Losi 1/10 Desert Truck

Aangezien ik over deze truck nog geen post heb gezien, even mijn eerste indrukken en ervaringen.

Ik stond in de winkel om onderdelen te kopen voor mijn DF-03 en daar stond een 1/10 desert truck op de toog en een speed-T. Na een kort gesprek met de verkoper besloten we, als de motor in de speed-T (xcelorin brushless) buiten beschouwing laten dat de desert truck gewoon veel beter is. De speed-T ligt lager en heeft een whhelie bar, maar ook een vaste achteras, het is een echte americaanse rc very fast, maar kan geen bochten nemen! De desert truck daarintegen is gemaakt voor off road fun.

Met enkel mijn df-03 onderdelen in de hand en trots dat ik niet veel geld op had gedaan ging ik naar huis. (mijn vriendin vond dat ik al genoeg auto's had :D )

Thuisgekomen wat rond gekeken naar de desert truck, ik vond enkel goede commentaar. mijn DF-03 werkte terug, maar die desert truck was zo cool!

Ja hoor ik ben terug gereden naar de shop (een uur rijden) om nog eens te 'kijken' naar de desert truck, Na een half uur in de winkel staan zei de verkoper dat ik beter snel beslis want de winkel sloot... Ik dacht bij mezelf, dat als ik hem niet koop dan koop ik hem volgende week toch... Ik heb hem dan maar gewoon mee genomen, thuis een foto van genomen:

DT0.jpg

Ik was €244 armer, maar met een desert truck.

Losi heeft de auto mooi verpakt zodat er niets beschadigd kan worden tijdens transport.

DT5.jpg

De auto zit met colson bandjes vast aan het karton en in de linker doosjes zitten de tools (amerikaanse maten) en de 2,4Ghz Zender.

De auto uitgepakt en op de doos, geweldig, niet?
DT1.jpg

De 1/10 desert truck is een 2wd RTR set met 2.4Ghz spectrum zender en 19Tmotor en 12T limit regelaar.

Uit de doos gaat deze auto 40km/h en rijd wel aangenaam. De rollcage behoed de auto voor schade bij crashes.

Nadat ik met de standaard motor en esc een battery pack had leeg gereden vond ik dat ik mijn eZrun 9T setje er eens in moest testen...
ezrun-ervaringen

Met de eZrun er in drukte ik de throttle in en hij vloog weg! De 4200kv motor met 3200 TO carbon 2S lipo gaf deze wagen genoeg power voor lange wheelies, maar alleen als ik ineens 'te veel' gas geef. De eZrun krijgt de truck tot snelheden van 55km/h maar is zeer handelbaar.

De standaard banden vallen ook zeer goed mee en eengezien de truck de grond niet kan raken en een lange veerweg heeft gaat springen heel goed.

Saltos maken om (soms) mooi neer te komen.

DT3.jpg

De truck jumpt! soms ook salto's!.
Als je er ooit on road mee wil rijden, kan je de aluminium vering perfect in stellen, niet draaiend zoals tamiya graag heeft maar mooi met een klemmetje!

DT4.jpg

De wagen ziet er gewoon goed uit, wat je er ook mee doet. Omdat het mijn eerste keer is dat ik met een truggy rijd en eigenlijk nog nooit met een 2wd heb gereden (mijn DF-03 zonder as telt niet?) ging het zeer goed.

Op de ietwat rechte stukken gaat hij veel beter dan de trf501x :D
In de bochten haalt hij me wel in... :D

De wagen is ook uitgerust met voor en achterlichtjes. Ik dacht eerst dat ik deze ging uit zetten of verwijderen, want lichtjes dragen niet toe tot rijgedrag. Maar de lichtjes zijn wel leuk om te zien, zeker als je in de schemer, of als het bewolkt is (zoals bijna altijd in ons leuke belgie).

En wanneer de TRF501x me in haalt, rij ik er gewoon over :rolleyes:

DT2.jpg

De rollcage heeft toch al dienst gedaan, ik ben benieuwd wat er eerst zal stuk gaan. De truck lijkt heel stevig, maar er gaat altijd wel iets stuk...

De binnenkant van de body heb ik wel al afgeplakt met ducktape om kleine schade te voorkomen. De ducktape maakt de body een heel stuk sterker tegen steenslag en crashes.

