Na een tijdje te hebben gereden met deze fiets ben ik hem wat gaan aanpassen. Mensen die mij kennen weten dit, bij mij blijft zelden een model langs standaard! Wat heb ik gedaan:
- Als eerste de remklauw voor. En dit al redelijk kort na de aanschaf. Hoewel de motor best goed remt aan de voorzijde was ik er toch niet helemaal tevreden over. Bij een motorfiets komt al snel 80% van de remkracht uit het voorwiel omdat daar het gewicht zich naartoe verplaatst tijdens remmen. Het achterwiel komt dan een beetje 'los' te hangen en gaat alleen maar slippen. Losi heeft bedacht dat er een veertje tussen de remblokken moet zitten om deze terug te duwen als de klauw niet bekrachtigd wordt. Leuk bedacht, maar een beetje zinloos. De blokken vallen vanzelf al wel terug als de klemdruk wegvalt. Het veertje werkt goed remmen zelfs tegen omdat er kracht nodig is om deze in te drukken, en daarnaast zorgt het ervoor dat de blokken scheef tegen de remschijf gedrukt worden. Daardoor is er een vrij grote vrije slag in het hele remmechanisme nodig, waarmee je een lagere maximale remdruk kunt halen als eigenlijk mogelijk zou kunnen zijn. Dus: veertje weggehaald en ... direct meer remkracht! En de rem lost ook zonder problemen, met minder speling. Kleine ingreep, groot resultaat!
- Demperolie achter. De vering van de MX werkt prima, zeker de voorvork doet het 'out of the box' gewon prima. Achter ook, maar daar zit een 'maar'. Losi heeft de wielophanging afgestemd op het kunnen opvangen van sprongen. En dat bedoel ik absurd hoge sprongen, waarbij dan de vering niet door mag slaan. Kijk de video's er maar op na; 3, 4 meter hoog is niets. Dan is heel dikke demperolie nodig, wat dan een heel stuge demping oplevert. Te stug naar mijn idee, met iets minder dikke olie zie je de achtervering tijdens het rijden ook netjes de oneffenheden wegwerken, dus beter.
- Andere wielen en banden. De fiets rijd zondermeer goed met het originele schoeisel. Mijn gebruiksdoel richt zich echter meer op 'bashen' op verharde ondergrond, met her en der wat onverhard er tussendoor. ProLine heeft daarvoor de Hot Lap banden ontwikkeld die ze op Supermoto wielen leveren. Deze wielen zijn een tikkie kleiner als de standaard exemplaren. De netto omtrek is bij het achterwiel uiteindelijke bijne gelkijk aan de standaard velg plus band doordat de bandhoogte bij de Hot Lap achterband wat groter is. Voor is het totale wiel wel duidelijk kleiner in omtrek. Maar dat is voor weggebruik gunstiger voor het stuurgedrag. En wat blijkt? Het remt ook weer wat sterker! De diameter van de remschijf blijft gelijk, en de band wordt kleiner, dat betekent meer remkracht door een groter hevel effect. Sowieso rijden deze banden (voor mij) beter als de noppenbanden. Het stuurt weer iets strakker, en vooral in krappere snelle bochten is er meer grip op straat. In het terrein is er minder, maar ik vind dit nu zo een heel goede balans.
- Nozem op de fiets. De kleding die Losi levert is prima en na beschadiging makkelijk te vervangen, maar persoonlijk vind ik een rijder met een hoody aan beter ogen op een nu meer op een Supermotard lijkende fiets. Ali bied hulp, daar heb ik een goed passende in schaal 1:4 kunnen vinden.
- TPU geprinte steunwieltjes. Eén ding ergerde ik me direct vanaf begin af aan al aan: als je op de straat de zijwieltjes aan de grond rijdt produceren die een bijzonder irritant plastic-steen schraapgeluid. En best wel hard ook! Een collega modelbouwer op de club is erg handig met de 3D printer en kon ook TPU (elastisch filament) printen. Hij heeft voor mij enkele wieltjes geprint, en versie drie bleek heel goed te functioneren. Hier zitten dan ook meteen kogellagertjes in waardoor ze ook onder last heel soepel draaien. En dat deed het! Je hoort het rubber wieltje wel op de weg lopen, maar het schrrrrggrrgggtttggg geluid is weg, een verademing!
- Licht! met nu het Supermotard uiterlijk hoort er eigenlijk ook licht op de fiets. Daartoe heb ik een koplampunit getekend en deze deels SLA deels FDM geprint. Vier LED's geven best behoorlijk licht nu. Achter zit onder het kontje nu een achterlicht.
Omdat er al genoeg video's van de MX overdag on line staan hier één in de nacht, voor de afwisseling