Losser Open: ‘s werelds eerste F5K MTC treffen

Discussie in 'F5K' gestart door bgo, 21 apr 2019.

  1. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo

    Bedankt voor je reactie Bart en ook goed dat Guido de oproep hiertoe heeft gedaan. Je beschrijving komt heel dicht bij de doelstelling van wat we voor ogen hebben en ik hoop dat je er in oktober ook bij bent. Het is al weer een tijdje geleden dat je met de Tantalus op het veld actief mee aan het thermieken was. De ombouw naar een e-Tantalus is volgens mij geen grote stap en je hebt nog een aantal maanden om alles vliegklaar te maken. Dus mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik het graag!

    groeten,

    Brian
     
  2. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt voor je input Vincent en mooi dat je er positief tegenover staat. Het is inderdaad niet mijn bedoeling om teveel taken te bedenken. Liever wat minder goede/zeer goede taken, dan veel taken die het net niet zijn. Ik weet nog goed dat het me best veel tijd heeft gekost om de F3K taken te leren kennen. En dan heb ik het er nog niet eens over dat ik de taken goed kan vliegen...
     
  3. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    F3K is nog steeds geweldig Guido. Helemaal mee eens. Of dit uiteindelijk een nieuwe klasse gaat worden zullen we meemaken. Wellicht is iedereen na het eerste treffen gelijk genezen. Ik denk en hoop het niet. Veel zal afhangen van wat we er zelf van maken. Het gaat 80% van de deelnemers niet eens om de klassering. Dat schrijf je zelf ook al. Veel belangrijker is het vliegplezier en nog veel belangrijker dat iedereen een toffe dag heeft. Ik ga er mijn uiterste best voor doen om er iets leuks van te maken. Van daaruit zien we wel weer verder.

    Deze week publiceer ik het vervolg van het treffen: de landing en de eerste vliegtaak.

    Dus voorlopig kunnen we nog steeds zeggen: It giet oan :)
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  4. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Deelnemers update:

    Deelnemers per 18 juni 2019:

    1. Brian van der Gouw, electro Vortex
    2. Herman Dievelaar , Simply the Best
    3. Peter Zweers, Snipe 2 light Electro
    4. Ulrich Freitag, nog te bouwen :)
    5. Gert Hogenkamp, nog te bouwen DLG
    6. Jeroen Kole, eigenbouw
    7. Loet Wakkerman, electro Tantalus
    8. Monique Wakkerman, electro Tantalus
    9. Jorn Beerendonk, CX5 met eigenbouw romp
    10. Vincent Merlijn, eigenbouw
    11. Henk Nieuwenhuijsen, electro Stream NXT

    Geinteresseerd:
    Heino Derks
    Ron van der Berg
    Pascal van Ool
    Itzie de Vries
     
  5. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Deelnemers update:

    Deelnemers per 19 juni 2019:

    1. Brian van der Gouw, electro Vortex
    2. Herman Dievelaar , Simply the Best
    3. Peter Zweers, Snipe 2 light Electro
    4. Ulrich Freitag, nog te bouwen :)
    5. Gert Hogenkamp, nog te bouwen DLG
    6. Jeroen Kole, eigenbouw
    7. Loet Wakkerman, electro Tantalus
    8. Monique Wakkerman, electro Tantalus
    9. Jorn Beerendonk, CX5 met eigenbouw romp
    10. Vincent Merlijn, eigenbouw
    11. Henk Nieuwenhuijsen, electro Stream NXT

    Geinteresseerd:
    Heino Derks
    Ron van der Berg
    Pascal van Ool
    Itzie de Vries
    Henk Bonestroo
     
    bgo vindt dit leuk.
  6. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Zoals beloofd een update mbt het veld, het starten en het landen.

    Het start- en landingsgebied heeft een 6-hoekige vorm en heeft een doorsnede van ca. 10 meter. De markering geschied middels een 30 meter meetlint.

    upload_2019-6-28_22-33-47.png

    De doelen staan ca.15 meter uit elkaar. We starten binnen deze "cirkel". De bedoeling is om ook binnen deze cirkel te landen. Wanneer er buiten dit gebied geland wordt geldt er een penalty van 10 punten.
    Het maakt daarbij niet uit hoever je buiten ligt. Er geldt geen regel dat je buiten het veld land zoals bij F3K, F3J en F5J het geval is. Buitenlanden resulteert daar in een nul voor de taak.