Ondertussen heb ik er al een vijftal battery packs mee gereden, de wagen adsorbeert echt alle oneffenheden, alsof ze er gewoon niet zijn. De power van een brushless systeem word door de gesealde gear diff naar de shafts over gebracht (die standaard uit een deel bestaan). De gesealde diff en shafts geven me te kennen dat deze truck niet vies is van een deftige brushless setup. Ik zal er zeker mijn mamba max eens in testen. Door deze gesealde gear diff moet ik ook geen bang hebben dat ik mijn kogeltjes stuk doen, of hij hard genoeg aangedraaid is,... de diff werkt gewoon... :D

De aluminium vering die volledig aanpasbaar is, is eigenlijk alleen aanpasbaar vor de rijhoogte. Wil je hoger of lager rijden kan je dit standaard aan passen. De veersterkte blijft wel dezelfde. Wil je dus harder of zachter over bulten botsen, moet je andere veertjes kopen.

Al bij al krijgt de truck een 8/10, omdat hij gewoon ongelofelijk fun is om mee te rijden, maar geen brushless of waterdichte electronica heeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke review!
Ik geef je gelijk over de Speed-T ( ongeveer hetzelfde als de Rustler VXL ), dat is puur een wagen voor snelheid, bochten maken gaat echt niet goed, tenminste met mn Rustler VXL niet, denk dat de Speed-T hetzelfde is. Die 2 zijn gewoon echt voor het recreatie gebruik. :D

Die lampjes zijn idd mooi :)

Owja, leuke baan heb je daar! :P

ja, hele leuke review!
Ik was al van plan in de nabije toekomst te vragen of er iemand ervaring had met de Losi Desert truck en nu is er onmiddellijk een thread.

Mijn dochter rijd ook al een aantal weken met de Losi DT .
Ik vind het een geweldige fun auto met een goede servo en zender.
De snelheid is voor een beginner zoals mijn dochter meer dan genoeg.
Top auto van Losi

******************** gr Ron ****************************

Leuke review!
Ik geef je gelijk over de Speed-T ( ongeveer hetzelfde als de Rustler VXL ), dat is puur een wagen voor snelheid, bochten maken gaat echt niet goed, tenminste met mn Rustler VXL niet, denk dat de Speed-T hetzelfde is. Die 2 zijn gewoon echt voor het recreatie gebruik. :D

Die lampjes zijn idd mooi :)

Owja, leuke baan heb je daar! :P

Het leuke is, dat als je graag snelheid hebt en eens de feeling van een speed-T wil hebben, je de vering maar hoeft te verlagen, baan bandjes op de wagen te zetten en er een wheelie bar op plaatsen en je hebt een speed-T met bumpers :D

Het verschil word echt gemaakt door de geared diff, die gaat echt goed en ik moet geen bang hebben voor kogeldiff die los komt oid (als je toch een kogeldiff wil kan dat ook (xxx en xxx-t is compatibel))

De baan die je daar ziet is het lokaal bmx parcours, het merendeel van de jumps is onmogenlijk om te nemen, tenzij je je wagen perfect op een hoge jump kan doen gaan als je hem bestuurd langs de zijkant. als je er achter staat kan je nl maar over een jump springen, je ziet hem immers niet landen :D

Ik vind de neus van die DT wel erg gaaf uitzien om eerlijk te zijn! :) ( helemaal niet goed, gaat mij alleen maar geld kosten, haha)
Leuke review ook!

die eerste foto, dat is toch wel een behoorlijk grote sprong, of niet? en zou je eens een foto kunnen sturen van die auto zonder body er op? :)

Ik vind de neus van die DT wel erg gaaf uitzien om eerlijk te zijn! :) ( helemaal niet goed, gaat mij alleen maar geld kosten, haha)
Leuke review ook!

die eerste foto, dat is toch wel een behoorlijk grote sprong, of niet? en zou je eens een foto kunnen sturen van die auto zonder body er op? :)
De jumps gaan inderdaad soms tot 3 à 4 meter hoog ja :D

Ik zal vanavond proberen een foto zonder body te posten, maar voor het geval dat je niet kan wachten:
LOSB0102-Gal6.jpg

Je ziet op volgende foto ook heel duidelijk wat ik bedoel met vering in hoogte verstelbaar:
LOSB0102-Gal19.jpg

En de sealed gear diff:
spiderDiffGear.jpg

En nog eentje, gewoon omdat hij zo cool is:
LOSB0102-ACT4.jpg

(foto's eigendom van losi en vanop de site van losi: www.losi.com)

hmm, het chassis lijkt erg veel op de XXX-T mf2 die ik hier heb staan (alleen een iets langere wielbasis geloof ik)

hmm, het chassis lijkt erg veel op de XXX-T mf2 die ik hier heb staan (alleen een iets langere wielbasis geloof ik)

Hij is dan ook daarop gebaseerd. Er zijn van de XXX-T 2 wagens voortgekomen, de speed-T en de desert truck. de speed-T foor onroad rechtdoor speed en de desert truck voor off road fun :D

Mooi verslag. Ik begrijp alleen je verhaaltje over de vering niet. Als ik de foto bekijk zou ik zeggen dat je juist wel de sterkte van de vering aan kunt passen. Als die ring die boven op de veren zit helemaal bovenaan zit dan heb je slappe vering en hoe meer je deze ring naar beneden schuift hoe harder de vering word.

