Lopen met de heli ???

Hallo,

Ben al wel wat ervaren met vliegen dit jaar voor het eerst.
Maar heb een vraag over headinghold met gyro.
Als je de heli aanzet en de gyro led blijft branden dan is hij gereed voor vliegen. Maar als je de heli wil verplaatsen door te lopen hoe zet je de gyro dan en kun je hem dan weer gewoon in headinghold zetten en zonder probleem gaan vliegen????

Thanks voor info
Mvg Jan

Een GY401 van futaba kan je resetten door een paar keer snel rudder links en rechts te geven. Wellicht is dat voor meer gyro's zo. Zoniet dan pas aanzetten op de plek waar je opstijgt of HH en normal wisselen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Een GY401 van futaba kan je resetten door een paar keer snel rudder links en rechts te geven. Wellicht is dat voor meer gyro's zo. Zoniet dan pas aanzetten op de plek waar je opstijgt of HH en normal wisselen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Dat is wat ik wil weten..Wisselen tussen HH en Normal.
Mss gewoon proberen en dan voor zekerheid rudder geven. Maar als iemand weet of je i.d.d tussen HH en normal kan wisselen en lopen met de heli? Dan weet ik of het zo werkt ;)

Dat is wat ik wil weten..Wisselen tussen HH en Normal.
Mss gewoon proberen en dan voor zekerheid rudder geven. Maar als iemand weet of je i.d.d tussen HH en normal kan wisselen en lopen met de heli? Dan weet ik of het zo werkt ;)

Je moet inderdaad na het lopen even de gyro 'resetten'. Bij een Gy401 gaat dit door een paar keer tussen HH en Normal te wisselen. Bij een Spartan en Align gyro hoef je maar één keer naar Normal en weer terug naar HH, je kan natuurlijk ook gewoon even de batterij opnieuw aansluiten.

Welke gyro heb je eigenlijk?

Je moet inderdaad na het lopen even de gyro 'resetten'. Bij een Gy401 gaat dit door een paar keer tussen HH en Normal te wisselen. Bij een Spartan en Align gyro hoef je maar één keer naar Normal en weer terug naar HH, je kan natuurlijk ook gewoon even de batterij opnieuw aansluiten.

Welke gyro heb je eigenlijk?

Een 401 .. Ik ga het e.a wel even proberen. Thanks voor info

Wat mis ik dat je de hele niet gewoon op kan tillen ookal staat die in HH?? je kan toch gewoon wat rudder geven todat je ziet dat de bladen weer vlak staan..??

Wat mis ik dat je de hele niet gewoon op kan tillen ookal staat die in HH?? je kan toch gewoon wat rudder geven todat je ziet dat de bladen weer vlak staan..??

Als dat zo is.. Dan weet ik ook genoeg;) Maar een eensluidend duidelijk
antwoord heb ik ook nog niet helemaal...

Als de neus van de heli na het lopen dezelfde kant uit wijst is het geen probleem. Als dat niet zo is, zal de heli de positie opzoeken die hij had toen de HH ingesteld is. Dat kan best een heel andere richting zijn.Daarom is het beter de gyro te resetten. Voor een Align gyro doe je dat door een keer naar normal te schakelen en dan weer terug. Voor Futaba weet ik het niet.Willem.

Ik geef ook gewoon na het neerzetten van de heli een klein beetje rudder tot de tailblades weer recht staan. Nooit problemen mee gehad.

Gewoon rudder geven.. weg hele probleem. als de endpoints en de limits goed in staan gesteld kan de servo ook niet gaan trekken/duwen aan de pitchslider..(datie de zijkanten niet raakt)

Bij mij staat de gyro altijd in HH, tijdens het lopen gaat de staart dus idd verkeerd staan. Tijdens het optoeren compenseer ik met de rudder totdat ik merk dat hij de juiste kant op staat.

Jan,

De 401 start ik altijd op in HH.
Wanneer ik naar de startplaats wandel zet ik hem mbv een schakelaar in de normaal mode.
De bladen gaan dan in het midden staan.
Staande op de startplaats zet ik de schakelaar weer om zodat ie weer in HH staat.
Dan staan de heckbladen ook gelijk goed.
Optoeren en knallen maar.
Ben

Jan,

De 401 start ik altijd op in HH.
Wanneer ik naar de startplaats wandel zet ik hem mbv een schakelaar in de normaal mode.
De bladen gaan dan in het midden staan.
Staande op de startplaats zet ik de schakelaar weer om zodat ie weer in HH staat.
Dan staan de heckbladen ook gelijk goed.
Optoeren en knallen maar.
Ben

Ha Ben,
Ik ga het proberen ,moet lukken zo..
behalve het knallen dan;) hoop ik

volgens mij maakt het niks uit, ik start de heli op in HH mode, loop met de heli naar de plek waarvan ik wil opstijgen, rustig optoeren (softstart) en de gyro doet de rest. De midden stand staat al geprogameerd met het opstarten.

Probeer het maar eens zet je heli neer en geef vol links rudder zodat de staartbladen blijven staan toer heel rustig op zonder rudder input(stick in het midden dus) en de gyro houd gewoon je staart recht. wel rustig optoeren!!!

Laatst bewerkt:
De heckbladen staan wel in het midden wanneer je de heli aanzet maar deze stand verandert wanneer je gaat wandelen omdat ie in HH staat.
Wanneer je dan verder niets doet en optoert om te gaan vliegen gaat de heli echt wel om zijn as wegdraaien.
Wat is het probleem om de HH en rate mode op een schakelaar te zetten.
Staat de heli klaar even schakelen en klaar.
Ben

+1 voor Ben

De rest maakt het zo ingewikkeld allemaal...

Opstarten in HH, switch in normal, heli verplaatsen, switch in HH en vliegen maar.

Waarom vlieg je in normaal mode ?
Van mij staan al mijn heli's altijd in HH mode .
Normaalmode kun je gebruiken in een schaalmodel waardoor je "echter" vliegbeeld krijgt maar anders zie ik er de fun niet van in . Leve HH mode .

Mijn Pa heeft leren helicopteren in de jaren 70tig zonder gyro , dat waren toeren ! :D

De heckbladen staan wel in het midden wanneer je de heli aanzet maar deze stand verandert wanneer je gaat wandelen omdat ie in HH staat.
Wanneer je dan verder niets doet en optoert om te gaan vliegen gaat de heli echt wel om zijn as wegdraaien.
Wat is het probleem om de HH en rate mode op een schakelaar te zetten.
Staat de heli klaar even schakelen en klaar.
Ben

hoeft niet hoor, je kunt ook met je stick even de heckbladen in het midden zetten ... en kun je hem gewoon in HH laten staan

een 401 moet je zelfs in hh opstarten , als je hem in de gewone modes opstart zal hij zich niet goed initialeren .
als je de rudderstick 3 maal heen en weer haalt , staat hij weer gewoon neutraal .
mvg ferry

Back