Losi Promoto-MX 1/4 Motorfiets

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door rookie1965, 31 aug 2023.

1. rookie1965

rookie1965

Lid geworden:
    1 feb 2013
    Zelf heb ik begin juni de motor fiets besteld helaas nog niet geleverd, zou end augustus geleverd worden.
    Zijn er meer mede hobbyisten die ook zitten te wachten of heeft er al iemand 1 in bezit.
    Zo ja hoe bevalt de motorfiets ben zelf zeer benieuwd.

2. rookie1965

rookie1965

Lid geworden:
    1 feb 2013
    Woensdag m’n Losi Promoto binnen gekregen ziet er super uit en rijd ook erg goed, geen spijt van.

krl.x vindt dit leuk.
  3. krl.x

krl.x

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Heel cool ding lijkt me dat! Fantastisch hoe ze dat verzonnen hebben, dat ie niet omvalt.

4. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Filmpje? :)

5. slomo

slomo

Lid geworden:
    7 dec 2005
    Heb daar ook naar zitten kijken. Op Youtube zijn er al redelijk wat filmpjes van en zo te zien rijdt dat ding heel goed.
    Kost wel wat duiten, laagste prijs zowat 619 € maar helaas momenteel nergens verkrijgbaar :(
    Heb hier nog zo'n Anderson M5 staan van jaren geleden, die reed ook heel goed maar is een klasse kleiner en nogal fragiel (vooral de spatborden).

6. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Ik heb een SkyRC SR5. Die rijdt ook echt goed. Kost nu rond de €400. Was ooit bij HK onder de €300.

7. slomo

slomo

Lid geworden:
    7 dec 2005
    Sorry voor de late reactie maar ik heb ondertussen toch een Losi kunnen vinden. De SkyRC rijdt ook super zag ik op youtube filmpjes en is een pak beterkoop maar de Losi is toch wat beter afgewerkt en lijkt op een echte crossmotor.
    Helaas heb ik er nog niet mee gereden omdat het weer te slecht is.
    De originele Spektrum Smart accu's waren ook alweer overal uitverkocht en dus had ik maar een paar chinese besteld. Kostten niet veel en ik verwacht er ook niet veel van maar dan kan ik tenminste al eens gaan rijden morgen.

HeliKoper vindt dit leuk.
  8. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hallo allemaal,

Sinds een maandje of twee ben ik nu ook in het bezit van een Losi Promoto MX, de rode variant. Een aantal jaren geleden heb ik ooit een Anderson M5 EP Motorace gehad. Deze reed goed, maar ik heb hem toen al gemodificeerd door het vliegwiel uit het achterwiel te halen, en centraal in het frame te monteren. Dat reed stukken beter! Maar omdat deze als pure wegmotor maar beperkt inzetbaar was heb ik hem op een gegeven moment verkocht.

Maar ... zoals dat vaker gaat gaat het op een gegeven moment weer kriebelen. Toen ik deze Losi Promoto voorbij zag komen in wat video's was ik verkocht! Zeker door de moderne techniek met de elektronische gyro er in, en het vliegwiel meteen al standaard in het frame! En een goed doordacht ontwerp, zeker ook het echt uitziende uiterlijk.

En hoe rijdt het? Er zijn verschillende video's van te vinden op Youtube, en zonder uitzondering is men laaiend enthousiast over deze motorfiets. En ik ben dat ook! Het rijdt echt ontzettend stabiel (wat nog in te stellen is ook), oogt zeer realistisch, en rijd ook zeer realistisch. De gedragingen zijn net als een echte motor. Wheely mode is echt een grandioos idee! Gewoon het gas opentrekken en de MX gaat op het achterwiel om dat heel lang in precies dezelfde hoek vol te houden. En ook dit super stabiel. Mooi die moderne gyro technik! Bochten zijn strak in te sturen en worden voorspelbaar strak genomen. (dat was bij die Anderson wel anders). Kortom, ben erg blij met deze aanwinst!

Rchobbes vindt dit leuk.
  9. Rchobbes

Rchobbes

Lid geworden:
    15 dec 2018
    Hier nog een fan, motorfiets rijdt fantastisch, heb al zo'n +50batterijen leeggereden. Ondertussen ketting te slak en niet meer op te spannen. Is dit normaal na zo'n aantal? Heb de ketting steeds gereinigd en ingeolied.Verder niks kapot gereden.

10. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Na een tijdje te hebben gereden met deze fiets ben ik hem wat gaan aanpassen. Mensen die mij kennen weten dit, bij mij blijft zelden een model langs standaard! Wat heb ik gedaan:

- Als eerste de remklauw voor. En dit al redelijk kort na de aanschaf. Hoewel de motor best goed remt aan de voorzijde was ik er toch niet helemaal tevreden over. Bij een motorfiets komt al snel 80% van de remkracht uit het voorwiel omdat daar het gewicht zich naartoe verplaatst tijdens remmen. Het achterwiel komt dan een beetje 'los' te hangen en gaat alleen maar slippen. Losi heeft bedacht dat er een veertje tussen de remblokken moet zitten om deze terug te duwen als de klauw niet bekrachtigd wordt. Leuk bedacht, maar een beetje zinloos. De blokken vallen vanzelf al wel terug als de klemdruk wegvalt. Het veertje werkt goed remmen zelfs tegen omdat er kracht nodig is om deze in te drukken, en daarnaast zorgt het ervoor dat de blokken scheef tegen de remschijf gedrukt worden. Daardoor is er een vrij grote vrije slag in het hele remmechanisme nodig, waarmee je een lagere maximale remdruk kunt halen als eigenlijk mogelijk zou kunnen zijn. Dus: veertje weggehaald en ... direct meer remkracht! En de rem lost ook zonder problemen, met minder speling. Kleine ingreep, groot resultaat!

