Loodbatterij 12V 7Ah vervangen door lithium 18650 3s6p

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door speedy bob, 15 dec 2020.

  1. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Hallo,
    Ik heb hier een fietsbatterij, waarvan de print defect is, maar de 18650 cellen zijn nog goed. Ik denk dat de cellen 2000 Mah zijn.
    Dus ben ik op het idee gekomen om mijn loodbatterij te vervangen door een 3s6p om meer capaciteit te hebben. Deze drijft een brushless motor aan en mijn capaciteit van loodbatterij is daarvoor te klein en eigenlijk niet geschikt om hoge stromen te leveren.
    Dus nu mijn vraag, kan ik een balancekabel van 3s op deze 3s6p plaatsen zonder problemen te hebben om deze batterij te laden en balanceren? Mijn lader is een Imax B6AC.
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Deze draad ga ik volgen.
    Ik wil ook met deze cellen bezig gaan voor oude autos en ik ben zeer benieuwd of deze cellen geschikt zijn.
    Ik ben bang voor de c waarde, het ontladen en opladen van de cellen.
    Wie ervaring heeft, brand los
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Op zich kan je dat doen maar je moet wel met een paar dingen rekening houden.
    Het eerste punt is dat je eigenlijk beter geen "oude" of in ieder geval gebruikte cellen moet gebruiken om daar een accu van te bouwen. Dit is omdat je nooit weet hoe de cellen zijn. Geen enkele cel verouderd precies het zelfde als een andere cel. De ene cel kan dus slechter zijn dan de andere.
    In jouw geval is dat probleem echter een stuk kleiner omdat de cellen afkomstig zijn uit één accu. Ze zullen dus hetzelfde meegemaakt hebben waardoor de verschillen tussen de cellen onderling klein zullen zijn. Je kan die verschillen waarschijnlijk wel verwaarlozen dus zou ik het wel aandurven om dit te doen.

    Als je de fietsaccu open maakt zal je zien dat elke cel een draad naar de print heeft. Die print is namelijk een beveiliging tegen te ver opladen en te ver ontladen en de balancer zit ook op de print. Wanneer je twee of meer cellen parallel zet wordt dat in feite één cel. Als er in de accu ook al cellen parallel staan zal je zien dat er per groepje cellen parallel maar één draad naar de print gaat.
    Zo zal jij de nieuwe accu ook moeten opbouwen. Als je zes cellen van 2000mAh (niet Mah, dat betekent Mega ampere hour) parallel zet wordt dat dus één grote cel van 12000mAh of te wel 12Ah. Daarna zet je 3 van die groepen in serie om zo een 11,1V accu te maken. De balanskabel sluit je dus precies zo aan als dat het bij elke 3S accu wordt gedaan.

    Er is één klein probleempje en dat is dat je lader wel een flinke balansstroom aan moet kunnen. Laden zal je deze accu in principe met 12A gaan doen wat best een flinke laadstroom is.
    De lader die jij wilt gebruiken zou in principe kunnen maar het laden van een lege accu kan een hele tijd duren. De lader kan maar een gering vermogen leveren als je hem uit het lichtnet voedt en ook de maximale balansstroom is vrij klein. Er zal niets kapot gaan maar het laden zal uren kunnen gaan duren.
     
    Baiboat Max vindt dit leuk.
  4. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    @Ernst,
    Bedankt voor uw reactie. Er staan inderdaad cellen parallel en ook in serie, het is een 36 Volt 12Ah fietsbatterij en deze bestaat uit 40 cellen. Nu bestaat deze uit groepjes van 4.
    Om te laden heb ik tijd zat. De Imax laad met 5A, daarnaast heb ik ook een Imax B6 met externe voeding, deze kan 6A laden. Het moet allemaal niet zo snel bij mij, ik ben ook zo snel niet meer.
    De balansstroom die mijn lader aan kan, ken ik niet.
     
  5. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Ik heb de balansstroom gevonden: 300 mA.
     
  6. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Nu heb ik nog een vraag.
    Wat is er beter, met een balanskabeltje werken, of met een BMS werken?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De balancer van de lader gebruiken heeft eigenlijk de voorkeur omdat daarmee de lader ook geregeld kan worden. De meeste laders regelen de laadstroom terug tot een veilige balansstroom als dat nodig is. Ook kan de lader via de balanskabel elke cel in de gaten houden en als er iets niet klopt het laden stoppen voor het goed fout gaat.
    Voor de accu maakt het niet uit of je een BMS (Battery Management System) gebruikt of de balancer in de lader. Het enige voordeel dat een BMS heeft is dat het de accu beschermen kan tegen te ver ontladen of opladen.
    Sommige BMS beschermen ook tegen te veel stroom uit de accu trekken. Dit kan in de modelbouw een probleem zijn, je wilt niet dat de accu bij een piekbelasting uitgeschakeld wordt.

    Helaas maar die lader kan deze accu niet met 6A laden. Het maximale laadvermogen is 50 Watt. Een bijna volle 3S accu zal bijna 14V zijn. 50Watt bij 14V is 3,6A. Dit zal dan ook de maximale stroom zijn waarmee de accu geladen kan worden. Dat zal betekenen dat het laden en balanceren wel 4 uur of zelfs langer kan duren.
     
    Baiboat Max vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina