losse voeding voor MiMH lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door freebutterflyx, 8 dec 2019.

  1. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    293
    Ik heb thuis een eenvoudige lader voor NiMH cellen (AA en AAA).
    Hierbij zat een losse voeding die aan de lader diende aangesloten te worden. Deze voeding heeft het enige tijd geleden begeven.

    Van een kennis had ik een voeding geleend. Dit was een voeding die hij gebruikte voor een externe computer hard disk en die je kon instellen naar de uitgangsspanning. De lader werkte hiermee en ik kon de batterijen laden.

    Op mijn lader staat: primair 12V - 3.3A.

    Nu heb ik zelf ook een "RC-voeding" type 12 tot 18V en tot 30A.
    Genre https://www.skyrc.com/PSU/psu_30a maar dan van een ander merk (wel helemaal zelfde uitzicht).
    Dit moest dus ook wel lukken dacht ik. Verkeerd .... lader werkt niet.

    Wat zou de reden hiervan kunnen zijn?
    De 12V uitgang blijkt net ietsje meer te zijn dan 12V, namelijk 12.2V minimaal op het schermpje van de voeding.
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Heb je de plus en min goed zitten?
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Een spanning van 12,2V zou voldoende moeten zijn, te veel is het zeker niet!
    Het is zelfs niet onmogelijk dat de spanning iets te laag is. De meeste laders zijn gemaakt om vanuit een autoaccu gevoed te worden en daarvan is de nominale spanning wel 12V maar maximaal kan het wel 14,5V worden. Wanneer de motor draait en de accu normaal geladen is zal de spanning 13,8V zijn. Zet de voeding dus eens op 13,8V en kijk of de lader dan wel werkt. Zoals hobbyist al aangeeft controleer of de + en de - wel juist zijn aangesloten. Als dat niet klopt doet de lader ook niets.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op het schermpje kan wel 12,2 Volts staan maar wat komt er echt uit.
    Meet eens even op de aansluitpennen, misschien zit er een zekering in die doorgeslagen is en komt er niets uit.

    GJ
     
  5. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    293
    De voeding werkt in ieder geval wel.
    Een andere lader die ik gebruik voor lipo's werkt zonder problemen op dezelfde stand en op beide uitgangen.
    Ik heb het wel niet gemeten hoeveel er op staat.
    Een hogere spanning zal ik ook nog eens proberen.

    Heb ik geprobeerd. Geen effect.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Die plus en min verschillen nog al per merk. Best kans dat de zekering stuk is.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om dingen uit te sluiten kan je nog eens die voeding van die kennis lenen waar de lader het wel op deed.
    Als hij het dan weer doet dan zit het probleem in jouw voeding, doet de lader het dan niet zit het probleem in de lader.
    Als dat te lastig is dan kan je ook de lader op een auto-accu aansluiten, die levert altijd genoeg stroom en dan zou er in ieder geval iets moeten gebeuren.

    GJ
     

Deel Deze Pagina