Losser Open: ‘s werelds eerste F5K MTC treffen

Discussie in 'F5K' gestart door bgo, 21 apr 2019.

  1. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    mag je ook meedoen zonder motor?
     
    spedter vindt dit leuk.
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    alleen als je dan bij f3k met motor mee mag doen;)
     
  3. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Als het voorlopig om het plezier gaat maakt het toch niet zo veel uit? Je zou minimum gewicht kunnen doen. Kun je kijken of je net zo hoog gooit als de motorversies, en zo niet dan heb je pech maar dan kun je wel wat vaker wedstrijdje vliegen...
     
  4. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Tijdens de F5K Losser Open gaan we in de eerste ronde de taak "Ladder 1,2,3,4 met een maximum van 9.45 minuten" vliegen.
    upload_2019-8-2_17-38-9.png

    Deze taak lijkt veel op de F3K taak "Ladder 1,2,3,4" maar er zijn toch wel wat verschillen:

    - de maximale vliegtijd is 9.45 minuten.

    We starten 4 keer en zoals eerder beschreven moet er minimaal 5 seconden tussen de landing en de volgende start zitten. Hierdoor wordt er 3 (aantal starts na de eerste start) * 5 seconden = 15 seconden van de maximale werktijd van 10 minuten afgetrokken. Resultaat : 9.45 minuten

    - per start hanteren we het bonus - en penalty systeem zoals eerder beschreven. Je hoeft hier niets voor te doen. De Altis Nano met het vernieuwde F5K service pack logt de verschillende starthoogtes. Na de taak kunnen de verschillende hoogtes als score verwerkt worden. Dit geeft een extra dimensie aan de score. Als je slechts 1 minuut hoeft te vliegen kun je ervoor kiezen om erg laag de motor uit tet zetten. Maar dat gaat natuurlijk niet altijd op...

    Mensen die graag een Altis Nano voor F5K willen ontvangen kunnen mij altijd een mailtje sturen op b.vandergouw@gmail.com

    In de bijlage treffen jullie de gedetailleerde uitleg over deze taak aan. De taak is reeds eerder gepubliceerd, maar deze versie is net weer wat eenduidiger dan de eerdere versie. Zo proberen we het telkens wat beter te maken. Met dank aan Guido die zoals eerder vermeld me helpt de puntjes op de "i" te zetten.

    Stel gerust vragen over de taak als er iets niet duidelijk is. Uiteraard gaan we op de dag zelf alle taken mondeling toelichten.

    Binnenkort publiceer ik de update van de volgende taak: Last flight - 5 out 7 minutes
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/dlg-f3k-tweagle-td-vleugel-ongebruikt.266731/

    Als je slim bent bouw je met bovenstaande vleugel een F5K uitvoering met de Tweagle TD en vlieg je lekker mee in oktober.
    Een rompje ombouwen naar electro is niet complex. Mocht je geen rompje hebben dan kan ik je altijd helpen met iets Edwin.
     
    Jeroen Kole vindt dit leuk.
  6. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Zo had ik het nog niet bekeken... hoe kom ik aan motor en prop? Heb nog een gebruikte en gerepareerde flitz romp, maar die heeft opschuifneus. En is die groot genoeg?
    Wat heb ik nog meer nodig? Altis Nano, 3S lipo, regelaar,...
     
    bgo vindt dit leuk.
  7. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Kijk that is the spirit Edwin! Als je wil kan ik je de aandrijflijn inclusief Altis wel aanleveren. Voor Vincent ben ik ook zo’n kitje aan het samenstellen.
    Mochten er nog meer mensen geïnteresseerd zijn dan kunnen ze altijd contact met me opnemen. Per mail gaat dat het gemakkelijkste : b.vandergouw@gmail.com

    Ik neem off line wel even contact met je op om een en ander af te stemmen Edwin.
     
    specialpainter.nl en macedh vinden dit leuk.
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Noem het nou geen ladder 1,2,3,4 .

