Loodplaat accu

Ik heb een vraag over de ouderwetse loodplaat accu.
Hoever mag je de accu ontladen, volgens mijn gegevens is dat 1.75v per cel.
Bij een 12v accu is dat 10.5v.
Nou ben ik in het bezit van een bantam bc6 lader, als ik daar de accu van 12v op aansluit en hem met het discharge programma laat ontladen dan gaat hij tot 9v.
Dat is volgens mij een beetje te ver, dit is 1.5v per cel.
Wie weet hier iets meer van?

Ergens diep in mijn geheugen klinkt die 1,5volt per cel erg bekend. Maar wat is het nut van het via de lader ontladen van een loodaccu :???: Buiten het extra slijten van de accu levert het niets op volgens mij. Wanneer bij een volgeladen accu de spanning boven de 12,8volt (onder lichte belasting gemeten) blijft is hij nog prima.

Het gaat er om dat ik het programma dat in de lader zit niet zo vertrouw.
Ik had deze accu nog staan, is ongeveer 2 jaar niet gebruikt en dacht laat ik deze eens aan de lader hangen en kijken war er gebeurd, zo doende kwam ik daar achter.

De minimum laadspanning van een loodaccu is 1,7 Volt per cel. Voor een 6 cellige 12 Volt loodaccu is de minimale ontlaadspanning 10,2 Volt. Echter de enige juiste weg om te bepalen of een accu vol of leeg en hoe leeg is het meten van het soortelijk gewicht van het accuzuur.

Het ontladen van een loodaccu is eigenlijk een weinig zinvolle bezigheid. Gedeeltelijk ontladen loodaccu's kunnen prima geladen worden.

N.P.S.

Zin van ontladen loodaccu bestaat er wel, kijken hoegroot de capaciteit nog is. Eerst verder volledig ontladen (10,x volt) en dan opladen), weet je direct hoe je accu ervoorstaat. En het ontladen met lader is beter dan via belasting (lader springt optijd af)

Back