Losmaken kruiskop bouten bij de caliber

Heeft iemand een idee hoe ik de kruiskop bouten van de Caliber 30 los krijg. Het gaat op de twee bouten van de uitlaat. Deze zitten zo vast dat de kop (zelfs met een goed passende kruiskop philips no 2) stuk gaat. Ik wil deze bouten vervangen voor imbus (heb er al veel vervangen voor imbus) maar deze twee krijg ik met geen mogelijkheid los.

Imbus is zo veel makelijker dan die kruisschoeven dus elke keer als ik los draai voor controle ofzo vervan ik de bout voor een imbus. Nu heb ik wat lekkage problemen op de drukaansluiting van de uitlaat en wil ik deze er af halen om die aansluitin opnieuw vast te zetten maar dat kan pas na het verwijderen van die twee stomme bouten.

Gr Remco

jep, idd zoals ron zegt, proberen als het warm is.
lukt dat niet dan voorzichtig de kop eraf boren en die uiteindjes krijg je er wel uit met een griptang of eindje in de bankschroef en dan uitlaatje draaaien, desnoods even een plat stukje aan het eindje dremelen.
ik monteer mijn uitlaten voortaan met ipv pakkingen en van die mukpasta ertussen met een heel dun laagje 5 min epoxy, dit dicht 100% af en als de motor heet word word het alleen maar harder :wink:
ook mijn druknippels doe ik zo en dat gaat prima.
wel uiteraard weinig gebruiken zodat er niks in je cylinder verdwijnt als je de boe aandraait.
bij het loshalen gaat het allemaal prima los.

Misschien een stomme vraag maar wat is mukpasta. Ik heb wel van die 2 comp. hitte bestendige epoxy (grijs rommeltje) maar zal wel niet het zelfde zijn.

Zal wel niks met bob the builder te maken hebben denk ik :wink: :wink:

images

O nee dat is Muck met ck :wink: :wink:

En ja dat er af boren van de koppen heb ik ook al aan gedacht maar ik hoopte op een minder drastische methode. Ik ga vanmiddag vliegen en mijn 401 tje opnieuw proberen :D :D . Zal ik aan het einde van de dag eens proberen of hij dan los wil

Dus 8) op en naar het veld.

Gr Remco

mukpasta = van die oranje zooi die rubberachtig word, van die hittebestendige vloeibare pakking

Oke kan ik die mukpasta zo kopen bij de modelbouwwinkel en heet het dan ook mukpasta of is het zoals jullie dat noemen.

Wat betreft die bouten ik heb het vanmiddag niet gered, niet omdat ik niet wilde maar het was zo'n dag van alles gaat kapot. S'morgens werd ik gebeld met: nou het was me de ochtend wel, dit dat en hij gecrashed enz. En bij ons was het het zelfde, het ene na het andere vliegtuig met schade, en als klap op de vuurpijl een raptor 50 van een beginner smak aan de grond (staartbuis, bladen, assen, landingsgetel, bodemplaat en 1 bladhouder). Nou ben ik niet bijgelovig maar het is wel zo'n teken van stop maar. Dus na twee goede vluchten (401 doet het nu goed maar dat is ander draadje) heb ik de boel ingepakt en probeer ik die bouten volgende week wel als ik misschien van die pasta heb :wink:

Gr Remco

gerard's mukpasta wordt ook wel vloeibare pakking genoemd en hangt bij HAlfords in tubes in het rek onder de naam Universal Jointing Compound. neem wel de rode die kan hogere temperaturen aan.
ik heb wel gezien als je hem bij een modelvliegwinkel koopt je duurder uit bent.

en wat betrefd het vliegen van vandaag bij jullie was het dus ook al raak. bij ons 2 toestellen die op het naast gelegen veld en in het riet moesten landen. er stond een idioot rare zwaar turbulente lucht bovenin !!! ben blij dat de mijne weer aan de grond stond..wat een klappen in de lucht.

groet.

vinze

volgens mij is universele joining compound alleen geschikt voor kleppendeksel pakkingen etc, ga op zoek naar de valma variant, vloeibare pakking, die is zeker bestand tegen de temperatuur.
ik persoonlijk doe het alleen nog met epoxy, ik heb al teveel gedwongen autorotaties gezien door stukjes vloeibare pakking in de spiraal van de gloeiplug

ja bij heli's luisterd het natuurlijk nog een stuk gevoeliger. als bij vleugels... die zweven wel door.
ik gebruik dat rode spul van de halford's als afdichting op mijn uitlaat en na een jaar is ie nog zo dicht als wat.

groet,

vinze

Het wordt een beetje off topic maar ik al het toch graag willen weten:

Ik gebruik van die astbest-vrije vellen. Heb ik jaren geleden gekocht, ik geloof dat het van Graupner was. Daar kan je je pakking zelf uit snijden. Is een beetje een gepriegel maar het resultaat kan je gerust jaren (her) gebruiken.
Wat is het voordeel van vloeibare pakkingen boven de vaste vorm?

Back