lrk motor uit 'afval'

Mooi idee :!: Ik vroeg me al af of ik zelf een stator kon frezen, maw of die plaatjes belangrijk zijn of dat een stator ook een vol blok mag zijn.

Met het opengooien van oude motoren ben ik vanzelf bij geschikte stators.

Bedankt ron

Stator moet uit onderling ge-isoleerde plaatjes bestaan. Een stator uit vol materiaal geeft veel te veel wervelstroom verliezen. Het rendement keldert drastisch en de temperatuur loopt op. Transformatorkernen zijn om dezelfde reden ook uit ge-isoleerde laagjes ijzer opgebouwd.

dju De hitachi slijpschijf van het werk :evil: is net naar de vermaak. :D

het is een type met een 2 op het eind waarvan het rollager in de kunststof smelt waardoor het anker een beetje begint te wapperen.

Bij onze leverancier werden er 20 stuks, uit de stock naar Frankrijk gedaan, naar het schijnt omdat men er daar niet mee werkt :wink:

Dus maandag ga ik eens langs of ze er al wat binnen hebben die totalloss zijn

Groeten

voorlopig nog niets bruikbaar gevonden onder de 0.5
+ der zijn altijd van die beschadigingen aan vr de balancering .

Houden jullie daar rekening mee, dat er geen in zitten ? :?

het enige dat werkt is zeker met veelvouden van 3 ankers :?:
Ik heb er met 7 en 8 (binnenloper) en dan nog waarvan de plaatjes spiraalsgewijs lopen.dit zijn zeker smijt-weg exemplaren. :roll:

Maar al bij al toch makkelijker vindbaar dan cd rom's. :D

Groeten

Je kunt gerust 0.5mm gebruiken maar dunner is beter. Hoe dunner, hoe minder wervelstroomverliezen.

Groeven voor balancering zijn geen probleem.

Het aantal statortanden moet een veelvoud van drie zijn want we gebruiken een drie-fasen regelaar.

Het bovenstaande is niet helemaal waar maar dan moet je Herbert Kabi's 'Trio' ontwerp gebruiken. De stator met 8 tanden kan dus ook gebruikt worden maar dan heb je er wel drie nodig. Zoek daarvoor in het 'power systems' subforum van www.rcgroups.com naar de term 'trio' EN berichten van gebruiker 'herbert', of was het nu 'herbert kabi', afijn, probeer beiden. Met dit ontwerp zijn alle stators met een even aantal statortanden te gebruiken.

Voor cd-rom kits kun je terecht bij www.gobrushless.com en www.aircraft-world.com

Dat is wel netjes zo ,elke fase zijn stator. heb er ondertussen al wat over gelezen en opgeslaan.

Back