lower gearen bij grotere banden

Ik lees in veel topics wel het een en ander over een paar tandjes lager gaan in je pinion bij bijv. n grotere bandendiameter of als je motor te warm zou worden..

T verhaal erachter lijkt heel logisch als je t vertaalt naar een normale auto of de fietswereld, maar toch..

Mijn motor is t enige wat warm word bij mn standaard rustler.Kan me voorstellen dat ie dan door een kleinere pinion idd wat makkelijker gaat draaien, maar hij gaat dan toch ook meer toeren draaien.
Ik heb bij PK gelezen dat de motor daar dan juist weer minder warm (minder weerstand) van wordt.
Dat geloof ik dan ook maar,hoewel ik dat wel onlogisch vind,( behalve bij grotere snelheden natuurlijk).

Maar als t motortje meer toeren gaat draaien bij t wegtrekken? Met n fiets kom je ook sneller en makkelijker weg dan, maar je bent ook sneller opgebrand.

Enfin, ik heb nu grotere banden op de rustler gezet en zou dus een paar tandjes lager moeten gaan.
Dan ga ik dus ook weer meer acceleratie toe voegen en dat wil ik dus juist niet; heb nu al teveel power.

Heeft die vxl niet meer dan power genoeg om die grotere banden rond te draaien.
Hij slipt ja zowiezo de helft van de tijd door, zal nu niet al te veel veranderen dus...

Ik hoef mijn trekkracht dus niet te compenseren, maar ik wil wel weten of het nu echt zo slecht is voor de motor....??

Trekkracht betekent electrisch meer stroom, meer stroom is vaak de reden van het doorbranden....

dat probleem heb ik ook bij mijn levant, ik wil ook grotere wielen erop zetten i.v.m meer grondspeling en het verminderen van de trekkracht.
hij trekt nu weg op asfalt met 4-wiel spin, dus die vraag brandt bij mij ook al een tijdje.
ik kan je dus ook het antwoord niet geven maar ga dit zeker in de gaten houden, misschien dat iemand anders het antwoord wel heeft

Trekkracht betekent electrisch meer stroom, meer stroom is vaak de reden van het doorbranden....

Probeer t eens met wat meer woorden, Roelof.
Jij bent wss een van degene die t begrijpt, maar ik kan jou niet begrijpen...helaas

Bedoel je:
meer trekkracht vraagt meer stroom?
meer trekkracht creëert meer stroom?

Bedoel je:
meer trekkracht middels t inbouwen van n kleinere pinion?
meer trekkracht wat gevraagd word door de grotere banden?

Die motor gaat toch niet merken dat die nu nog maar 950m x spint per minuut ipv 1000?
Tijdens t spinnen heeft die toch zowiezo zo goed als geen weerstand!

1. Als het over je Rustler gaat kun je het best in het Rustler topic vragen.

''het nu echt zo slecht is voor de motor....??''
2. Kwestie van proberen en temperaturen in de gaten houden totdat je de afstelling hebt gevonden die jij fijn vind. De VXL is best een sterke motor en kan wel ''tegen een stootje'', maar te lang een te hoge temperatuur is natuurlijk gewoon erg slecht.

@ basgarnaat, banden met betere grip kopen en wat throttle control toepassen.

Laatst bewerkt:
Het verhaal is simpel, hoe harder de motor moet werken zal dat ook aan de electrische kant meer vermogen gaan vragen. Zwaarder vertanden en/of grotere banden veroorzaken dit.

Bij en lichtere loop zal inderdaad de motor meer toeren maken maar omdat er op de as minder kracht verzet moet worden zal dan ook het stroomverbruik aan de andere kant minder worden.

Vergelijk het eens met een echte auto.

als jij je auto in de 5 zet, en dan volgas van 50~80 optrekt zal je dit veel meer benzine kosten als dat het je zou kosten als je dit in de 2 of de 3 doet. (omdat de motor onder z'n effectieve toerental moet werken.)

