losmiddel voor epoxy

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
N

niels polfliet

Guest
Ik wil een koperdraadwikkeling maken op een mal bestaan de uit een geplastificeerd MDF plankje.

Eerst leg ik het koperdraad erop, en dan smeer ik er (verwarmde) epoxy over, die dan overal tussenkruipt. Ik zou liefst hebben dat ik de uitgeharde in epoxy gedrenkte wikkeling eraf krijg zonder er veel kracht op te moeten zetten. (spoelen zijn nogal dun en kunnen niet veel hebben). Wat kan ik best als losmiddel gebruiken? Vaseline, schoensmeer of iets anders?

Is gewone Z-poxy van pacer goed hiervoor? Mag ik deze verwarmen? Tot hoe warm ongeveer? Ik zou hem liefst met een penseel kunnen uitstrijken over de wikkelingen (niet gieten, is veel te zwaar :wink: )

danku,
Niels

Niels,

normaal wordt bij epoxy als losmiddel was gebruikt al dan niet in combinatie PVA. Vaak in de wat betere modelbouwzaken te koop.
Doe wel eerst ff een testje of de combinatie epoxy - was wel voldoet.

Ik kan me voorstellen dat dit eenmalig is, dan zou je vasaline kunnen gebruiken.

Waarom een geplastificeerde plank, een plaatje polyethyleen of polypropyleen zal geen epoxy laten aanhechten. Hoe te controleren of dit het juiste materiaal is, is gewoon in water gooien en als het blijft drijven dan heb je het goede materiaal te pakken. Ook kan je op het plankje tape plakken op basis van c-e-l-l-u-l-o-s-e acetaat (zo geschreven omdat anders de censuur ingrijpt) dit hecht ook niet op epoxy. Als er twijfels zijn, gewoon even een testje doen. Ik zou geen vet of vaseline gebruiken, omdat dit dan ook in de spoel kan komen en de epoxy dan daarop niet meer hecht.

Groetjes Hans.

mmm, ik heb voor een houten plankje gekozen omdat ik met +-170 spijkers een vorm wil uitzetten, waarna ik de bundels koperdraad errond "weef" . (speciaal soort overlap winding met 1 achteraf in 2 gesplitste winding en 1 omgedraaide fase om even wikkelkoppen te krijgen :wink: )

Omdat het plankje niet mag splijten had ik gedacht MDF te nemen. Plastic zou splijten denk ik? (spijker van 1.5mm om de 2mm, naald om de 1.7mm)

Het gaat er gewoon om van als alle wikkelingen neerliggen er met een penseel wat epoxy over te kunnen wrijven(niet ingieten), dat dan wat tussen de wikkelingen kruipt en het boeltje stevig houd voor ik het op zijn definitieve plaats kleef. Dit mag niet aan het plankje blijven plakken, das alles. Daarom dacht ik het te plastificeren (want er blijft een papieren sjabloon onder liggen).

C-e-l-l-u-l-o-s-e acetaat, is dat iets zeer specifiek? Misschien hecht epoxy evengoed niet op het plastificeersel...zal even een testje doen, en anders wordt het gewoon even inwrijven met vaseline vrees ik...(heb niet veel zin er geld aan uit te geven)

Niels

Is niets specifieks, is gewoon tape. Er zijn soorten sommige op basis van oa. PVC en deze zijn niet geschikt, omdat epoxy hier op hecht. Gewone transparante tape is meestal van de juiste soort je kan dit controleren door een stukje aan te steken, ruikt het scherp en komt er roet af, dan is het PVC ruikt het enigszins zoetig, dan is het cell. acetaat.

Groetjes Hans.

teststukje gemaakt met 3 soorten tape en het plastificeersel(zelfklevend kaftpapier)

De epoxy "hecht" op geen van allen, en veruit nog het slechtst op het plastificeer :P . Bij het in brand steken fromelden ze allen op ipv roet te vormen..

Alles geschikt dus, kaftpapier it is :wink: ...

bedankt voor het advies!
Niels

Ik gebruik altijd huishoud folie, ik heb het ook bij onderdelen gebruikt die ik met epoxy en 25 grams glasmat had ingedekt. Het geeft een superglad en glimmend oppervlak, het is met grote oppervlakten (een vleugel) wel moeilijk om alle vouwtjes er uit te krijgen.
Ik gebruik als de epoxy moet vloeien van die hele dunne van Hobby-in, die mengt wel wat moeilijk omdat het een grote en een kleine fles is en een mengverhouding van 70 : 30

Back