LRK is qua prestaties identiek aan verdeelde LRK?

prop-er

Forum veteraan
Ik wil graag mijn stator voorzien van windingen.

Mijn berekeningen zijn gebaseerd op de echte LRK windingen. DWZ 6 van de 12 tanden worden gewikkeld.

In mijn geval 14 windingen per tand met 3x 0,63mm draad.

Geeft een verdeelde LRK winding met 7 windingen op 12 tanden identieke prestaties (rpm/kV)?

Ik zie in de verdeelde LRK het voordeel dat er minder kans is op verzadiging in de stator, aangezien er (veel) meer ijzer wordt benut.

Vincent

Ron,

Het artikel was erg leerzaam. Vooral bij lage statoren (<15mm) heeft een verdeelde wikkeling voordelen:

1. De laagdikte van het koper op de einden van de stator is beduidend minder, waardoor ik in ieder geval zeker weet dat ik de stator in mijn motor krijg.

2. Doordat het koper in zijn algemeen dichter op de statortanden zit, is de motor met verdeelde wikkeling efficiënter.

3. De totale draadlengte vermindert, waardoor de weerstand afneemt.

De motorconstante (rpm/kV) neemt "geringfügig" toe. Iets wat ik eventueel kan compenseren door ipv 14/2=7 windingen , 8 windingen toe te passen.

Doordat de nullaststroom iets is toegenomen, verslechtert de efficiëntie in het lagere toerenbereik.

Niet interessant, want deze motor is maar voor 1 doel ontworpen: toeren draaien!

DSCN1912.JPG

DSCN1914.JPG

DSCN1915.JPG

DSCN1916.JPG

Accu: 2 cellen lipo 1250 mah, 15C Kokam
Theoretische prestaties:

Prop GWS 7x3,5: 15600 rpm @ 17A, 66km/u, 680 gram.
Prop APC-E 6x4: 15600 rpm @ 17A, 78km/u, 500 gram.
Prop Graupner speed 5,5 x 5,5: 15600 rpm @ 17A, 109km/u, 395 gram.

Bedoeld voor aandrijving van een 750mm Depron Su-27.

Back