals hierboven uitgelegd.
    Je kan gerust op de site van ctek alle specificaties van de verschillende uitvoeringen doornemen en kijken welke voor jouw past.
    Ze kunnen laden maar niet als een batterij door en door plat is daar dient het niet voor.
     

Deel Deze Pagina