Losgeraakte potmeter Graupner XR-6

Niet echt een vraag, maar meer een mededeling, omdat er misschien mensen zijn die er hun voordeel mee kunnen doen.
Ik was zaterdag aan het trainen op de club, en de auto stuurde heel sterk naar links. In eerste instantie servo en servosaver los en opnieuw vast, probleem bleef, totdat mijn auto helemaal niet mer naar rechts stuurde. Allerlei dingen geprobeerd, waarna de enige zinnige conclusie bleek dat de zender kapot was (na eerst alle geprogrammeerde instellingen te hebben gewist).
Na ampel beraad maakte mijn zwager-to-be de zender open, die was toch kapot en ik heb er echt geen verstand van. Drie printplaten moeten verwijderen, toen zagen we dat de potmeter (die op vier punten een beetje knullig vastgelijmd of gesmolten zit) los was geraakt. Vastgezet met wat lijm en de auto reed recht als nooit tevoren. Voor die tijd nameljik altijd wel enige moeite gehad met rechtuit trimmen van de auto. Bekend probleem (Corrien?)?

Bedankt Jaap, handig voor mensen die een XR6 gaan halen in de toekomst :)

Dit probleem komt bij alle merken stuurwielzenders wel eens voor. Ook bij de andere merken zit de potmeter vaak op dezelfde manier vast: de stuurpotmeter zit gefixeerd in een plastic rondsel. Dit rondsel wordt op zijn beurt bij het ijken op de fabriek versteld totdat de juiste instelling is bereikt en daarna met een soldeerbout op diverse plaatsen vastgesmolten.
Meestal begint het probleem inderdaad met een beetje vaag nulpunt, waarna het nulpunt naar een hoek verdraait. De beste remedie is het opnieuw vastsmelten in de originele positie.
Overigens hebben we het hierover in een ander draadje ook wel eens gehad...

Ok, dat draadje heb ik dan gemist. Het plastic omhulsel waarin de potmeter vastzit is weer aan het huis vastgemaakt met secondelijm, niet met een soldeerbout, maar dat lijkt me geen probleem!?

Uiteraard is vastzetten met sec. lijm geen probleem. Bij een eventuele vervanging van de potmeter kost het alleen wat meer geweld om het nulpunt opnieuw in te stellen.

Back