    Het mag toch in elke volgorde gevlogen worden?!
     
    bgo vindt dit leuk.
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    lol, beide varianten zijn leuk Guido! maar volgens mij doen we bij f5k de ladder vliegen met die tijden, 1,2,3,4 minuten. Zo niet, dan is dat wellicht een overweging waard; vanwege je keuze om hoog te starten zal het goed mogelijk moeten zijn om die 3 en 4 te halen, het is dus zaak om je starthoogte goed te managen om punten te scoren. 1 minuut is natuurlijk heel makkelijk, maar kan ineens heel interessant zijn wanneer je als laagste start. voor de competetievelingen onder ons geeft dit leuke extra tactische keuzes waar punten mee zijn te scoren. of te verliezen;) Hetzelfde geld natuurlijk voor de 1,2,3,4-taak die je in elke volgorde mag vliegen, met dat verschil dat er tijdens de vlucht nog besloten kan worden hoe lang die gaat worden, tactisch geeft dat wat meer vrijheid.
     
    bgo vindt dit leuk.
  10. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Jullie hebben beide gelijk mannen.

    De taaknaam die ik genoemd had impliceerde dat de tijden achtereenvolgens gevlogen moest worden, terwijl ik bedoelde “in any order” oftewel in willekeurige volgorde.
    De taak was bij de “poll” het meest populair en om die reden heb ik de taak twee keer opgenomen tijdens de Losser Open.

    We kunnen deze taak natuurlijk ook vliegen “in order” , waarbij de resultaten van de losse vluchten wel tellen (niet dat je de tijden moet halen om naar de volgende te gaan).
    Dan vliegen we s’morgens bijvoorbeeld “in any order” en s’middags “in order”.

    Het leuke aan deze taak is inderdaad het strategische aspect zoals je beschrijft Vincent. Daar waar we nu de 1 minuut altijd makkelijk halen en het alleen een timing / doorstart ding is, komt er nu de hoogte inschatting bij. Kan ik van bijv 20 meter de 1 minuut vliegen en pak daarmee de bijbehorende bonuspunten.

    Een spannende taak volgens mij!
     
    l shems vindt dit leuk.
  11. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    De volgende taak welke in detail beschreven is is de taak "5 minuten vliegen met een werktijd 7 minuten.

    Deze taak lijkt erg veel op de huidige F3K taak maar het verschil zit hem in het feit dat je maar 3 keer mag starten.
    Iedere keer dat je vaker start kost het je 10 strafpunten. Het is dus de kunst om de 5 minuten vliegtijd in 1 start te halen.
    Daarnaast niet hoger te starten dan nodig is en natuurlijk binnen het landingsgebied landen.

    Klinkt simpel toch?

    upload_2019-8-7_19-32-34.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    zijn dat niet wat teveel variaties qua score mogelijkheden? of beter gezegd start mogelijkheden. 3 vluchten is 3 vluchten, om nu ook weer iets aan straf punten te geven wanneer men 4x of vaker start, maakt de taak volgens mij onnodig gecompliceerd. start je vaker dan 3x dan is het een nul, lijkt me lekker overzichtelijk, just my 2 cents.
     
    bgo vindt dit leuk.
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Het aantal vluchten is max drie. Penalty is niet beschreven als je de vierde keer start.

    Zou er een algemene regel van maken dat als je vaker start dan toegestaan, je 0 scoort op de taak.

    Ook algemeen te vermelden: geen negatieve scores!

    Hoge starten en snel landen kan tot een negatieve score leiden. Zou minimum op 0 zetten, behoudens penalties voor veiligheidsgerelateerde zaken (iemand raken, in safety zone landen, ...)
     
    bgo vindt dit leuk.
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    ik heb het wat verkeerd gelezen; ''iedere keer dat je vaker start'' staat er. doordat ik wat te snel heb gelezen trok ik de conclusie dat het vaker dan 3x is.
    verder blijf ik erbij dat de regel de taak onnodig gecompliceerd maakt. zoals Guido aangeeft heb je al score differentiatie door de starthoogte verschillen en vliegtijden.

    Enige wat ik wel aardig vind aan de regel is dat wanneer men op de 1e start niet weg kan komen en vervolgens gaat kijken naar iemand met een bel en eenmaal daarheen gevlogen is het makkelijker om een tijd te halen omdat de bel voor je is aangegeven. een zeer veel toegepaste techniek in f3k.
    Echter is het leuk voor diegenen die zelf een bel vinden op de 1e vlucht om daarvoor extra beloond te worden. Vanuit die gedachte zou ik een punten beloning voor de piloot die op de 1e vlucht wegkomt best reeel vinden.

