lotterle carberateur

hallo mannen, ik zie net dit draadje over de lotterle carb, laat nu het toeval zijn dat ik er een gekocht heb, het is een Robbe Futura met Skyfox mech en een OS 61 sx met Lotterle carb, omdat ik instapper ben in de heli scene wist ik dus maar weinig ( alleen vliegtuigen gevlogen ) van dit zaakje, om te oefenen dacht ik een gebruikt toestel te kopen maar dit beestje is nog perfect in orde.
ik heb het toestel op ebay.de gekocht.

maar de vraag is nu wat is nu beter, met of zonder nitro?

hallo mannen, ik zie net dit draadje over de lotterle carb, laat nu het toeval zijn dat ik er een gekocht heb, het is een Robbe Futura met Skyfox mech en een OS 61 sx met Lotterle carb, omdat ik instapper ben in de heli scene wist ik dus maar weinig ( alleen vliegtuigen gevlogen ) van dit zaakje, om te oefenen dacht ik een gebruikt toestel te kopen maar dit beestje is nog perfect in orde.
ik heb het toestel op ebay.de gekocht.

maar de vraag is nu wat is nu beter, met of zonder nitro?

had er 1 op mijn os50 maar vond het niet zo n suc6 heb nu de originele er weer op staan vond de lottre erg lastig afstellen.

Hey jongens ,

Heeft nix met persoonlijke smaak te maken. Een Lötterle carburateur is gemaakt voor nitroloze of nitro arme brandstof te gebruiken.
Wil je met Nitro vliegen met een OS 61SX dan moet je zien dat je de originele OS60B carburateur erbij krijgt. Deze is nl. gemaakt voor 15-30 % nitro.

Steven.

kijk hier heb ik nou wat aan, maar waarom wil ik zonder nitro vliegen, is het puur een kostenplaatje of hangt er nog iets anders aan vast, ik neem ook aan dat je een hoop vermogen mist, of zie ik dat verkeerd, zo een originele OS carb, is die hetzelfde als die van een FX of RX ??

steven , je kan een loterle prima vliegen met zoveel nitro als je wilt , dan miet je alleen de juiste naald hebben . en de os carbs van tegenwoordig doen het prima met minder , zowieso vanaf 5 % geen probleem .
ik heb 2 loterles hier , lang mee gevlogen , maar toen een niewe os motor gekocht en eerst maar gaan vliegen met de orginele carb . dit beviel gewoon goed waardoor ik nooit de loterle er weer op heb gezet . ik merk in de motorloop geen verschil tussen de carberateurs , het lijkt alleen alsof mn helis [beide] beter en sneller starten met de loterle.
rene69 , je kan op de site van os alle motoren en hun onderdelen terugvinden , dus ook de carb . een fx heeft een andere carb dan de rx . quartel verkoopt goedkope brandstof , dat is een huismerk met 5% nitro , voor 5 liter betaal je 15 euro .

mvg ferry

Laatst bewerkt:
Ferro,

Ik heb sinds een jaar of 7 een OS 61 RX met de originele 60B carburateur. Puur omdat het goedkoop is heb ik een eigenmix brandstof zonder nitro. Voor mijn vliegerij heb ik meer dan genoeg vermogen, dus ik heb naar mijn idee ook geen nitro nodig. Hooguit voor de wisselende weersomstandigheden in nederland. Het tweede voordeel van nitroloze brandstof is dat je motor veel langer meegaat.

De 60B carburateur was nooit goed te krijgen met 0-nitro. Er zijn destijds nogal wat Lötterles verkocht om die reden. Ik heb echter mijn carburateur omgebouwd volgens een artikel in Rotor. En krijg em nu ook goed afgesteld.
Het probleem wat ontstaat bij de 60B carburateur was niet met andere naalden oplosbaar.
Vandaar mijn misschien te voorbarige opmerking over de carb's en nitro....

steven.

steven , ik ben het met je eens over nitro en carbs .
maar de nieuwere carbs zoals op een os91 sz/rz , een 60m carb , die doen het ook prima bij lagere %nitro.
naar ik begrepen heb verkoopt loterle nog maar weinig carberateurs hier door .

als ik vragen mag , wat heb je aangepast aan jou carb toenertijd zodat ie met minder nitro draaide ?
mvg ferry

rene 69 ; met die naalden bedoelde ik de hoofdnaald in de loterle . die zijn verkrijgbaar met verschillende schuintes afhankelijk van de gebruikte brandstof, nitro gehalte en uitlaat .
als je de heli dus zo hebt gekocht , zou ik aan de vorige eigenaar vragen waar ie mee vloog zodat je weet waar je aan toe bent .
de hooftnaald is eruit te draaien . als je dat doet , zul je een nummer zien staan , waarschijnlijk zie je iets van 2.0 , 2,2 of 2,4 staan . dit geeft het aantal graden van de schuinte aan .
mocht je de heli willen vliegen met andere brandstof of nitro % , dan moet je een andere naald hebben . welke je moet hebben ,moet je even googlen of op een duits forum als rc-heli comunity zoeken , daar staat veel info hierover .
zo kun je ook erachter komen waarop je heli nu is afgesteld , want met de verkeerde naald/brandstof zal ie nooit mooi lopen .
mvg ferry

Laatst bewerkt:
Ferry,

Het probleem zat em erin dat de mid naald niet te gebruiken was. In het hover gebied was de carburateur met weinig nitro aan de rijke kant en de midden naald gaaf er extra brandstof bij om het nog rijker te maken.
Het was met een beetje boorwerk en dicht werk mogelijk om de midden naald i.p.v. extra brandstof na aanpassing extra lucht te laten geven. Daartoe moest het brandstof kanaaltje afgesloten worden en een gaatje geboord worden om lucht in de toevoerleiding te laten lopen.
Leuk bedacht door die jongens van rotor en het werkt ook nog.

Hier zie je het gaatje bij de mid naald:

Im001721.jpg

Steven.

Hallo Ferry, volgens de verkoper vloog ie met 90% meth en 10% aerosynth.
vandaag laat ik hem proefdraaien met die mix.

gr Rene

ok , is dat zonder nitro dan ?
ik heb hier een tabel van loterle , die ik bij een bestelde sproeiernaald kreeg .
de sproeiers lopen op vanaf 1.5 tot 3.5 ofzo . waarbij 1.5 is bedoelt voor 12 % olie en geen nitro , en bijvoorbeeld 2.4 [in de mijne ] is voor 16 % olie en 15% nitro .
als je afstelproblemen hebt kan ik wel een kopie van de tabel posten of mailen .
succes in dit weer he :] mvg ferry

een gevonden en gevlogen

gisteren en vandaag mee gevlogen in 3dnt rd-brandstof 12%olie 1% nitro, temp rond vriespunt liep ok !! alleen last van slippende riem !!
mag slotje op

Back