Low cost CNC schuimsnijder

gait

PH-SAM
Even een draadje geopend om mijn ervaringen over de bouw en keuze van software te delen met andere mbf'ers.

De wens bestond al langer om zelf vleugels te snijden met een apparaat wat direct vanuit de PC kon worden aangestuurd ipv eerst de mallen te printen en vervolgens te zagen en vijlen/schuren om daarmee een vleugel te maken uit schuim. Deze methode voldoet nog steeds en is prima te gebruiken als je vleugel wilt maken.

Bij bouwen van DLG's zijn de profielen dun en daarmee dienen deze met een bepaalde nauwkeurigheid te worden gemaakt. Hiervoor zal de CNC snijder voornamelijk worden gebruikt.

Het ontwerp is bewust low cost gehouden. Dit betekent dat de materialen in de DHZ zaak en sportzaak (jazeker, voor de lagers van de skeelers) te koop zijn.
Als basis dient het ontwerp van de Rustica, een Frans ontwerp.

De elektronica is het MM2001 board waarmee 4 unipolaire stappenmotoren worden aangestuurd.

Als software zal GMFC worden gebruikt.

Het mechanische deel is opgebouwd uit MDF, aluminium profiel en printplaat.
Via dit draadje zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen en de problemen waar ik tegenaan loop.

gr

Gait

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Heb je al een schatting van wat het gaat kosten?

Succes met de bouw,
Sinan

Hoi weer,

Heb je ook naar "La Spartia" gekeken? Het ontwerp ziet er nog eleganter (=simpeler) uit.

Groet, Sinan

Laatst bewerkt:
eindresultaat

Allen,

dank voor jullie reacties in de mail en hierop het forum.
Het apparaat is gebouwd en de details volgens hierbij:

1. spartia ontwerp: ook een mooi en eenvoudig ontwerp hier heb ook naar gekeken.bepaalde zaken in gewijzigde vorm overgenomen.

2. Voor de elektronica heb ik bewust voor de MM2001 gekozen. Er is goede ervaring mee in combinatie met de GMFC software en heeft zich bewezen bij vele hobbyisten. Het gebruik van unipolaire stappenmotoren neem ik daarbij op de koop toe. Met bi-polaire stappenmotoren beschik je over een hoger koppel wat voor freezen van belang is, echter voor het snijden van schuim heb je geen kracht nodig om door het materiaal heen te komen mits je mechanisch weinig weerstand hebt in de sleden.

een foto van het eindresultaat wat ik in de afgelopen weken heb gerealiseerd:

full

De elektronica is in een kast ondergebracht inclusief de voedingen voor de motoren en snijdraad.

full

de mechanische opstelling van de beide sleden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er heel goed uit.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Eerst mijn andere projecten afronden, daarna ga ik er ook gelijk aan beginnen.

Succes met afronden,
Groet, Sinan

Gerhard,

Is de schuimsnijder nog afgekomen / in gebruik genomen? De laatste keer dat ik je sprak was je er nog druk mee bezig en zou er meer info volgen, daarna helaas geen contact meer met je gehad. Ik ben nog steeds geinteresseerd in een schuimsnijder voor niet al te veel geld en hoor graag je ervaringen!

groeten,
Alwin

De schuimsnijder is begin januari in gebruik genomen en inmiddels zijn er diverse vleugels door gesneden.
Niet alleen DLG vleugels maar ook voor FW56 project voor PH in Blue.
Ben inmiddels met een iets grotere versie van deze snijder gestart te bouwen. Hiermee is het dan ook mogelijk om rompen te snijden in schuim.

De kosten voor de eerste versie:
mechanisch:
lagers € 16,00
Aluminium rei (Hornbach) € 10,00
CV pijp € 5,00
Al geleiding z-as € 6,00
MDF afvalbak Gamma
klein delen zoals schroeven M8, M3 etc. €12,00
Printplaat
kosten ca. € 50 voor het mechanische gedeelte.

Stappenmotoren had ik liggen. Als je de MM2001 gebruikt heb je unipolaire stappenmotoren nodig. Gekocht bij Pollin Electronic - Shop fr Elektronik, Technik und Sonderposten Zijn niet altijd in assortiment.
Prijs € 2,50 /st.
MM2001 interface, zelf te bouwen ca. €100,00 exclusief kast en connectoren. Dus je moet rekenen op ca €200 tot €250

Ik post morgen foto's van de onderdelen van de nieuwe uitvoering, opgebouwd met nylon plaat ipv MDF. MDF heeft het nadeel dat je de schroeven er niet zo in kunt draaien op de kopse kant van het materiaal waardoor dit scheurt. Nylon is in dit op zicht veel beter en bovendien niet gevoelig voor vocht.

gr
Gait

Die complete set van ebay is dus nogal overkill? (die motoren zijn een kilo per stuk). Hoe groot moet een schuimsnijder zijn om enigzins van nut te zijn voor rompjes én vleugels? Ik heb helaas niet al te veel ruimte (of het geheel moet makkelijk in en uit elkaar te halen zijn)

Benieuwd naar de foto's :)

De nieuwe versie heeft een bereik van x-as: 70 cm en z-as 40 cm.
Deze is makkelijk op te bergen, net zoals de huidige omdat je 2 sleden hebt. Die zet ik met klemmen vast op de tafel en een blad komt op de steunen van de slede te liggen waarop het schuim ligt.

Moet nog foto's maken zal dit even meenemen.

gr

Gait

@ Alwin Om schuim te snijden heb je motoren nodig van min. 0,5 tot 1 nM.
Meer mag natuurlijk altijd. Dit helpt zeker als e.e.a. niet overal even soepel loopt.
Met mijn huidige motoren werkt dit i.i.g. goed.

@ Jan Filmpje zal ik opnemen met mijn mobiel. Volgende week weer vleugels snijden.

gr

Gait

Hugo,

Dit is alleen een interfaceboard zonder drivers voor de stappenmotoren, zonder optische scheiding o.i.d. Het board zet de informatie van de parallelpoort om naar de de signalen per motor die de stappenmotor driver modules nodig hebben.

Verder ontbreekt enige informatie over de type stappenmotor (uni of bio-polair)de max spanning en stroom die het board kan leveren. Niet aan beginnen, lijkt mij. Kijk even in de FAQ CNC bouwen (elektrisch deel) daar vind je meer info over stappenmotor controllers.

gr

Gait

Oh, sorry, ik zit met mijn neus te kijken. Ik zocht op ebay een driverboard, en heb niet goed gelezen.

Hugo

Oeps, bij wijzigen van mijn reactie de link kennelijk verwijderd :( die kan ik hier (op het werk) even niet vinden, plaats deze vanavond weer terug!

Ja, da's een hele mooie. Ik ga toch even voor twee kleine 2-assige machines, met een losse boog ertussen (plaatje gejat uit ander topic):

DSCN0265.JPG.jpg

Ik heb net via e-bay goedkope lineair lagers gekocht, die om standaard verwarmingsbuis past. Voor 23 euro 12 van die lagers, en 10 taatslagers voor de spindels. Die maar ik uit standaard M8 draadeind. Ik heb besloten even geen nieuwe CNC besturing te kopen, ik gebruik de (flink overbemeten) set van mijn oude 3D frezer wel. Als ik daar een andere toepassing voor vind, dan zet ik op deze wel wat kleiners.

Hugo

Back