    Wat je dan echter krijgt is wachtende piloten die kijken naar diegene die als 1e vertrekt, met een ''do or die'' situatie vanwege de werktijd die ondertussen wegtikt. Men zal dus met nog maar 5.05 werktijd startten en proberen de tijd vanaf zo laag mogelijk vol te vliegen. Dit hebben we eigenlijk al in de praktijk bij f3k, behalve dan het laag starten vanwege de punten.

    De bonus of straf punten voor meerdere starts zorgen volgens mij niet voor andere tactieken die piloten gaan toepassen. Dit laatste geeft voor mij de doorslag; de starthoogte geeft voldoende differentiatie in de scores, een straf of bonuspunten systeem NAAST het puntensysteem voor de starthoogten lijkt mij te veel, zeker wanneer het systeem de keuzes die de piloten moeten maken niet zodanig beïnvloed dat de verschillen qua vliegen en tactiek in de praktijk merkbaar zijn. Met andere woorden; de scores worden niet anders door puik vliegwerk, maar door de regel zelf, iets wat we mijn inziens ten alle tijden moeten voorkomen! Met in het achterhoofd voor welke doelgroep deze klasse is bedoelt denk ik dat hoe minder regels , hoe leuker en vooral overzichtelijker. Vergeleken bij andere klassen zijn de taken relatief lastig te begrijpen wanneer je ze voor de 1e keer vliegt, voeg daarbij het hoogte-aspect en een puntensysteem voor de 1e start en je hebt een zodanige drempel opgegooid dat er een hoop mensen aftaaien voordat ze überhaupt begonnen zijn. wellicht een wat te negatieve kijk op de zaak, maar uit ervaring en gesprekken met non wedstrijdvliegers die twijfelen trek ik die conclusie.

    Een belangrijke les die ik zover heb geleerd is; zo min mogelijk regels, veel duidelijkheid en zoveel als mogelijk vliegen voor de punten in plaats van de regeltjes toepassen voor de punten.

    De regels zouden het niet mogelijk moeten kunnen maken om bv met een reflight je beroerde vlucht ongedaan te maken. als voorbeeld geef ik hier een situatie uit f5j waarbij je een reflight krijgt na een midair(in 2020 bij f3k krijg je die ook wanneer de midair tijdens de start gebeurt). de regels zeggen dit.

    Er zijn dus piloten die om die reden opzettelijk een zachte midair veroorzaken om vervolgens die reflight te krijgen...ik vraag me dan echt hardop af waarom die klote regel bestaat wanneer dat zulk gedrag oproept. Het dient niet de piloten, sportief gedrag, oplettendheid of stuurmanskunst.
    Bij f3k hebben we ook zoiets; als je buiten land en je komt terug en moet de sloot over springen. gooi je ff je model naar de overkant en maak je de sprong.. dat mag niet , 100 punten penalty. Nu vraag je je af wie zoiets nu weet en zelfs gaat melden bij de cd, maar geloof me, ze bestaan. Uiteraard wordt hier keurig aan de regels gerefereerd , maar ook hier vraag ik me af wat de regel nu dient. het komt de sfeer niet ten goede, punten worden niet verdiend met vliegen maar afgepakt doordat iemand die regel weet en dat dus fijntjes meld bij de wedstrijdleiding. Gezellig. Onderdelen verliezen tijdens de vlucht, laten we zeggen je werpstift of kapje, 100 penalty, ook weer zoiets....alsof je op zo'n moment al niet genoeg tegenslag hebt...Ik kan uit ervaring stellen dat het het plezier aardig uit je systeem weet weg te vreten wanneer het je overkomt.

    regels simpel en doeltreffend maken is niet gemakkelijk, dat zie je hierboven beschreven. Hoewel ze allemaal ongetwijfeld vanuit een juiste intentie komen dienen ze lang niet altijd het belang vd piloten, de sfeer, sportiviteit en niet te vergeten het plezier.

    Ik vind dat je heel puik werk aan het leveren bent Brian, ga vooral zo door!
     
    bgo vindt dit leuk.
  15. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Het zijn inderdaad maximaal 3 vluchten en het staat niet genoemd wat er gebeurd als je er 4 of meer maakt. Je voorstel om bij een vierde start een nul score toe te kennen lijkt me een logische en goede keuze. Daarnaast is het ook goed om te vermelden dat negatieve scores tot een nulscore leiden.
     
  16. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Ik ben het met een groot aantal punten met je eens Vincent: het claimen van een re-flight door een mid air is naar mijn mening ook echt een slechte regel en deze is dan ook niet in de regels opgenomen.

    Voor de rest is het heel erg lastig een goed reglement op stellen. Iedereen heeft wel een (vaak afwijkende) mening over een regel. Op zich waardeer ik echt alle input die genoemd wordt. Eventuele aanpassingen van de regels kunnen in de loop van de tijd vastgesteld worden. Let op: we zijn geen wereldkampioen aan het organiseren . Voor de eerste wedstrijd houden we het bij de vastgestelde 3 starts met bijbehorende penalty regel. Dit vind ik zelf fundamenteel voor de taak . Precies zoals je hierboven al beschreven hebt.

    Daarnaast denk ik dat we een ietwat verschillend verwachtingspatroon hebben van wat jij nu al een klasse noemt. Waar jij het over een beginnersklasse hebt ben ik van mening dat het een klasse is waar alles samenkomt: de dynamiek van F3K, het accurate van F3J en het strategische inzicht van F5J en bovenal het vliegen van meertaken thermiekvliegen. Dat is zeker ook voor de beginnende wedstrijdvlieger toegankelijk, echter zie ik het niet als een instapklasse. Ik hoop dat er veel piloten van bovengenoemde klasses geïnspireerd raken en mee gaan doen.

    Enfin, we gaan het allemaal meemaken en laten we vooral veel en lekker gaan vliegen

    Nogmaals dank voor het compliment en ik zal mijn uiterste best doen om er iets moois van te maken!
     
  17. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Deelnemers update:

    Ik ben erg blij te kunnen melden dat Bart Meertens zich als 12-de deelnemer op heeft gegeven voor de Losser Open.
    Bart heeft meerdere jaren F3K wedstrijden gevlogen, maar kon tgv van een blessure helaas niet meer meedoen.
    Des te leuker is het om te horen dat hij enthousiast is over het beschreven F5K concept. Hij gaat dezelfde aandrijflijn als ik zelf heb gebruiken.
    Ik hoop hem de verschillende onderdelen zsm aan te kunnen leveren, zodat hij de bouw kan completeren.

    Hiermee komt de deelnemerslijst er per 11 augustus 2019 als volgt uit te zien:

    1. Brian van der Gouw, electro Vortex
    2. Herman Dievelaar , Simply the Best
    3. Peter Zweers, Snipe 2 light Electro
    4. Ulrich Freitag, nog te bouwen :)
    5. Gert Hogenkamp, nog te bouwen DLG
    6. Jeroen Kole, eigenbouw
    7. Loet Wakkerman, electro Tantalus
    8. Monique Wakkerman, electro Tantalus
    9. Jorn Beerendonk, CX5 met eigenbouw romp
    10. Vincent Merlijn, eigenbouw
    11. Henk Nieuwenhuijsen, electro Stream NXT
    12. Bart Meertens, ombouw of eigenbouw DLG

    Geinteresseerd:
    Heino Derks
    Ron van der Berg
    Pascal van Ool
    Itzie de Vries
    Henk Bonestroo

    Hopelijk komen er de komende weken nog meer deelnemers bij :)
     
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik doelde ook op f5k beginners, Brian;) Maar helemaal met je eens, net als f3k is f5k gewoonweg niet het meest geschikt voor beginners, daar hebben we ook weer leuke klassen voor! Ik heb afgelopen week het wk f5j een beetje gevolgd op social media, met filmpjes en al. mooi het ''laag starten element'' kunnen bekijken. Dat gecombineerd met dynamische taken en 1,5 m span is volgens mij een succesformule waar iedereen met vlieg skills aan mee kan doen.Persoonlijk nog in de stress om de f5k kist op tijd af te hebben, maar ik kijk erg uit naar de grote dag in Losser!
     
    bgo en Huey vinden dit leuk.
  19. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Zo, voorlopig klaar om in te vliegen
    A0D95D06-90AC-4E01-BBA4-463BED684332.jpeg E11E11C2-5E9F-440F-8AD7-D39F83F7CF4C.jpeg D8B7E00F-E2C3-4A2F-A92E-DF4A5A383FE0.jpeg
     
    bgo en flytonio vinden dit leuk.
  20. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Weet niet of een verwijzing toegestaan is, maar ik heb (in het kader van dit project) een advertentie geplaatst in het Modelbouwmarkt - Gevraagd gedeelte van MBF...
     

Deel Deze Pagina