Mooi verslag. Ik begrijp alleen je verhaaltje over de vering niet. Als ik de foto bekijk zou ik zeggen dat je juist wel de sterkte van de vering aan kunt passen. Als die ring die boven op de veren zit helemaal bovenaan zit dan heb je slappe vering en hoe meer je deze ring naar beneden schuift hoe harder de vering word.

Wel de vering is standaard al een beetje ingedrukt, je hebt dus wat speling.
veer.jpg

Het is daarom niet de beste tekening, maar het maakt het toch wel duidelijk, niet?
Het kleine pijltje is het verschil in rijhoogte, maar de veerweg blijft even lang, niet?

Is dat verschil tussen enerzijds Losi T-speed, Traxxas Rustler enerzijds en de Losi Desert Truck en traxxas Slash (die in dezelfde league zit vermoed ik?) anderzijds dan echt zo afgetekend? Ene meer speed en minder geschikt voor offroad, andere net omgekeerd?

Ook al zou het enkel voor de fun zijn, in de veldjes rond het huis en enkele eigen gemaakt hindernissen, het blijft offroad fun en dan zou ik dus moeten gaan voor desert truck / slash.

Alleen te hopen dat de stock DT/slash dan wel onroad sneller is dan het snelste nikko'tje uit de straat. :-)

Is dat verschil tussen enerzijds Losi T-speed, Traxxas Rustler enerzijds en de Losi Desert Truck en traxxas Slash (die in dezelfde league zit vermoed ik?) anderzijds dan echt zo afgetekend? Ene meer speed en minder geschikt voor offroad, andere net omgekeerd?

Ook al zou het enkel voor de fun zijn, in de veldjes rond het huis en enkele eigen gemaakt hindernissen, het blijft offroad fun en dan zou ik dus moeten gaan voor desert truck / slash.

Alleen te hopen dat de stock DT/slash dan wel onroad sneller is dan het snelste nikko'tje uit de straat. :-)

Met een speed-T moet je niet proberen in het gras te rijden :D met de desert truck/slash wel :D

met de desert truck kan je even goed zo snel gaan als de speed-T mits je er dezelfede motor in steekt (de RTR van speed-T is 340 eur en de RTR desert truck 244 de speed-T krijgt een xcelorin brushless en de DT een 19T brushed met 12T ESC (30 km/h op gemaaid gras))

Als er een nikko autotje bij jou in de buurt komt rij je het toch gewoon verloren met je desert truck/slash? :D en anders verkoop je de esc/motor en koop je een brushless setupje :D

De slash is iets minder qua handling en speed, maar is wel waterdicht... aan jou de keuze ;)

Ik heb gisteren met de wagen in gras van een 18tal centimeter gereden en de Desert Truck trekt zich er gewoon door.

Het is wel een grappig zicht, zijn neus komt net boven het gras piepen en de achterkant is niet te zien. Hij lijkt een beetje op een grashopper als je hem zo ziet rijden :D (een grashopper kan wel niet over hoger gras dan 5 cm, ironie 8O)

Ook en beetje in het vuil rondgereden en het valt me op dat er in het chassis weinig tot geen vuil komt ook al is het een 'open' chassis.

Mooi verslagje!
Alleen over de veren: De "Tamiya draai/schroef veer versteller" werkt op dezelfde manier als de DT. Hoe lager je dat ringetje draait hoe meer spanning, maar ook de rijhoogte wordt hoger, omdat de auto meestal door zijn eigen gewicht een beetje inzakt en door de grotere spanning blijft hij hoger. Dit is gewoon hetzelfde bij de Dt, de rijhoogte wordt hoger, maar dat komt door meer spanning ;)

P.S. Dit is geen Truggy maar een Stadium Truck;)

Mooi verslagje!
Alleen over de veren: De "Tamiya draai/schroef veer versteller" werkt op dezelfde manier als de DT. Hoe lager je dat ringetje draait hoe meer spanning, maar ook de rijhoogte wordt hoger, omdat de auto meestal door zijn eigen gewicht een beetje inzakt en door de grotere spanning blijft hij hoger. Dit is gewoon hetzelfde bij de Dt, de rijhoogte wordt hoger, maar dat komt door meer spanning ;)

P.S. Dit is geen Truggy maar een Stadium Truck;)

Ja, maar bij mijn tamiya zakt de vering standaar een halve centimeter door, bij de DT zakt hij al een centimeter en half door, dit doet me geloven dat ik hem nog zo veel kan verzetten in hoogte zonder de lengte van de veerweg aan te passen. Je moet het zien alsof de truck los op zijn vering zit en er ook nog een oliebusje aan vast hangt, op welke hoogt dat hangt kan je in stellen. Je verandert daarmee de hoogte, maar niet de spanning op de veer, de wagen weeg immers nog steeds even veel.

