low-cost modelspoor

Jaja, ik weet wel dat er voor modelspoor aparte forums zijn. Maar ik zit nu net te bomen op modelspoor "een beetje anders dan anders".

Uitgangspunt: het moet betaalbaar zijn. De merkspullen die ze op al die andere forums bespreken zijn belachelijk duur, zelfs tweedehands. Uiteraard zullen er dan wel compromissen nodig zijn.

Compromis: realisme is geen punt. Het is (behalve uiteraard voor mezelf) bedoeld voor behoorlijk jonge kinderen, die kijken daar niet op. Misschien zelfs integendeel: een draaktrein of robottrein zullen wellicht meer aanspreken dan de Simplon-Express.

Compromis: geen stroom door de sporen, wel Li-Ion batterijen en op tijd en stond het laadstation binnenrijden. Nu hoeven de sporen niet meer van metaal te zijn, ik zat al te dromen van gordijnrail ondersteboven gebruikt; en dwarliggers kunnen misschien uit de 3D-printer? Het rollend materiaal begint nu verdacht te gelijken op R/C vliegtuigen of schepen, 2,4 GHz moet toch toepasbaar zijn? Ook voor meerdere treinen tegelijk?

Compromis: de schaal wordt betrekkelijk groot, het moet geen gepriegel worden met horlogemakerswerktuigen. Ik dacht aan "Gartenbahn" zoals de Oosterburen dat zo fraai zeggen, met een spoorbreedte van pakweg 4 of 5 cm. Maar het is allemaal nog behoorlijk vaag.

Weet er iemand of er al ergens zoiets gebeurt, of er misschien zelfs een forum is dat het behandelt? Enig webzoeken leverde niks op, maar ik ben daarin dan ook geen kampioen...

Low-cost (wat is Low-Cost) modelspoor bestaat niet. Zelfs de radiografische playmobil trein is best wel duur.
Het wordt steeds uitgebreider, steeds meer erbij. Zelf maken kan, maar is vaak ook niet de goedkoopste oplossing. Je zal je verbazen wat een setje treinwielen kost. Duurder dan je denkt. 3D printer, als je die hebt kun je goedkoop dingen maken. Zoniet, zul je die moeten aanschaffen of je moet je dingetjes laten printen(kost weer redelijk geld)
Goed zoeken op de Duitse eBay naar Gartenbahn. Vaak vind je daar voor redelijk geld speelgoed trein startsetjes. Soms zelfs met een afstandsbediening.
Maar een hobby (treintjes, boten, vliegtuigen, drones of wat dan ook) is nooit goedkoop.

Jawel, aan Lego was gedacht, maar dat is niet echt betaalbaarder dan de "grote" merken Märklin, Fleischmann &c. Startsets gaan (nieuw) toch 100 €, dat is al wat. En nee, ik ben niet akkoord dat een hobby alleen maar duur kan zijn.

Wat kost 1 meter Lego-spoor? Wat kost daarentegen 2 x 1 meter gordijnrail?
Wat kost een simpel locje van Lego, afstandsbestuurbaar? Wat kost daarentegen een ontvanger, regelaar, motor, batterij?

Toegegeven: wielen lijken een knelpunt, koppelingen misschien nog meer. Voor de wielen zou je nog iemand kunnen aanspreken die een draaibankje heeft.

De ervaring leert dat als je eenmaal met de hobby bezig bent, het ongemerkt toch duurder wordt. Maar ik ben het met je eens, de reguliere treinen handel is behoorlijk prijzig.
Treinen laten rijden via een afstandsbediening klinkt leuk, maar ik denk dat je dan voor elke trein een aparte zender moet hebben. Wordt het ook weer prijzig. En ik denk dat de prijs van een ontvanger, regelaar, motor en bijbehorende batterij duurder is dan je denkt. Het moet zwaar/sterk genoeg zijn om leuk te kunnen rijden. Niet dat na twee rondjes rijden je accu leeg is.
Het uitbesteden voor het maken van bijvoorbeeld de wielen, bij een bedrijf is weer duur. Particulier, dan moet je wel iemand vinden die voor weinig een voorraad wielen wil draaien. Ik heb zelf een 3D printer, en qua materiaal kost een huisje printen echt bijna niks. Maar dat is voor mezelf. Zou ik voor iemand anders iets moeten printen komen er toch echt de kosten voor elk geprint uur bij. En 5 euro per uur is niet zoveel, maar als je 30 uur aan het printen bent, ben je toch weer 150 euro lichter...
Geloof me, ik gun je van harte een low cost hobby. Ik probeer het zelf ook altijd zo goedkoop mogelijk. Maar ik merk dat zelf iets maken vaak duurder is/wordt dan kopen. Zelf maken levert natuurlijk wel weer iets unieks op.

ik denk dat je dan voor elke trein een aparte zender moet hebben. Wordt het ook weer prijzig

Ja, dat is zo. Dan vind ik nog liever mijn eigen protocol uit waarmee één zender enkele tientallen ontvangers kan aansturen. ZO moeilijk kan dat niet zijn - maar ik kan me dan toch ook weer moeilijk voorstellen dat nog niemand zoiets gedaan heeft. Moet dit wiel echt opnieuw uitgevonden worden?

Het nut van een 3D-printer voor een dergelijk project vermoedde ik reeds en je hebt het enkel bevestigd. Enkel vraag ik me af: bij welke aantallen en welke complexiteit zou ongeveer de break-even liggen? Voor één huisje, of voor een serie van 10, zal de 3D-printer wel in het voordeel zijn. Maar voor 1000 of 10000 spoordwarsliggers gebruik je toch geen 3D-printer meer?

Laatst bewerkt:
Misschien is het maken van een kabelbaan een idee? Dat kan je denk ik wel goedkoop doen en buiten over een grote afstand opspannen.

2863207673

Laatst bewerkt:
Interessant. Of omgekeerd: een staande monorail, het is maar net wat je zelf wilt. Maar denk dat je met een staande of hangende monorail makkelijkst een traject kunt opbouwen, zonder dwarsliggers om 2 profielen perfect evenwijdig met elkaar te houden in bochten of op lange afstanden. Een staande monorail heeft misschien nog het voordeel dat de ophanging van de rails niet van bovenaf hoeft, maar langs onderen kan.

Puur functioneel moet zelf maken goed te doen zijn, zoals hierboven vermeld, geleiding langs de rail, en een rubberwiel onder spanning/met een veer voor de aandrijving. Met een éénskanaalzender heb je al genoeg. Waarschijnlijk zul je wat moeten experimenteren met goede grip voor de aandrijving.

Klopt, ik bedoelde 'gordijnrail' als zijnde vierkant profiel. Zodat je er langsboven gewoon een treintje kap opzetten:
Met de onderkant van het treintje zoals op deze voorbeeldfoto:
IMG_6218.JPG

De sleuf langs de onderkant van de gordijnrails kan dan misschien gebruikt worden om de rechtstaande pilaren/ophanging aan te bevestigen.
Maar goed, monorail, hangend, staand, dubbele rails, ... zal allemaal afhangen van de wensen van de bouwer/machinist :).

Back