lrk wikkelfouten, door Ludwig Retzbach

Bedankt Ron. Ik hoop volgende week twee stators te winden, en dan komt dit mooi van pas.

Kwam in de 40mm stator draadjes het volgende windingsschema tegen:

Kabi_18_8_XXL.jpg

Het wordt ook steeds gekker...

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=392627&page=3

Ik zie dat Ludwig Retzbach er zo veel mogelijk koper op wil hebben, dat heb ik ook altijd gedaan maar ik heb een Strecker (beroemd om zijn rendement) eens goed bekeken en daar zat vrij veel lucht tussen de polen. Ik maak de afstand tussen de stator en de magneet ook zo klein mogelijk en die was bij die Strecker ook vrij groot. Ik begin nu wel een beetje te twijfelen over het nut hiervan.

benvlieggraag zei:
ik heb een Strecker (beroemd om zijn rendement)

Ik ben anders niet erg ander de indruk. Vergelijk een Strecker 228.10 maar eens met AXI 2212/20. Deze motoren zijn qua ontwerp, bouw en prestaties volledig vergelijkbaar.

Dat zou betekenen dat AXI’s ook beroemd zouden moeten zijn om hun rendement.

Volgens mij staan Streckers slechts bekend als heel erg duur.

@Ben: Belangrijk voor een hoog rendement is om voor het gewenste aantal windingen een zo laag mogelijke elektrische weerstand te verkrijgen. In eerste instantie lijkt het logisch om dan een zo dik mogelijke koperlakdraad te nemen die nog net om de stator pool past.
In de praktijk blijkt echter dat vanaf een bepaalde dikte de windingen hierdoor verder naar buiten gaan liggen zodat de weerstand door de toenemende lengte per winding meer toeneemt dan door de toegenomen dikte afneemt. Er is dus sprake van een optimum vullingsgraad, afhankelijk van de vorm van de statorpolen.

Het is juist hier waar de Strecker motoren door eindeloos geëxperimenteer hun winst behalen.

De luchtspleet is ook aan een optimale afstand gekoppeld, mits er permanente magneten van voldoende sterkte gebruikt worden.

@prop-er: Mag ik vragen hoeveel Strecker motoren je persoonlijk hebt getest om tot zo'n uitspraak te komen?

Ik kwam helaas in geen van de twee linkjes de twee motoren gezamenlijk tegen.

Het lijkt er sterk op dat prop-er de meetgegevens van de ene test in de andere test heeft willen interpreteren.

Het zal duidelijk zijn dat je dit niet zo maar kunt doen daar er tal van verschillende parameters in het spel zijn.

Te denken valt aan de gebruikte regelaars en de timing hiervan, of de gebruikte meet apparatuur van toerental, stroomsterkte, trekkracht en spanning.

Daarnaast speelt bij propellermetingen de atmosferische druk en de gebruikte propeller een rol. De gepubliceerde getallen kunnen dan ook niet gebruikt worden om een goed waarde oordeel over het rendement van een motor te kunnen geven maar dienen uitsluitend om de geinteresseerde lezer een geringe mate van houvast te bieden bij de zoektocht naar een geschikte motor/accu/prop combinatie.

Even terugkomend op de vraag Strecker vs Axi:
De 2212/20 van Axi en de 22810 van Strecker zijn niet echt vergelijkbaar behalve dat ze ongeveer even zwaar zijn.

De 2212/20 moet je meer vergelijken met de veel lichtere 22805 van Strecker en de 22810 van Strecker komt op zijn beurt weer veel dichter in de buurt van de veel zwaardere 2408xx serie van Axi.

Waar deze tests volledig aan voorbij gaan is het veel grotere deellast rendement van de Strecker motoren. Dat zul je dan maar, net als ik, zelf in de praktijk moeten ervaren!

Bert zei:
De 2212/20 moet je meer vergelijken met de veel lichtere 22805 van Strecker ........

Ik heb beide motoren dan maar even virtueel getest mbv de antriebsrechner:

http://home.isp.studenten.net/user_vbru/AXI 2212.PDF

http://home.isp.studenten.net/user_vbru/strecker.PDF

Mijn bevindingen: De strecker is een 85 watt motor, De Axi kan bijna twee keer zoveel vermogen leveren. Deze motoren zijn dus niet vergelijkbaar.

http://home.isp.studenten.net/user_vbru/vergelijk.PDF

Welke parameters neem jij dan als maatstaf om motoren onderling te vergelijken?

Bert zei:
De 2212/20 moet je meer vergelijken met de veel lichtere 22805 van Strecker en de 22810 van Strecker komt op zijn beurt weer veel dichter in de buurt van de veel zwaardere 2408xx serie van Axi.

