Losi Ten-T Truggy liep niet lekker warm tijdens inrijden???

Beste RC'ers,

Heb onlangs een Losi Ten- T truggy aangeschaft en heb deze dit weekend ingereden. Vanaf de start ging het eigenlijk meteen goed. Heb de standaard afstellingen achtergelaten en ging elk tankje (van de 7) geleidelijk aan steeds sneller tot aan schakelen. Hij voelt goed aan, alleen ben ik bang dat door de kou de motor niet warm genoeg werd. Dit zou ongeveer 100 graden moeten zijn, maar ik kwam niet verder dan 80 graden (handige telemetrie functie op Spektrum zender). Zit ik nu in de problemen? Als de motor uiteindelijk veel warmer wordt na meer gebruik, kan deze uitzetten en omdat ik de motor koud heb ingereden, ben ik bang dat er compressie verlies zal optreden. Heb ik gelijk en zo ja, wat kan ik hiertegen doen? Zodra ik de volgende dag opsta, ga ik verder met rijden. Ben helemaal weg van mijn truggy trouwens:D zo'n mooi geluid wat eruit komt en de snelheid, agility en betrouwbare handling maken mij een trotse eigenaar.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
p.s. niet uit gaan van telemetrie. Te onbetrouwbaar ;) Is ook wat over geschreven in het topic over de Spektrum DX3R Pro. Soms erg grote afwijkingen. Maar met deze temperatuur kan het inderdaad voor komen dat de motor niet goed op temperatuur komt. Koelkop inderdaad inpakken met aluminiumfolie of een sok, dan kom je een heel eind. Ik doe het op dit moment ook (kon het niet laten om te wachten met inrijden).
sok.jpg

Wacht trouwens maar tot je je motor op scherp kan zetten, dan zie je pas echt hoe veel geweld zo'n motor kan maken ;)

Ja ken dat gevoel van willen inrijden :D
Dit is afgelopen vrijdag :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Again, bedankt voor de geweldige reacties gasten!!!
Zal het ff proberen met alu folie ;-)
en anders moet ik em echt IETS IETS armer afstellen...
Grtz

Doe anders eens de spuugtest als je aan het rijden bent, ( als je geen losse temp. gun hebt) zo kun je ook zien of de motor op tempratuur komt.
Spuugtest:
Spuug of water op je onderste 3 koelribben doen, eerste koelrib moet gelijk de vloeistof gaan stomen en borrelen, tweede rib duurt dat een seconde of 3, en de derde rib duurt het langer als 5 seconden. Als je dat een beetje in de gaten houdt zit je wel goed..
Beter is natuurlijk om even een temp. gun te hebben en je motor te kunnen meten.

Ja ken dat gevoel van willen inrijden :D
Dit is afgelopen vrijdag :D

Heb je jouw motor station laten draaien om hem in te lopen? Op RC tech staat de heat cycle methode om in te rijden. Dat werkt net iets anders en zou momenteel de beste manier zijn om in te rijden. Ik ga het iig eens proberen als er nog een nieuwe motor komt :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je jouw motor station laten draaien om hem in te lopen? Op RC tech staat de heat cycle methode om in te rijden. Dat werkt net iets anders en zou momenteel de beste manier zijn om in te rijden. Ik ga het iig eens proberen als er nog een nieuwe motor komt :p

Met stationair loop je geen motor in, het zal wel een beginfase zijn.

Inderdaad dit was gewoon het allereerste tankje stationair waarna hij volgens de WOT methode ingereden is... vol gas en amper vooruit te branden :D

Nu vandaag hebben we hem al iets scherper gesteld, maar nog steeds redelijk rijk...
Al kan zo een OS natuurlijk wel iets hebben...

Ook bij de heat-cycle methode wordt er meestal eerst 1 tankje stationair gedraaid. Dit om de ergste oneffenheden in de motor "veilig" te laten slijten.

Heb hem na advies van PK racing in hoe je de Losi Ten- T het best kunt inrijden een half/kwart tankje stationair laten lopen en vervolgens elk tankje rijden op de throttle (hoe de motor aanvoelt). Pikte steeds mee snelheid op en heb het de volgende dag met alu folie gedaan om meer hitte te genereren. Dit heeft tot nu toe goed gewerkt. De motor voelt wel nog steeds nieuw aan dus ben ik nog voorzichtig met vol gas.

Inderdaad dit was gewoon het allereerste tankje stationair waarna hij volgens de WOT methode ingereden is... vol gas en amper vooruit te branden :D

Nu vandaag hebben we hem al iets scherper gesteld, maar nog steeds redelijk rijk...

heb te horen gekregen dat het belangrijk is om de motor zo in te lopen dat hij zodanig slijt, dat het tegelijkertijd gaat. Technisch kan ik het niet uitleggen, maar het heeft te maken met dat als je hem eerst stationair laat lopen, de kans bestaat dat hij niet goed inslijt wat leid tot compressie verlies. De nodige 100 graden bereikt hij dan niet, waarna hij die wel ineens bereikt en dat zou kunnen leiden tot een kortere levensduur van je motor. Deze methode wordt voornamelijk gebruikt door wedstrijd rijders (meer prestatie en andere kwaliteit motor). Wil niet zeggen dat het NIET werkt, maar dat is wat ik heb gehoord.

Laatst bewerkt:
Doe anders eens de spuugtest als je aan het rijden bent, ( als je geen losse temp. gun hebt) zo kun je ook zien of de motor op tempratuur komt.
Spuugtest:
Spuug of water op je onderste 3 koelribben doen, eerste koelrib moet gelijk de vloeistof gaan stomen en borrelen, tweede rib duurt dat een seconde of 3, en de derde rib duurt het langer als 5 seconden. Als je dat een beetje in de gaten houdt zit je wel goed..
Beter is natuurlijk om even een temp. gun te hebben en je motor te kunnen meten.

Deze telemetrie functie zit op de Spektrum DX3S zender. Zo heb ik ook mijn eigen 'brand het je vingers niet, dan is het zeker TE koud' manier om de motor te tempen. Ik denk dat het erg koud is voor de nieuwe motor.

Temp functie op de Spectrum zeker niet van uitgaan ;)
Heb nogal serieuze afwijkingen erop gezien...

Denk dat de meeste mensen hier wel hun motortje 1 tankje stationair laten draaien waarna ze hem heel rijk beginnen in te rijden (met de koelkop ingepakt om op temperatuur te komen)... Het stationair draaien wordt gedaan zoals Snelle Henk het al zegt, voor de ergste oneffenheden weg te slijten...

En ik denk dat een OS Speed wel een goed motortje is waar je wel eens een wedstrijdje mee kan rijden ;) :D

Dit is de methode waarover ik het heb. Daar is er geen sprake meer van over dat stationair lopen. Geen idee als het nu echt beter is, maar het lijkt wel succes te hebben als ik de andere comments lees. Volgens mij is het gewoon het belangrijkste dat de motor op temperatuur is als je hem inrijdt.
Kzal het deze zomer eens uitproberen als die Ninja versleten is :p

Laatst bewerkt:
Dat is ook het voordeel van de heat-cycle tegenover de wot-methode.
De motor staat minder rijk waardoor de delen in de motor ( krukas, drijfstang, piston en de lagers) minder belast worden, omdat de motor niet constant de overtollige brandstof hoeft weg te pompen. Dit is ook één van de redenen waarom ik over ben gegaan van de wot-methode ( die overigens ook prima werkt ) naar de heat-cycle.

Back