    Hiermee wordt voorkomen dat het een landingswedstrijd wordt, zoals bij bijv. F3J en F5J het geval is. Wel is er een "kleine" beloning voor diegene die goed land. Binnen de cirkel landen kost je namelijk geen strafpunten.
    De afgelopen weken heb ik wat geoefend met deze inrichting. Mijn ervaring is dat het nog best lastig is om iedere keer binnen de cirkel te landen. Zeker bij wat meer wind blijft dat een uitdaging. Dit kan je nu natuurlijk ook al met je gewone DLG oefenen.
    Bedenk dan wel dat je het model niet mag vangen, maar dat jet deze netje op de grond moet landen.

    Overige details zijn terug te vinden in het document "Field, Launch and Landing specifications". Hopelijk is het voor iedereen een beetje duidelijk. Uiteraard wordt alles tijdens het treffen ook nog eens uitgelegd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    heino vindt dit leuk.
  7. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Ik zag dat mijn link naar het proefvluchtje niet meegekomen was. Dus bij deze nogmaals link waarin de landingscirkel terug te zien is:
     
    specialpainter.nl en Lyckele vinden dit leuk.
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Al wat duidelijkheid over de taken?
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Wat opmerkingen:

    Een hexagon uitzetten is veel werk. Waarom niet een cirkel als landingszone?
    Grondpen, lint met lengte van straal beoogde cirkel en spuitbus met witte verf. Cirkeltje is snel gespoten.

    10 punten buiten de cirkel gaat leiden tot veel landingen ver weg. 10 punten is 6 seconden op een werktijd/vliegtijd van 600 seconden. Dan ga ik niet terugvliegen van een thermal. Ik ga wel lopen voor mijn model en neem 10 strafpunten.
    Als dat gewenst is, ok. Zou zelf een maximum vastleggen van bijvoorbeeld 10 meter. (Edit: er moet binnen het veld geland worden lees ik nu. Ok).

    Binnen je eigen cirkel moeten blijven staan is een probleem. Anderen kunnen in de weg staan, bij laag terugvliegen tussen obstakels door kan je niet meer line of sight vliegen.
    Wat is de reden om dit te verplichten? Lanceren gaat normaal tegen de wind in, binnenvliegen en landen ook, waardoor je elkaar in de regel niet in de weg zit?

    Motorloop tijdens lanceren. Mensen zullen startsnelheid willen meegeven, afhankelijk van de condities. Wat is 'de launch'? Het loslaten van het model?
    Dan gaan mensen precies daarop de motor starten. Ok als dat is wat je wil.
    Wat als de helper discus launched en ik start de motor precies op tijd?

    Throttle. Is variable throttle toegestaan? Nieuwe motorstart is dan lastig beoordelen.

    Starthoogte voor bonus/malus systeem, hoe bepaald? Op motorstop, of eerste 30 seconden daarna, ...

    Veel vragen. Sorry. Probeer te snappen hoe het spelletje gespeeld gaat worden.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2019
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    l shems vindt dit leuk.
  11. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat valt daar aan te rekenen?
    De straal van de cirkel = de lengte van de zijde.
     
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Lees je nooit tussen de regels door?
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daar staat niets.
    Bovendien weet je het maar nooit met vliegers. . .
     
  15. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Hoi Guido,

    in eerste instantie was het idee zoals je in de post daarboven hebt beschreven. Een start / landingscirkel met een straal van 5 meter te maken met oplosbare / milieuvriendelijke verf. Nadeel is dat je toch verf op het veld aanbrengt.
    Mijn uitgangspunt is dat geen enkele club last moet hebben van het evenement. Daarom heb ik dit idee losgelaten.

