loodaccu's elektro step

Hallo,

In mijn elektro step zitten 2 12V accu's van 12 ampere. De eerste keer dat ik deze ging opladen kon de lader niet meer laden dan met 0,20A. Terwijl ik hem op 5A had ingesteld. Na een paar keer de accu leeg rijden en opladen begint hij nu met 3.80A te laden. Het probleem is alleen dat er maximaal maar 6A in de accu's komt, ze staan paralel geschakeld omdat ik geen 24V kan laden.

Zou dit op den duur ook beter gaan worden? Of zijn de accu's kapot?

gr. roman

Je haalt een paar zaken door elkaar, zo lijkt het. Ampere (A) en Ampere uur (Ah). Het eerste is stroomsterkte, daar laadt je accu's mee, het tweede is capaciteit. In de FAC staat een duidelijk verhaal over loodaccu's waarin veel verklaard wordt.

Het is toch het beste om loodaccu's langzaam te laten ik dacht zelfs maar met 0.5C. Maar alsnog stel als we uitgaan van 1C, jij laadt met 5A, terwijl 1C 1.2 A zou zijn dus teveel.... Misschien dat het daar aan ligt?

Het zullen vrijwel zeker Lood gell accu's zijn. Deze worden ook wel SLA battery genoemd. Ze mogen over het algemeen geladen worden met een MAXIMALE laadstroom van 0,5 tot 0,75C. Sommige fabrikanten geven zelfs een maximale laadstroom op van niet meer dan 0,3C. Wat voor jou accu van toepassing is zal of op de accu staan of kan je opzoeken op het internet. Wanneer je via Google op het merk en het type gaat zoeken kan je dat waarschijnlijk wel vinden.
Je zet de twee accu's parallel zodat er in feite één accu van 12V/24Ah ontstaat. Uitgaande van een laadstroom van 0,5C zou je die accu mogen laden met niet minder dan 12A! Hoe dat laden het beste kan gaan kan je lezen in de modelbouw FAQ, N.P.S. heeft daar ook al naar verwezen.
In de step wordt de accu cyclisch gebruikt. Dat betekend dat je de accu tot een iets hogere spanning kan laden waardoor je er meer in kan krijgen. Je mag de lader dus instellen op 14,4V in plaats van 13,8V. Door die iets hogere spanning kan er meer stroom lopen en kan je meer energie in de accu krijgen.

Dan het "probleem" dat je er maar 6Ah in krijgt.
Dit kan betekenen dat de accu's hun beste tijd al hebben gehad. Wanneer de accu's ouder worden zal de inwendige weerstand hoger worden. Dat heeft als nadeel dat bij het laden de spanning sneller oploopt en het lijkt dat de accu snel vol is. Gelukkig heb je dit nadeel alleen wanneer de hoogste laadstroom loopt. Naarmate de accu voller wordt loopt de laadstroom terug en zal die extra spanning steeds minder worden.
Helaas betekend die hogere weerstand ook dat de spanning bij het ontladen extra inzakt. Die motor in de step zal best een flinke stroom trekken dus dat extra spanningsverlies kan best hoog zijn. De motor zal dus langzamer gaan draaien en dan denk je dat de accu al leeg is maar dat is hij nog niet. Je kan waarschijnlijk nog best een poosje rijden maar wel met een lagere snelheid.
Je verteld dat na een aantal keren laden/ontladen de prestaties al beter zijn geworden. Misschien dat het nog iets kan verbeteren maar dat is niet zeker. Je kan de accu's gewoon gebruiken en als de capaciteid zo laag is geworden dat je er niet meer mee kan rijden dan is het echt tijd voor nieuwe accu's.

Oke Ernst, bedankt voor de duidelijke uitleg. Het klopt dat je na een tijd alleen maar langzaam kan rijden. Zou het helpen om de accu's dan nog verder te ontladen met mijn lader en daarna weer opladen? Nieuwe accu's heb ik voor gekeken maar die zijn 40euro per stuk.

Gewoon even op marktplaats kijken, deze accu`s worden vaak voor een prikkie verkocht en hebben dienst gedaan in een liftinstalatie. Deze accu`s zijn vaak nog prima !

Back