Beste mensen, Een paar weken geleden heb ik een nieuwe 5ive T gekocht, hij is supermooi en gaat erg snel. Ik heb hem een paar keer gebruikt. Na 2 weken stil te hebben gestaan wilde ik het starten, maar wat ik ook heb gedaan lukte het niet om te starten. Is er misschien iemand die mij hiermee kan helpen? Ik ben helaas een beginner en heb helaas niet veel verstand. Misschien dat er iemand naar kan kijken. Alvast bedankt voor de hulp. Mvg, Devrim
Er zijn 3 dingen nodig om te starten: 1) zuurstof. Zit het luchtfilter misschien verstopt, als je in stoffig zand hebt gereden is er een kans. 2) vonk, Bougies gaan niet zo snel kapot maar het kan, er zijn simpele methodes om te zien of die vonkt. 3) brandstof. Veelal houden mensen even de hand op het luchtfilter zodat bij het starten de brandstof maximaal wordt aangezogen.
Beste Roelof, Bedankt voor je snelle reactie. Enige waar het aan zou kunnen liggen kan de bougie zijn, de andere 2 kan ik uitsluiten. Ik zal die bougie controleren. Bedankt voor de tip.
Bougie is het ook niet, heb alles geprobeerd, heb zelfs de bougie eruit gehaald en vlakbij de ingang van het blok gehouden, ik kreeg af en toe een vlam, maar verder ging het niet.
Als je de bougie loshaalt, weer in de dop doet en tegen de cilinder houd vonkt hij dan wel constant? Als je aan de trekstarter trekt natuurlijk.
Wat nog wel eens voor komt is dat de pakking tussen de carb en de motor lekt wat snel een lastige motor zal geven. Ook zou dit iets spelen met motorkoppen die maar met 2 bouten vast zitten dan kunnen de 2 andere hoeken zonder een bout toch enigszins krom trekken. En dan als je zeker weet dat de brandstof door komt, de ontluchting vd tank werkt (haal de dop er eens af) of het luchtfilter niet verstopt is (haal die er eens af) misschien tijd om terug te gaan naar de winkel.
Bedankt voor de tips allemaal, ik heb er zelfs een nieuwe bougie op gedaan. Zelfs dat helpt niet. Het zal wel in een kleine hoek zitten wat ik fout doe, maar ik zie het helaas niet
motor is nieuw.. je zou denken dat het een simpel iets moet zijn... zoals Roelof al vermelde, je hebt een aantal zaken nodig voor de boel gaat draaien. de verhouding waarin is ook belangrijk. je meld dat je af en toe een vlam krijgt als de de bougie bij het bougie gat houdt terwijl je aan de startkoord trekt... dan zou je denken dat er brandstof is, en vonk.. dan zou je ook denken dat de motor tijdens het starten af en toe even een paar toertjes zelf maakt, om weer af te slaan. immers, hij geeft ook een vlam als je de bougie eruit hebt en de bougie "bijna" in het gat hebt zitten. Als je de bougie eruit draait, is deze dan nat? droog? is hij pikzwart, of juist redelijk schoon? Hoe ga je om met choken? verzuip je de boel, dan wil hij nl ook niet. heb je al aan de naalden van de carburateur gezeten?
hij is erg nat, maar heb hem nu al 2 dagen laten drogen in de zon met de bougie eruit. Nog steeds slaat ie niet aan. Ik ga hem helemaal uit elkaar halen denk ik en dan kijken hoe nat hij van binnen is. Bougie is nog een beetje nat, maar veel minder dan dat hij eerst was. Ik heb er een nieuwe bougie in gedaan om die uit te sluiten. Choke heb ik uitstaan en de naalden staan op de fabrieksstand. Mocht ik nieuws hebben zal ik me weer melden. Bedankt allemaal voor de tips.
hoho, niet zo snel natte bougie zegt alleen maar dat hij tijdens het starten blijkbaar gewoon heel veel benzine krijgt. Een rijke motor zal zwarte afzetting op de bougie geven, wat an sich niet zo erg is. teveel is natuurlijk niet goed. Natte bougie is daar nog een stap bovenop. je hoeft de boel zodoende ook niet "op te laten drogen" jij hebt een auto.. bougie eruit, auto ff op de kop, auto op de wielen en bougie er weer in. choke uit laten (dus NIET choken) en starten. door te draaien, stookt de motor de bougie vanzelf droog. Bij vliegtuigen verteld men dat je moet starten op de choke tot de motor een pruttel geeft.. daarna choke weg, en dan start hij binnen 3 tot 5 keer starten.. kan dus zijn dat je de choke er al te lang op hebt gehad. eenmaal verzopen kan een motor wel eens lastig zijn om te starten. wil niet zeggen dat heel de motor uit elkaar moet. Daarbij, als je alles uit elkaar haalt, ben je meteen alle vorm van garantie kwijt. die winkel heeft hem verkocht, zij kunnen je ook uitleggen hoe je hem moet gebruiken. zeker in de eerste paar keer rijden.. als het zo vlot niet goed gaat, moeten ze je vlot kunnen helpen. als het goed is..
bedankt voor de tip, maar ondertussen heb ik hem nog steeds niet aan de praat gekregen, is er misschien iemand in de buurt van roermond die er eventueel even naar kan kijken?
Is er een reden waarom je niet bij de winkel langs wilt? of is het een zogenaamde dozenschuiver, een winkel zonder verstand van de spullen
Winkel lijkt mij ook het makkelijkst, je hebt immers iets gekocht waarbij een stukje service ook mee komt.. In Genk zit naast de kartbaan een club, je zou met hun contact kunnen opnemen of je langs kunt komen.