Dat is het hem hier juist dat ik zo interessant vind dat je de rijhoogte aan past zonder de veer meer of minder aan te spannen. en dus veerweg van rijhoogte gescheiden zijn. je maakt de afstand tussen de twee knelpunten van de veer niet korter, je verhoogt of verlaagt het aanhechtpunt aan het olie hulsje. De vering van de desert truck heeft nog wat overschot in ruimte in zijn oliereservoir wat anders is dan de tamiya veringkjes die werkelijk knellen.

Het gewicht van de auto blijft even groot, dus de vering blijft even ver door zakken, alleen het aanhechtpunt maak je hoger of lagen en daarmee ook de lengte die je veer kan door veren. De veeris als hij gewoon op zijn wielen staat even ver door geveerd, dus veert hij even sterk, de lengte die de veer kan door veren verander je wel, maar aangezien de reservoirs in de DT zo lang zijn speelt dit niet echt een rol...

Het is wat raar om uit teleggen, maar als je de auto er bij neemt en je meet even gewoon na (lengte veer voor en na verhoging en lengte van door veren nadat je er een gewicht op hebt gelegd, is dit wel duidelijk)

Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik al wat langer getest en gereden en... ook wat stukjes gebroken :p

Na er op een on-road indoor circuit er tegen 50km/h tegen een paard (lees turntoestel) te rijden was het stalen turnbuckeltje zeer sterk gebogen. Ik stond ervan versteld hoe sterk dit was, want met de hand kreeg ik er bijna geen begewing in, ik heb dit met twee tangen terug recht moeten wringen (en onmiddellijk een nieuw besteld). (€11 voor een paar)

Een hoge jump van een meter of vier plat neerkomen op een steentje ter grootte van een golfbal heeft het schoentje van mijn vering doen breken (linksvoor). Onmiddellijk geplakt en nieuw besteld. (€3,41 voor reparatiekitje)

in de tuin volle vaart tegen de waspaal gereden, resultaat: aarmpje gebroken, dit kon ik niet plakken, dus moest ik meteen een nieuw stuk gaan halen.
Ik ben dan maar meteen naar MCM gereden en daar hadden ze speciale armpjes voor mij, een paar voor €11. Deze armpjes zijn EA3 en voelen zeer sterk aan, ze zouden sterker, maar niet zo broos zijn als graphiet. Ik lees er verschillende dingen over, de ene vindt het super de ander nix... afwachten geblazen.

Bij MCM raadde ze me ook aan stuggere vering van achter te steken, ik heb dan ook de oranje veringkjes (2,5€ of zo) mee naar huis genomen. Deze verinkjes zijn inderdaad iets beter.

Nu ik de wieltjes er een paar keer op en af heb gedaan heb ik ook het gevoel dat de standaard moertjes die de wielen vast zetten niet zo'n goede kwaliteit zijn. Ik moet al op passen dat ik ze niet stuk doe.

Nu de auto (en bestuurder) eenmaal ingereden is word het zo mogenlijk nog leuker om mee te rijden. Op een parcours waar hier en daar wat gras of dieper zand is, is hij helemaal in z'n element!

Op een verhard zand parcours is het wel moeilijk om een bocht te nemen, maar dat zou zo zijn met elke 2WD.

Jij hebt al veel gebroken! Ik heb nog niks gebroken met mn Firestorm ( Heb ik 3/4 jaar ) en die is ook al een paar keer flink ergens tegenaan gebotst, hetzelfde geld voor mn Rustler..

Jij hebt al veel gebroken! Ik heb nog niks gebroken met mn Firestorm ( Heb ik 3/4 jaar ) en die is ook al een paar keer flink ergens tegenaan gebotst, hetzelfde geld voor mn Rustler..

Of het nu met een firestorm zou zijn of een rustler of een desert truck, de keren dat er iets stuk ging was het onvermijdelijk hoor. Elke wagen zou brokken maken :D

Ik heb het niet over een paar keer, maar crashes van een jump van 5 à 6 meter met één wiel tegen een boom, volle vaart tegen ook met een wiel tegen dat paard rammen,...

Ik rij er bijna dagelijks mee sinds ik hem heb en het is meest robuuste die ik al gezien heb... (het kan natuurlijk zijn dat jij een über auto hebt of gewoon veel geluk ;) )

Back