low-budget air boat

Hallo ,

airboatje ;45 cm lang uit polystyreen 1 tot 2mm

aangedreven met een automotortje van Tamiya en een 6x4 of 6x 5.5 propje ( nog uit te testen)

proefvaart staat op progamma als mijn regelaar aankomt , ben zelf benieuwd naar vaargedrag en prestaties :-)

airboat003.jpg

airboat001.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk gemaakt! Hij is aan de smalle kant, dus pas op met bochten maken. Het zwaartepunt ligt namelijk erg hoog door de motor.

Ik ben benieuwd hoe die gaat varen!

ik verwacht nu niet dat ik er geweldig hoge snelheden mee ga halen , als het in plané komt ga ik al wreed tevreden zijn

is trouwens maar een testmodelletje , als het goed vaart ben ik van plan om het conventionele roer te vervangen door een "luchtroer"

gewicht vaarklaar : 1150gr met 7.2 V Nimh

zal foto posten van de testvaart/vluchten :-)

mvg
Ben

Ik denk dat het je wel zou moeten lukken.

Ik heb onlangs een vergelijkbare airboat gebouwd, alleen dan van berkentriplex, vaarklaar 1100 gram met 3s lipo, 50cm lang en 20cm breed en een soortgelijke romp. De zijkanten lopen alleen iets langer en puntiger door. Motortje is een 1100kv met een 7" prop, hoek weet ik even niet uit m'n hoofd.

Bij 60% throttle begint het ding te planeren maar door de beperkte breedte hangt ie wel iets naar links. Nadeel in mijn geval is dat de hoek van het middelste deel niet heel groot is waardoor het water hier tegenaan klotst, zodra de boot voldoende snelheid heeft om dat te overkomen planeert deze direct.

Enige 'grote' verschil is dat ik gebruik maak van een luchtroer en onderop een kleine kiel heb van ca. 1 cm hoog en 10 cm lang. Dit komt het gedrag - op snelheid - in de bochten niet ten goede maar rechtuit gaat het perfect. Zonder die kiel was een zuchtje wind voldoende om het ding uit koers te krijgen, wellicht los jij beide problemen in één keer op omdat je een conventioneel roer hebt.

vandaag testvaart gedaan; was tegenvaller

boot vaart absoluut niet gemakkelijk rechtdoor,waarschijnlijk moet ik de motor onder een flinke hoek schuin zetten om het effect van de propellor teniet te doen

kon eigenlijk maar naar 1 kant bocht maken en rechtdoor door hard tegen te sturen

zat redelijke snelheid in met de 6x4 prop op 7.2 volt maar niet genoeg om te planeren
waarschijnlijk met een 2cel lipo ,zodat die minder diep komt te liggen,en met de motor onder een redelijke hoek ,zodat het waterroer niet schuin staat en remt,gaat het wel lukken

al bij al ,minder simpel om zoiets goed varend te maken dan ik dacht :-)

mvg

Hallo Ben,

Als je een goedvarend simpel model wilt, zoek dan eens op Skimmer.

Ik heb me niet uitgelaten over mijn vermoedens bij jouw uitvoering, maar heb je je eigen ervaringen ermee laten opdoen.
Ook airboats hebben een minimale lengte breedte verhouding waarbij ze optimaal presteren.
Om van afwijkende rompvormen nog maar te zwijgen.

Groeten, Jan.

Jammer, die van mij trok wel scheef maar niet meer dan een graad of 3 / 4 en ging dan wel rechtdoor, iets sturen en het geheel trok weer recht. Plaatjes:
P8226664.JPG

P8226665.JPG

(heb niet meer de moeite genomen het ding te herstellen, laat staan schoon te maken)
De vorm is verre van perfect voor een airboat. Zoals eerder gemeld helpt het kortere deel in het midden niet, toch was het ding best vlot. Op de tweede foto is het kieltje te zien, welke enorm hielp bij de stabiliteit.

Bij mij was de fout dat ik een drieblads-prop wisselde voor een tweeblads, het eerste tochtje daarna brandde de regelaar door (die met 25A krap bemeten was), daarnaast was het ding niet 100% waterdicht. Desondanks best was lol gehad met een - in eerste instantie - mislukte 'normale' boot.

Misschien een les voor volgende hobbyisten :)

Laatst bewerkt:
Zal ik dan mijn airbootje er ook maar even op gooien?
Gemaakt grofweg naar het plan van de Depron Airboot elders op het forum, 25cm lang en 14cm breed ongeveer. Stepje er onder op 10cm van de achterkant. Het rompje is leeg en geverfd 65gr, met inhoud ongeveer 200gr.:
full

full
full

Omdat ik een beetje bang was dat de speelgoed aan-uit-besturing van de motortjes het bootje veeel te tail-happy zou maken heb ik er gelijk een flinke scheg onder gezet. Veel te groot bleek bij de testvaart: Hij voer niet zo heel snel en vooral als op rails. (ik wilde wel een beetje drift er in). Die scheg heb ik inmiddels al een flink stuk lager gemaakt.

Misschien dat je er iets aan inspiratie aan hebt voor een V2 van je bootje :pim:

Laatst bewerkt door een moderator:
waarschijnlijk moet ik de motor onder een flinke hoek schuin zetten om het effect van de propellor teniet te doen

Ga maar eens bij de vliegers praten. Dit is normaal en noemt met motordomp.

Doordat de propeller een kant op draait heeft de boot (of vliegtuig) de neiging om te gaan draaien. Met het schuinzetten van de motor is dit op te vangen.

Leuk projectie, doet me denken aan vroeger. Ik deed het alleen met een doorgesneden vaatje waarin een houten framepje alles vast moest houden.
Bochten maken ging uiteindelijk alleen met een apart waterroer erbij.

Back