    Het uitzetten van het zeskant gaat echt eenvoudig. Ik heb het best veel getest en continue verbetert. Ik zal er binnenkort een filmpje bij maken. In het kort komt het hier op neer:

    - Ik heb een meetlint rol van 30 mtr (makkelijk oprolbaar, weinig ruimte om op te slaan, goedkoop en voorzien van getallen)
    - Ik heb een hulplijn van 5 mtr met daarin een oog.
    - Een van de 6 pinnen sla je in de grond. Dit is het hart van de 6-hoek.
    - Vervolgens zet je op 5 meter met het lint je eerste pin.
    - Daarna loop je naar het volgende punt. Dat zit op 10 meter. Aangezien het een gelijkzijdige driehoek van 5 meter is kun je met het eerder genoemde hulplijntje van 5 meter het volgende punt bepalen.
    - Dit doe je ook voor de volgende punten.
    - Het laatste punt wordt bepaald door de eerste haring los te maken en op de daarvoor genoemde punt vast te zetten.
    Door je eerste punt 90 graden tov de startrichting (loodrecht op de wind) te benoemen ontstaat altijd dezelfde vorm en is het recht gedeelte de startrichting

    Bovenstaande heb ik nu redelijk vaak getest en gaat perfect en relatief snel.

    Voor de Losser Open ga ik uit van 5 doelen. De betreffende materialen heb inmiddels binnen.

    Daarnaast hoeven de deelnemers geen zorgen te hebben omtrent het uitzetten van het veld. Ik zorg ervoor dat het veld er netjes bij ligt. Hopelijk kom je zelf ook.

    gr. Brian
     
  16. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Zekers! Ik probeer deze vandaag/morgen hier te posten.
    Daarnaast is de website in worden en ook daar komen alle details te staan.
     
  17. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Ik snap dat er veel vragen zijn Guido. Maar komt goed. Kort wat reactie:

    10 punten buiten de cirkel gaat leiden tot veel landingen ver weg. 10 punten is 6 seconden op een werktijd/vliegtijd van 600 seconden. Dan ga ik niet terugvliegen van een thermal. Ik ga wel lopen voor mijn model en neem 10 strafpunten.
    Als dat gewenst is, ok. Zou zelf een maximum vastleggen van bijvoorbeeld 10 meter. (Edit: er moet binnen het veld geland worden lees ik nu. Ok).

    --> Bedenk dat het gaat om een meer taken wedstrijd met meerder starts en landingen per taak. Je mag best verder van het doel landen, maar dan kost het je veel tijd voor de volgende start. Je mag het model ook pas ophalen als het geland is. Dus dat kost nog meer tijd.
    Van de ander kant kunnen de piloten die minder goed in het landen zijn wel het hele veld gebruiken. Dat kost ze hooguit de 10 landingspunten en de bovenstaande tijd. Maar het timen en landen in het gebied is dan ook een "competentie" die je ontwikkeld.


    Binnen je eigen cirkel moeten blijven staan is een probleem. Anderen kunnen in de weg staan, bij laag terugvliegen tussen obstakels door kan je niet meer line of sight vliegen.
    Wat is de reden om dit te verplichten? Lanceren gaat normaal tegen de wind in, binnenvliegen en landen ook, waardoor je elkaar in de regel niet in de weg zit?

    --> ik verwacht daar geen problemen mee. Het voorkomt dat er zoals nu heel ver buiten het veld gelopen kan worden om een bel maar ver te kunnen volgen. Daarnaast is dit de meest veilige manier. De piloten staan min of meer in rij in het zeskant en hierdoor wordt voorkomen dat je een propeller in je nek krijgt.

    Motorloop tijdens lanceren. Mensen zullen startsnelheid willen meegeven, afhankelijk van de condities. Wat is 'de launch'? Het loslaten van het model?
    Dan gaan mensen precies daarop de motor starten. Ok als dat is wat je wil.
    Wat als de helper discus launched en ik start de motor precies op tijd?

    --> zoals we samen al eens besproken hebben willen we niet een DLG launch en dan de motor starten. Doelstelling staat ook in de regel: het model moet met draaiende motor de hand verlaten.. hetgeen trouwens een helper mag doen.

    Throttle. Is variable throttle toegestaan? Nieuwe motorstart is dan lastig beoordelen.

    --> ja hoor. De Altis schakelt op tijd en hoogte. Dit is weliswaar kort, maar als je er behoefte aan hebt mag je het variëren.
    Sterker: bij de 1,2,3,4 taak. Wil je wellicht voor de 1 minuut maar laag starten om de bonuspunten te pakken. Ik heb zelf 2 standen: volgas en iets van halfgas.