- Demperolie achter. De vering van de MX werkt prima, zeker de voorvork doet het 'out of the box' gewon prima. Achter ook, maar daar zit een 'maar'. Losi heeft de wielophanging afgestemd op het kunnen opvangen van sprongen. En dat bedoel ik absurd hoge sprongen, waarbij dan de vering niet door mag slaan. Kijk de video's er maar op na; 3, 4 meter hoog is niets. Dan is heel dikke demperolie nodig, wat dan een heel stuge demping oplevert. Te stug naar mijn idee, met iets minder dikke olie zie je de achtervering tijdens het rijden ook netjes de oneffenheden wegwerken, dus beter.

- Andere wielen en banden. De fiets rijd zondermeer goed met het originele schoeisel. Mijn gebruiksdoel richt zich echter meer op 'bashen' op verharde ondergrond, met her en der wat onverhard er tussendoor. ProLine heeft daarvoor de Hot Lap banden ontwikkeld die ze op Supermoto wielen leveren. Deze wielen zijn een tikkie kleiner als de standaard exemplaren. De netto omtrek is bij het achterwiel uiteindelijke bijne gelkijk aan de standaard velg plus band doordat de bandhoogte bij de Hot Lap achterband wat groter is. Voor is het totale wiel wel duidelijk kleiner in omtrek. Maar dat is voor weggebruik gunstiger voor het stuurgedrag. En wat blijkt? Het remt ook weer wat sterker! De diameter van de remschijf blijft gelijk, en de band wordt kleiner, dat betekent meer remkracht door een groter hevel effect. Sowieso rijden deze banden (voor mij) beter als de noppenbanden. Het stuurt weer iets strakker, en vooral in krappere snelle bochten is er meer grip op straat. In het terrein is er minder, maar ik vind dit nu zo een heel goede balans.

- Nozem op de fiets. De kleding die Losi levert is prima en na beschadiging makkelijk te vervangen, maar persoonlijk vind ik een rijder met een hoody aan beter ogen op een nu meer op een Supermotard lijkende fiets. Ali bied hulp, daar heb ik een goed passende in schaal 1:4 kunnen vinden.

- TPU geprinte steunwieltjes. Eén ding ergerde ik me direct vanaf begin af aan al aan: als je op de straat de zijwieltjes aan de grond rijdt produceren die een bijzonder irritant plastic-steen schraapgeluid. En best wel hard ook! Een collega modelbouwer op de club is erg handig met de 3D printer en kon ook TPU (elastisch filament) printen. Hij heeft voor mij enkele wieltjes geprint, en versie drie bleek heel goed te functioneren. Hier zitten dan ook meteen kogellagertjes in waardoor ze ook onder last heel soepel draaien. En dat deed het! Je hoort het rubber wieltje wel op de weg lopen, maar het schrrrrggrrgggtttggg geluid is weg, een verademing!

- Licht! met nu het Supermotard uiterlijk hoort er eigenlijk ook licht op de fiets. Daartoe heb ik een koplampunit getekend en deze deels SLA deels FDM geprint. Vier LED's geven best behoorlijk licht nu. Achter zit onder het kontje nu een achterlicht.

Omdat er al genoeg video's van de MX overdag on line staan hier één in de nacht, voor de afwisseling ;)

Rchobbes, Mark300 en morgoth924 vinden dit leuk.
  11. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Ik heb nu ongeveer 'slechts' 12 - 14 accu's leeg gereden denk ik, en mijn ketting hoefde nog steeds niet strakker afgesteld te worden. Sterker, na het uitpakken van de fiets vond ik de ketting te strak staan waarna ik deze eerst één positie losser heb gezet.

Ik smeer hem NIET met het door Losi erbij geleverde goedje. Na de 2e of 3e accu is de ketting behoorlijk nat geweest van het gras, en de volgende ochtend liep hij stroef. Ik heb hem toen gedemonteerd en in een bakje wasbenzine schoon gemaakt. Daarna is hij ingespoten met kettingvet uit een spuitbus voor echter offroad motoren. Dat spul is eerst waterdun en kruipt tussen de rollen, dan verdampt het oplosmiddel en hou je een taaie smeerfilm over. Om de buitenkant van de schakels niet meer te laten plakken heb ik daar weer een doekje met wasbenzine overheen gehaald, en sindsdien is de ketting niet meer gesmeerd. Ondertussen is hij al wel weer nat geworden, maar nu kan hij er kennelijk tegen. Nog geen rek kunnen bemerken.

Ik heb wel meer gelezen dat de ketting al snel nagespannen moet worden, wellicht is dat 'droogsmeermiddel' dat Losi erbij levert niet het beste ervoor?

Laatst bewerkt: 25 nov 2024
    Rchobbes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina