Loodaccu's parallel/serie laden

Hey allemaal,

Misschien een gekke vraag...
Ik heb 4 loodaccu's van 12V - 9A en dan staan er 2 in serie en die 2 series staan parallel, dus 24V - 18A.

Kan ik deze groep laden met een Robbe 5r? (Die bekende oranje lader die iedereen wel heeft liggen) De hoogste uitgang is 500mA dus ik zou zeggen een uurtje of 40??

(Ik weet dus niet of deze lader loodaccu's kan laden)

Helaas zal dat niet in één keer gaan. Die lader kan namelijk maar tot 12V loodaccu's laden. Elke accu apart gaan laden wordt een erg langdurige zaak want afhankelijk van hoe ver de accu leeg is duurt dat al snel een uurtje of 15 tot wel 20, per accu!
Je kan beter een nieuwe lader kopen die geschikt is voor 24V en ook wat meer stroom kan leveren. Je kan deze accu's prima laden met ongeveer 1A. Je hebt er twee parallel dus kom je dan op 2A. Je samengestelde accu zal dan in maximaal 10 uur vol zijn!

... Ik heb 4 loodaccu's van 12V - 9A en dan staan er 2 in serie en die 2 series staan parallel, dus 24V - 18A. ...
De loodaccu's hebben een capaciteit van 9Ah. Dat op zich zegt nog niets over de stroom die de accu kan leveren. Het totale pakket heeft een capaciteit van 18Ah

wikipedia...Ampère (stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per minuut')
versus
wikipedia...Ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een uur, inhoud van accu, 'liter', 'aantal elektronen')

Is ampere niet altijd uitgedrukt in ampere per uur / Ah?? edit: bij accu's
Anyway mijn accupakket zou theoretisch dus 18 ampere kunnen leveren in een uur, toch? (Afgezien van de maximum ontlading die de accu kan leveren)

Het gaat dus een nieuwe lader worden, was ik al bang voor.

Bedankt

Is ampere niet altijd uitgedrukt in ampere per uur / Ah??...
Nee, dat is niet correct. Ampere per uur geeft een verandering in stroom gedurende een bepaalde tijd aan: nu loopt er 293A, straks 47,8. Capaciteit wordt uitgedrukt in ampere gedurende een uur. Het is meer een kwestie van Nederlands dan van techniek.
1 ampere 1A = 1 Coulomb/sec = 6.000.000.000.000.000.000 (18 nullen) elektronen per seconde door een draad. In een uur zitten 3600 seconden, in totaal geeft dat 18Ah x 3600 x 6.000.000.000.000.000.000 uit jouw accu voor hij leeg is (even negeren dat je een accu niet volledig leeg mag trekken).

Anyway mijn accupakket zou theoretisch dus 18 ampere kunnen leveren in een uur, toch? ..
Correct. Of 36A gedurende half uur, of 9A gedurende twee uur, enz.enz.

Back