Loodbulb

Hallo,
Hoe kan je het best een loodbulb aan een carbonzwaard bevestigen?
Ik ben bezig een Marlbrehead aan het verbouwen en herstellen, en ben nu op het punt om de loodbulb terug aan het zwaard te zetten, maar ik weet niet hoe er aan te beginnen.:confused:
Elke raad is welkom.

De foto's staan im m"n album.
De dikte v/h zwaard is 4mm op het diktste punt.
In de loodbulb zaten 5 nicad's, om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden.
De bedrading is wel afgeknipt geweest:(

Kiel in holte van bulb schuiven, 2 gaatjes in bulb en door kiel boren en bulb T.O.Z.V. kiel horizontaal en vertikaal uitlijnen en alles opvullen met epoxy hars en terug strak afwerken.

Als je het lood aan de kielplaat moet vast maken kan je op twee manieren doen
Maar eerst moet je het zwaarte punt van de boot weten deze staat op de tek en komt meestal in de kielplaat uit daar zet je een merkpunt dat je goed kan zien
Dan gaat je het zwaarte punt van het lood bepalen dat is heel gemakkelijk een rond stukje buis neer leggen op de tafel lood er op leggen en dan de midden zoeken dat hij goed in even wicht licht een merkteken er op deze twee merktekens moet gelijk liggen kielplaat en lood
Als het schip goed gebouwd is moet de romp goed in het water liggen ik kom daar later op terug
In het lood zit een gleuf daar doeje de kiel plaat in en dan kan je op 2 manieren vast zetten een draad end van 4 mm dik in de kielplaat vast setten en een gat boren door het lood vast zetten met een moer of met een pen dwars horizontaal door het lood en kielplaat dit is het gemakkelijks .
Voor je de kiel vast gaat zetten eerst kijken of de romp goed in het water ligt op de waterlijn die op de tek staat aan gegeven even een plakbandje dat je het goed kan zien van af de waterkant
Houd ook rekening met het mast en zeil gewicht en de radio spullen winch en servo
Als dat allemaal in orde is alles goed laten drogen
Op de werkplaats twee stevige laten nemen deze vast zetten de boot er op deze op de waterlijn uit meten dat de boot op de waterlijn ligt een draadje aan het voorschip en achterschip met een gewichtje er aan dat je het lood goed kan uitrichten kijken of het lood ook goed horizontaal zit dan de ruimte opvullen met epoy
Je kan de kielplaat met een lossing middel in smeren dat je hem er altijd af kan krijgen
Niemand in de buurt laten komen en een nachtje laten hangen alles tot het droog is
Groet tom

Hallo,

Even inhaken op je verhaal Tom. Je stelt dat het zwaartepunt en het gewicht meestal op de tekening staat. Je ruikt hem al... Ik heb twee schepen zónder kiel. Hoe kom ik tot een kiel die net als SpeedyBob het juiste gewicht heeft en de juiste lengte (vanaf de romp) is daar een beproefde methode voor oid?

Hoi,

Michiel

Michel
Ik kort wezen
Ga kijken hoe diep je de romp wil hebben
Gewoon optuigen met er alles op aan aan en dan naar de water kant of groot bad
Lood mee nemen en zover laten zakken dan krijg je het totaal gewicht
Kielplaat gewicht van het lood halen dan heb je het kiel gewicht
Maar nu de plaats van de kielplaat
Weet je waar de mast moet komen daar vandaan naar de achter zijde de kielplaat laten beginnen
Dan kom je in de buurt bij de moderne M klasse is dat tussen de 50 en 60 cm van het voor schip
De lengte van de kielplaat is meestal de 1/2 lengte boot maar dat is een gok
ik heb bij mijn rompen gekeken dan klopt dit aardig

Hoi Tom;

Een foto of tekening verteld hier toch meer dan 1000 woorden(voor mij dan toch)?
Kielplaat?Wat zijn nu eigenlijk de vaste waarden en meetafstanden waar een M klasse moet aan voldoen?
Vanaf waar word de lengte van een kiel en mast eigenlijk bepaald?
En wat als je met 2 niveau in je boot zit(bv verhoogd dek)
Je kan dat overal vinden,maar voor mezelf lukt dat toch niet zo goed:(,enkel onduidelijke schetsen kom je tegen op het www?

Grtz...

Marc

DE lengte kielplaat wordt meestal op gegeven op de bouw tek
Van de Jive heb ik hem gezien op de bouwverslag site van je
Ik heb je een afbeelding gestuurd daar staat hoe je een mal moet maken met de afmeting
Als je de mal heb gemaakt en de kiel lengte valt daar binnen OOK het lood moet er door.
Is deze goed je mag de kiel ook korter maken als je dat wil Maar begint altijd met de max lengte
Wat de dek hoogte betreft maakt dat niets uit
Je ziet veel een verhoogt voordek Bantock heeft dat veel toegepast met zijn ontwerpen maar dat is weer een truc van de lengte mast op te voeren naar boven
Ik zal je een voorbeeld geven met het kiel gewicht op de tek staat een totaal gewicht daar moet je zoveel mogelijk naar toe 5 kg totaal dus als de romp met alles er op en in 2 kg weegt dat moet je de kielplaat en het lood 3 kg samen zijn
Met de max lengte dus 660 mm van de mal dat komt haast over een met 600 mm onder de romp
Op de tek staat misschien een aantal kielplaat lengte's bv bij mijn boot een Rok 47 cm 49 cm 51 cm
Bij weing wind vond ik hem niet goed zeilen te stijf in het water ook niet goed door het water stug zeilen ik heb toen de kielplaat 2 cm korter gemaakt
En vind hem nu beter zeilen .
Ga ook niet met een veel te weinig lood zeilen de boot gaat dan bij iedere vlaag op zijn kant .

@Tom,sorry voor het late plaatsen,maar ze zijn hier.Wilde van mij ook niet echt goed lukken.:(

GD4020.jpg

GD4019.jpg

Wanneer ik het goed versta,mag de kiel vanaf de plaats waar de romp 100 m br is in totaal met het lood 660 mm lengte hebben?

Grtz...

Marc

Marc
Als bij de kielplaat gaat meten moet de opening 50 mm aan iedere zijde zijn gewoon in de midden
Dan schuif je de mal of vorm naar voren en naar achteren en als alles vrij is dan is alles goed
Ook oppassen dat alles binnen de romp lengte valt zie tek 2
Ik zal van de week ook een tek maken met een verhoogt voordek waar de meetpunten van de hoogte mast moet zijn

Back