    Starthoogte voor bonus/malus systeem, hoe bepaald? Op motorstop, of eerste 30 seconden daarna, ...

    --> Hoogtemeting volgens Altis F5J: maximale hoogte 10 seconden na motorstop. Ook hiervan zal ik deze week wat beelden tonen. Op dit moment test ik de testsoftware van Aerobtec. Belangrijkste hierbij is de mogelijkheid om meerdere starts te loggen. Dat is nu gereed. Het begint er echt op te lijken :)

    Veel vragen. Sorry. Probeer te snappen hoe het spelletje gespeeld gaat worden

    --> Snap ik, maar komt goed! Laat het over je heen komen en ga het zelf proberen!

    Bedankt voor het meedenken.

    gr. Brian
     
  18. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Thanks voor je snelle reactie. Het gaat mij om duidelijkheid, niet om welke keuzes jullie maken.

    Dus ben blij met je antwoorden.

    Je weet, hoe meer antwoorden hoe meer vragen:

    Lanceren met motor aan en 5 seconden tussen landing en start.
    Die vijf seconden is weer een timeractie. Kun je die niet vermijden? (Weet dat ik dat misschien zelf wel heb voorgesteld :))

    Als je als voorwaarde stelt dat het model stil op de grond moet liggen voor je het mag oppakken, en dat de persoon die lanceert stil moet staan met het model boven zijn hoofd, en pas mag lossen als de motor draait, heb je die 5 seconden niet nodig.

    Is denk ik veel beter handhaafbaar.
     
  19. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Over dit punt zijn we het helemaal eens Guido. Mooi dat je aangeboden hebt om samen de puntjes op de "i" te zetten. Ik ben ervan overtuigd dat we tot een zeer praktisch uitvoerbare regelgeving komen.
    Daarbij is het steeds belangrijk vast te stellen wat er met de regel bedoeld wordt om vervolgens te ervaren of deze ook uitvoerbaar is.
     
  20. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Een aantal weken geleden heb ik op Facebook in de DLG News group een "Poll" gezet. Dit was net op het moment dat het WK voor F3K werd gestart en er dus genoeg mensen hun mening konden geven.
    In de Poll zijn alle huidige F3K taken opgesomd, waarna iedereen (dus ook niet WK piloten) zijn mening kon geven. Doelstelling was om er achter te komen welke taken men het leukste vindt om te vliegen.
    De achterliggende gedachte daarvan was om zoveel mogelijk leuke taken voor het F5K format te gebruiken. We willen tenslotte zoveel mogelijk vliegen en zoveel mogelijk fun ervaren.

    Daarnaast ervaar ik dat veel niet F3K piloten de taken best lastig vinden om te begrijpen. Er zijn veel taken en je moet ze echt een aantal keren gevlogen hebben om precies te weten wat de bedoeling is. Dat zorgt voor een extra drempel om mee te doen. Vandaar dat ik gekozen heb voor de volgende uitgangspunten:

    - zo veel mogelijk vliegen
    - zo veel mogelijk "leuke" taken vliegen. Dus sommige leuke taken vliegen we vaker dan 1 keer per dag.
    - eenvoudiger door minder taken dan F3K te kiezen
    - meer differentiatie in de puntentelling

    De laatste doelstelling komt voort uit het feit dat veel wedstrijden tegenwoordig beslist wordt door de schrapper. Dit is naar mijn idee niet gewenst. Door het toepassen van de eerder genoemde "Nominale Launch Height" met bijbehorende bonus/penalty regel ontstaat er sowieso meer spreiding in de puntentelling. Ook heb ik het aantal starts per taak verminderd. Zo is de 5 uit 7 minuten nog maar maximaal 3 launches. Datzelfde geldt voor de Poker taak. Enfin, morgen zal ik alle taken in detail posten.

    Hieronder tref je de uitkomst van de Facebook Poll aan. Het takenoverzicht voor de F5K Losser Open is ook alvast gedeeld. Dit is op basis van het huidige aantal deelnemers. Hopelijk komen er de komende 2 maanden nog mensen bij. Voor wie deelneemt kan nu alvast in training :)

    groet,

    Brian
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina