Losweken

Ik heb een heli op de plank wáar ik geen conserverings vloeistof ingedaan heb, het motortje heeft ca 1 jaar geleden goed gelopen, daarna niet meer.
Nu zit hij dus vast.
Hoe kan je deze het best losmaken? ( zonder demontage )
 
Heeft hij met wonderolie gelopen? Zo ja, dan is warmstoken met een electrische verfstripper op de laagste stand vermoedelijk al voldoende.

Zo niet: Als je de carburateur verwijdert (i.v.m. aantasten O-ringen etc), giet hem dan eerst maar eens vol met aceton (carter, pluggat) en laat dat een uurtje weken. Daarna kijken of er beweging in komt. Beweegt hij (ook al is het maar minimaal) dan leegmaken, en rijkelijk in de olie of brandstof zetten, en voorzichtig proberen los te werken.

Maar demonteren is wel het beste en werkt het makkelijkste.

Wat voor motor is het eigenlijk?

Groet, Bert
 
zoveel werk is een paar schroeven loshalen niet..
en verteld je vaak in 1 oogopslag wat je wilt weten.

carb los verteld wat
achterdeksel/carter open verteld de rest.

Mooi glimmend, Brutus zijn methode.
roestige bende, uit elkaar halen en lagers bestellen.
en hopen dat bus en zuiger ok zijn
 
Ik ben ook benieuwd. Heb hier nog een OS Max 2-takt liggen die ik wel in de olie heb gezet, en op wonderolie heeft gelopen (5% nitro).

Echter na jaren draait hij heel zwaar, en tussen het krukas glijlager komen allemaal stukken drab.



Heeft dit nog zin om in de de aceton te leggen
 
Yep... ZEKER een glijgelagerde motor die vast zit vanwege wonderolie, komt over het algemeen volledig intact uit een aceton bad, MITS je alle O-ringen eerst verwijderd (carb verwijderen is normaliter voldoende) en MITS je de motor direct na het schoonmaken goed inoliet met bijvoorbeeld een mooie lichte machineolie (fietsenmakers olie of naaimachine olie, gewone (schone) motorolie gaat ook prima, WD-40 of afterrun ook.

Wees wel een beetje voorzichtig, heel soms komen er stukken kool los, en kool kan heel hard zijn, dus niks forceren bij het ronddraaien na het acetonbad, maar eerst grondig alle vuil uitspoelen.

Groet, Bert
 
Chris, ik heb nog een pot oude nitro staan waar je motor wel ff in mag weken.
Lees het pas net anders had je lagers kunnen meebestellen 8 dollar voor de lagers en 10 voor verzenden.
De lagers uit de 4 takt zijn kuis verrot.
 
Momenteel nog niet aan toe gekomen, ik ga vanmiddag eens kijken of ik tijd kan vinden.
Of het motortje op wondeloie heeft gelopen weet ik niet.
Ik heb de heli compleet van iemand over genomen incl een vaatje brandstof, deze is overigens oud en open geweest, dus ik zal denk ik een nieuw vaatje gaan halen.
 
full
full
Well, het viel allemaal wel mee gelukkig, na de plug eruitgehaald te hebben en via een openstaande carboratuer oude brandstof ingespoten te hebben is hij los.
Een meevaller dus. Ik heb wel direkt nieuwe brandstof gekocht, de oude brandstof waarvan ik niet weet hou oud deze is was redelijk stroperig. Nu weer verder met het andere project, de schaal uh1.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie heli, die Huey! Welk merk is dat? Valt me op dat de hekrotor rechts zit....

Tipje: check de bewegingsvijheid van die paddelstang, want die ligt nogal laag en zou wel eens bij een beetje ongelukkig optoeren de UHF antennes van het cockpit-dak kunnen vegen... (vraag me hoe ik dat weet....:rolleyes:)

Groet, Bert
 
full
full
Ik weet welk merk romp is, het mechaniek is een Robbe Schluter " Nova Cuatro". Deze heb ik omgebouwd van brandstof naar borstelloos.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Paddelstang !!

Mooie heli, die Huey! Welk merk is dat? Valt me op dat de hekrotor rechts zit....

Tipje: check de bewegingsvijheid van die paddelstang, want die ligt nogal laag en zou wel eens bij een beetje ongelukkig optoeren de UHF antennes van het cockpit-dak kunnen vegen... (vraag me hoe ik dat weet....:rolleyes:)

Groet, Bert

Als ik het even zo bekijk kan je met de paddelstang de neus er af rammen!
Maaruh, jij hebt dit meegemaakt, wat kan je er aan doen?
 
Back
Top