Nu is het zo dat elektro motoren vanuit stilstand het maximale koppel hebben, en naarmate het toerental hoger word, neemt dit koppel af. (maar de energie van het roteren neemt toe.)
Je kunt met een elektro motor wel een beetje spelen met de vertandingen, maar ook weer niet erg veel.
Als je hem te licht vertand zal de motor erg veel toeren maken. (risico dat je rotor knapt als je te hoog in de toeren gaat.) maar door dit constant erg hoge toerental, is het vermogen wat je motor trekt ook redelijk groot. en zal de motor ook warm worden.

andersom werkt het net zo goed tegen. als je de motor te zwaar vertand, zal deze constant grote stromen trekken. hierdoor zal je motor ook warm worden.
te zwaar vertanden geeft ook nog eens het probleem bij het remmen. bij het remmen wekt de motor namelijk energie op. als je hem echt te zwaar hebt vertand, en je zit qua accu al aan het maximum van de regelaar, heb je kans dat de spanning bij het remmen zodanig stijgt dat je regelaar doorbrand. (en dat kan heel spectaculair gaan. ;) )

Je zult dus een midddenweg moeten vinden. de enige mannier om minder power op de wielen te hebber is of een ander motorsetje. of 2s ipv 3s. of je wijsvinger beter in bedwang houden. :D (hoewel dat laatste af en toe wel heel moeilijk is :mrgreen: )

Maar, misschien is het handig om er bij te zetten wat voor vertanding, wielen en accu je gebruikt. wellicht zijn er hier mensen die een goed advies kunnen geven. :)

Probeer t eens met wat meer woorden ...
Niet nodig.

Motorkoppel is rechtevenredig met stroom, da's alles wat je hoeft te onthouden.
Koppel twee keer zo groot, stroom twee keer zo groot. Koppel halveert, stroom halveert.

Code:
In formule vorm:
T = Kt x I 

T  = koppel (torque)
Kt = koppelconstante
I  = stroom

Laatst bewerkt:
Bij n gewone auto snap ik het volkomen...

Maar dat is wat ik zeg, o.a. de rustler heeft zo veel power dat die eigenlijk continu spint, volgens mij voelt die die extra weerstand gewoon niet.

Maar goed, ik ga er n aquariumthermometer op plakken.
Ik neem aan dat ik het aan de temp van de motor kan beoordelen,toch?

Verde is mijn rustler gewoon standaard ,maar rijd ik wel met 2s lipo's van 5200mah.

Pfhhhh, ik heb dat ding net 10min getest achterom. Niet te filmen wat dat ding aftaait.Met de originele banden was t spin spin spin, maar nu...fenomenabel. Nu kan ik ook beter mijn eigen punt uitleggen... De stelling is dat n motor minder warm word als hij meer toeren maakt. Oke, dat geloof ik, mits hij die toeren kan gebruiken, omzetten in bewegingsenergie, bijv op asfaslt,(waar de rustler niet direct voor bedoeld is). Maar als je een auto in de hand houdt en vrij laat lopen in hoge (zelfs bij lage) toeren, is dat zeker niet goed; klopt zover? Aangezien die met de standaard banden zo veel spint en bijna niet van zn plek komt (bij wijze van spreken); dan is het toch zo dat nu met grotere banden met veel meer grip, het motortje zn energie veel beter kwijt komt..... Of niet? Overigens de motor was na 10 min lekker handwarm. Ik heb m nog nooit gevoeld met de standaard banden na 10 min, maar na een half uur was die dan iig niet meer vast te houden. Zal dit weekend eens echt testen.

Spinnende banden is iets dat je met je vinger moet controleren.....

Enfin, ik heb nu grotere banden op de rustler gezet en zou dus een paar tandjes lager moeten gaan.
Dan ga ik dus ook weer meer acceleratie toe voegen en dat wil ik dus juist niet; heb nu al teveel power.

Heeft die vxl niet meer dan power genoeg om die grotere banden rond te draaien.
Hij slipt ja zowiezo de helft van de tijd door, zal nu niet al te veel veranderen dus...

Ik hoef mijn trekkracht dus niet te compenseren, maar ik wil wel weten of het nu echt zo slecht is voor de motor....??

Die grotere banden doen hetzelfde als een grotere pinion. Daarom moet je een kleinere pinion steken om te compenseren. Trekkracht zal hetzelfde blijven indien je voor de dezelfde snelheid geared.

en als je nu ook meer grip hebt op de banden, zullen deze beter zijn dan de standaart banden. die minder grip hebben.
hierdoor heb je ook minder wielspin.
alleen als je dus te veel grip hebt op de banden kan de motor ook te heet worden zelfs met een kleinere pinion.
maar als hij nu met de grotre banden handwarm word, zou je ook je standaart pinion weer kunnen testen.

succes verder.

gr Sander.

Als magneten te heet worden, verliezen ze hun magnetisme, definitief/permanent. Kv wordt daardoor hoger, motor wil sneller lopen, gaat meer stroom trekken, wordt heter, minder magnetisme, Kv wordt hoger ...

Bedenk ook dat de motorstroom kwadratisch op wil lopen met spanning. Bij verdubbeling van spanning, wil de stroom verviervoudigen.

Back