Ik ken helemaal geen 2408 serie van AXI ???

Maar je bedoelt dus dat dan strecker over een groter bereik een hoger rendement heeft?

Enig idee waar dit dan aan kan liggen? ben ik wel nieuwsgierig naar.

@Michiel: Tiebvoudje, 2408 moet zijn 2808.

@prop-er: Je rekenprogramma deugt dus niet! Zoals elk rekenprogramma werkt het met sommige aannames die niet altijd hoeven te kloppen met de werkelijkheid.

De beste vergelijking is natuurlijk wat ik zelf heb gedaan: De Axi eruit halen en de 22805 er in schroeven. Motorprestaties bij 140 Watt zijn dan vergelijkbaar maar het gewichtsverschil is goed merkbaar.

Mmm. Da's vals spelen. De strecker moet ruim boven zijn macht presteren, waardoor deze warm wordt, en de magneten snel hun kracht zullen verliezen.

Je hebt gewoon een normaal presterende motor vervangen door een lichtere motor die in principe overbelast wordt.

In dat licht gezien vind ik jouw opmerkingen niet terecht.

Het lijkt er sterk op dat prop-er de meetgegevens van de ene test in de andere test heeft willen interpreteren. Het zal duidelijk zijn dat je dit niet zo maar kunt doen daar er tal van verschillende parameters in het spel zijn.

Ik probeer middels een tweetal testen aan te geven dat de motoren vergelijkbare afmetingen, gewicht, vermogen, efficientie en prestaties hebben, en de Strecker dus niet over bijzondere eigenschappen beschikt, die hem zijn prijs waard maken.

Jij merkt daarover op dat dat appels met peren vergelijken is. Het verschil tussen beide onafhankelijke testen is mijn inziens niet van belang in deze discussie. De Strecker is immers echt niet ineens twee keer zo krachtig in een andere test. Met andere woorden, het gaat mij om de indicatie.

Vervolgens ga je zelf appels met peren vergelijken, door een overbelaste motor te vergelijken met een grotere, normaal belaste motor, en wordt vervolgens het mooie antriebsrechner ook nog even beklad.

Je rekenprogramma deugt dus niet

Het programma bevestigd de opgave van Strecker zelf, en de gegevens van de brushless test.

Ik ben blij te horen dat de Streckers bevallen, maar er zijn nog altijd geen meetgegevens die bevestigen dat de Strecker een efficientere motor is dan een vergelijkbare AXI.

(En kom niet aan met de gegevens van de site van Strecker zelf, want ze zijn niet representatief)

Ik ben het er mee eens dat het zo op een welles/nietes discussie uitloopt waar het oorspronkelijke draadje van Ron niks mee opschiet. Vandaar dat dit mijn laatste post over dit off-topic onderwerp zal zijn.

Ik kan er goed mee leven dat de Strecker motoren het in jouw virtuele wereld niet zo best doen. In de werkelijke wereld bezit ik ca. 25 Strecker motoren van 11 tot 1050 gram en in elke gewichtsklasse verslaan ze de andere buitenlopers die ik gehad heb, en dat zijn ongeveer alle andere merken, met soms grote verschillen. Maar dan wel in een echt model en niet in een virtuele simulatie.....

Ik denk niet dat ik nog meer zinnigs kan bijdragen aan deze discussie dan mijn eigen gebruiks ervaringen te delen met iedereen die dat wil horen/lezen.

Tegen diegenen die de cyberwaarheid toch hoger aanslaan dan de werkelijke zou ik willen zeggen: Doe de groeten aan Elvis! :D

Bert.

De kwaliteit van een vervoermiddel , motor of werktuig word op verschillen manieren omschreven .
De deel kwaliteiten zijn de gevraagde [werktuig] opgebrachte [ motor] energie , vermogen , en kracht en snelheid
energie = kracht x afstand
vermogen = kracht x snelheid
Kracht = energie per meter
Het gevraagde en het opgebrachte moet op elkaar afgestemd worden , door regeling .
Als het niet op elkaar af te stemmen is heb je een vertraging nodig . [om zetting van het gevraagde naar het nodige vermogen ]
Daarmee krijgt ook de vertraging en regeling zijn eigen kwaliteit .
Het voertuig krijgt hiermee zijn uiteindelijke kwaliteit , wat kan het vervoeren , hoeveel kan het vervoeren , hoe snel kan het dat vervoeren , wat is zijn verbruik , hoe ver kan het komen , hoe is de versnelling , hoe is het gesteld met de bruikbaarheid enz .

Al die kwaliteiten op een grote hoop gooien en dan vertellen dat is de beste en het beste kan niet .

Het ene voertuig word nu eenmaal gewaarderd om zijn kracht , het andere om zijn snelheid , weer andere om zijn versnelling , weer een ander om zijn gunstige verbruik , weer een ander om zijn soeplesse [ goede afregeling ].

Dit is mijn verhaal , in hoevere de zogenaamde " deskundigen " hun welles nietes spelletje willen blijven spelen moeten ze zelf weten .

Je ziet bij de harde cijfertjes ook alleen wat de motor bij volgas doet, met veel depronetjes kom je zelden of nooit aan volgas toe. Wat heb je dus aan dit getal, je kan het beste deze motoren vergelijken in bijvoorbeeld dezelfde figuren in een bepaalde tijd, dan zie je precies na afloop wat er verstookt is.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je een reken kundige benadering nodig hebt om ongeveer te weten wat je doet .
Met elke kist die ziet , hebt of bouwt kan je een wedstrijd spelen om hem een bepaalt karakter te geven zo als je dat zelf wil .
Een goede wedstrijd is aan regels gebonden , je moet de wedstrijd eerlijk houden .
Je moet van een Tyger Moth geen Spitfire willen maken .

benvlieggraag zei:
Wat heb je dus aan dit getal, je kan het beste deze motoren vergelijken in bijvoorbeeld dezelfde figuren in een bepaalde tijd, dan zie je precies na afloop wat er verstookt is.

Bert, Derk en ik hebben de afgelopen jaren vaak getraint voor de indoorprecisie wedstrijden.
Hierbij vlieg je inderdaad constant dezelfde routine in een bepaalde tijd.
Op een gegeven moment kan je de programma's dusdanig vliegen dat de tijd die nodig is om een routine te vliegen altijd binnen 2 á 3 seconden lagen.
99% van de routine is eigenlijk onder deellast gevlogen.
Omdat we het indoor precisie vliegen zeer serieus namen en nog steeds nemen, hebben we ook met zeer veel verschillende motoren geexpirimenteerd.
Hierbij kwamen we er achter dat de Streckers op rendement verreweg het beste zijn.
Waar je met andere motoren maar 3 routines op een accu pakket kon vliegen, kon je met de Streckers 4 en soms wel 5 routines eruit persen.
Een anedote van mij zelf was dat ik "gemengde gevoelens" had toen ik 2 jaar geleden mijn eerste Strecker kocht op de beurs van Sinsheim omdat het motortje toen 119 euro koste!!!!!
Toen ik het streckertje op mijn shockflyer zette en er mee vloog, waren mijn "gemengde gevoelens" snel verdewenen. :lol:
Bottomline is, geen 1 rekenprogramma kan de praktijk benaderen.
Praktijk is en blijft de enige juiste methode, maar deze discussie hebben we wel eens vaker gehad, nietwaar Leo! :wink:
We vliegen toch niet met rekenprogramma's maar toch met vliegtuigen????

Bert zei:
@Ben:... In de praktijk blijkt echter dat vanaf een bepaalde dikte de windingen hierdoor verder naar buiten gaan liggen zodat de weerstand door de toenemende lengte per winding meer toeneemt dan door de toegenomen dikte afneemt. Er is dus sprake van een optimum vullingsgraad, afhankelijk van de vorm van de statorpolen. ...
En vanaf een bepaald punt is de elektrische weerstand zo laag geworden dat verder optimaliseren geen zin heeft omdat dan de ijzerverliezen overheersen. Die moeten dan aangepakt worden: beter ijzer, dunner ijzer.

Het is bijna ontroerend om te volgen hoe mensen die nog nooit een Strecker in hun hand hebben gehad, met de theorie-bijbel in de hand, beweren dat Strecker motoren alleen bekend zijn als heel erg duur.
Geweldig Prop-er!

Maar goed, m'n tranen drogend kan ik alleen nog opmerken:

Voor indoor-kistjes is in de praktijk onomstotelijk vast komen te staan dat de Strecker motoren het beste rendement hebben. Dat hebben alle indoor-vliegers ervaren die een Strecker motor in hun kistje hebben geprobeerd. Langer vliegen met hetzelfde accupakket en dan ook ervaren dat er meer power in het kistje zit.

Ook ik heb Strecker motoren in gebruik die zonder uitzondering zeer goed bevallen. (160.03, 195.03, 228.05, etc. Zie www.rs-e-motoren.de)

Koop er 1 en als je bekomen bent van de geweldige prestaties schrijf je nog eens een stukje.

Veel suc6

Back